S40 T4 hackar vid 3000rpm.
S40 T4 hackar vid 3000rpm.
Tjena. Tänkte fråga om ett mysko fel på min T4.
De är så att den inte går bra på fullgas. Det går att gasa fullt 1:an men 2:an så hackar den till en gång och vid 3:an så börjar den hacka vid 3000rpm. Detta gäller även 4:an 5:an. Alltså när man pressar motorn från låga varv så hackar den. Men som sagt bara från 3000 rpm.
Vid 4000 börjar den typ blöddra och laddtrycksmätaren skakar.
Vad är de för fel?
Fick höra att bränslefiltret kan var tätt men kan den göra så mkt?
Vid felsökning via OBD så visar den inga felkoder.
De är så att den inte går bra på fullgas. Det går att gasa fullt 1:an men 2:an så hackar den till en gång och vid 3:an så börjar den hacka vid 3000rpm. Detta gäller även 4:an 5:an. Alltså när man pressar motorn från låga varv så hackar den. Men som sagt bara från 3000 rpm.
Vid 4000 börjar den typ blöddra och laddtrycksmätaren skakar.
Vad är de för fel?
Fick höra att bränslefiltret kan var tätt men kan den göra så mkt?
Vid felsökning via OBD så visar den inga felkoder.
Okej ska kika. Men jag tycker de verkar mysko att den börjar EXAKT vid 3000rpm. Inte runt 3000 utan precis när nålen når 3000.torpis skrev:spruckna tändspolar, losa och titta efter sprickor
(jag har hela om du behöver)
Btw gör de mkt skillnad att jag åker på 95oktan istället för 98?
Vet att T4 ska gå på 98 men de står minimum 91 på locket så jag tänkte att de gör inte så mkt om jag kör på 95.
Gissar på luftmassamätarn.
91 oktan i amerika motsvarar 98 oktan i vårt system.
se http://www.csgnetwork.com/octaneratecalc.html
91 oktan i amerika motsvarar 98 oktan i vårt system.
se http://www.csgnetwork.com/octaneratecalc.html
Kan de vara den? Eftersom den varvar och går klockrent när man rusar motorn på friläge.dsimila skrev:Gissar på luftmassamätarn.
91 oktan i amerika motsvarar 98 oktan i vårt system.
se http://www.csgnetwork.com/octaneratecalc.html
Okej då vet jag. Då ska jag börja tanka 98 nu.
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 23
- Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:41 am
- Ort: Luleå
Byt filtret på under bilen och ta upp pumpen och kolla förfiltret innan pumpen, helt pluggat på min efter 22kmil. Fick då liknande fenomen men kring 5000 varv på femman (irriterande när man har bråttom)
.
Notera även att pumpen verkar bli slut runt dessa miltal (kollektorn helt nedsliten och repig) och då drar den dåligt över de sista 1000-1500 varven.
EDIT: Tror inte det är pga 95 oktan, det ger bara lite ryckigare gång och sämre effekt, dock inte sånna kraftiga störningar som du beskriver. I allfa lfall med orginalprylar.

Notera även att pumpen verkar bli slut runt dessa miltal (kollektorn helt nedsliten och repig) och då drar den dåligt över de sista 1000-1500 varven.
EDIT: Tror inte det är pga 95 oktan, det ger bara lite ryckigare gång och sämre effekt, dock inte sånna kraftiga störningar som du beskriver. I allfa lfall med orginalprylar.