S40 T4 hackar vid 3000rpm.

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Phillparn
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tor aug 20, 2009 5:02 pm

S40 T4 hackar vid 3000rpm.

Inlägg av Phillparn »

Tjena. Tänkte fråga om ett mysko fel på min T4.

De är så att den inte går bra på fullgas. Det går att gasa fullt 1:an men 2:an så hackar den till en gång och vid 3:an så börjar den hacka vid 3000rpm. Detta gäller även 4:an 5:an. Alltså när man pressar motorn från låga varv så hackar den. Men som sagt bara från 3000 rpm.

Vid 4000 börjar den typ blöddra och laddtrycksmätaren skakar.
Vad är de för fel?
Fick höra att bränslefiltret kan var tätt men kan den göra så mkt?

Vid felsökning via OBD så visar den inga felkoder.
torpis
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm

Inlägg av torpis »

spruckna tändspolar, losa och titta efter sprickor

Bild

(jag har hela om du behöver)
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Användarvisningsbild
Phillparn
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tor aug 20, 2009 5:02 pm

Inlägg av Phillparn »

torpis skrev:spruckna tändspolar, losa och titta efter sprickor

Bild

(jag har hela om du behöver)
Okej ska kika. Men jag tycker de verkar mysko att den börjar EXAKT vid 3000rpm. Inte runt 3000 utan precis när nålen når 3000.

Btw gör de mkt skillnad att jag åker på 95oktan istället för 98?
Vet att T4 ska gå på 98 men de står minimum 91 på locket så jag tänkte att de gör inte så mkt om jag kör på 95.
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 911
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av dsimila »

Gissar på luftmassamätarn.
91 oktan i amerika motsvarar 98 oktan i vårt system.

se http://www.csgnetwork.com/octaneratecalc.html
Användarvisningsbild
Phillparn
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tor aug 20, 2009 5:02 pm

Inlägg av Phillparn »

dsimila skrev:Gissar på luftmassamätarn.
91 oktan i amerika motsvarar 98 oktan i vårt system.

se http://www.csgnetwork.com/octaneratecalc.html
Kan de vara den? Eftersom den varvar och går klockrent när man rusar motorn på friläge.

Okej då vet jag. Då ska jag börja tanka 98 nu.
Magnus Söderberg
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:41 am
Ort: Luleå

Inlägg av Magnus Söderberg »

Byt filtret på under bilen och ta upp pumpen och kolla förfiltret innan pumpen, helt pluggat på min efter 22kmil. Fick då liknande fenomen men kring 5000 varv på femman (irriterande när man har bråttom) :hihi: .

Notera även att pumpen verkar bli slut runt dessa miltal (kollektorn helt nedsliten och repig) och då drar den dåligt över de sista 1000-1500 varven.

EDIT: Tror inte det är pga 95 oktan, det ger bara lite ryckigare gång och sämre effekt, dock inte sånna kraftiga störningar som du beskriver. I allfa lfall med orginalprylar.
ogge
Forumsberoende
Inlägg: 1598
Blev medlem: fre sep 14, 2007 8:16 pm
Ort: Salbohed

Inlägg av ogge »

brukar vara tändstift eller spole på s40
Tack till;
Enarsson Bil & Plåt - Volvo 740 660whp 754wnm @ 2.5bar
Engson motor - Evo 1a 500whp 526wnm @ 2bar
Smedjan sweden - Volvo 850 838hk 879nm @ 2.4bar
Witune - Evo 3 612whp 690wnm @ 3.0bar
Oggeracing - Evo 2 778whp 705wnm @ 2.1bar
Användarvisningsbild
Phillparn
Lite mer laddtryck
Inlägg: 21
Blev medlem: tor aug 20, 2009 5:02 pm

Inlägg av Phillparn »

Ja tänkta bara uppdatera med att säga att jag nu kör på fulltank 98oktan och det blev inte ett dugg bättre :shock: :thumbdown:
Den hackar minst lika mkt och går lika dåligt.
Så de blir å kolla tändspolarna och filter. har inte hunnit då bilen brukas av morsan så länge. :?
torpis
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: mån okt 06, 2008 4:05 pm

Inlägg av torpis »

torx och 10hylsa behöver du ;) tar ca 6minuter inkl ihopmontering
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Skriv svar