Tänkte snabbt gå igenom lite av vad jag nyligt har lärt mig om volvos 8v kammar, jag skippar grundläggande snacket om duration, lyft, nock vinklar och överlapp då det fins skrivet på många andra ställen och istället konsentrerar vi oss på nockens utformning.
Jag vill poentera att allt är mycket svårare än detta och detta bara är lite grundläggande saker jag tittar på och siffrorna bara är ca siffror som gäller till volvo8v rödmotorn.
Vi börjar med att utvärdera några termer och ungefär vad det är....
Bascirkeln är delen av kammen där man mäter ventil spelet
Rampen är delen av kamens nock som försiktigt lägger an ventilspelet.
Flanken är delen av kammen som trycker iväg lyftaren mot max lyft
Nosen är den delen av kammen där man har mest lyft och där lyftaren byter ritning.
Displations curvan är en kurva där man ser lyftet VS durationen och arian som nocken utgör.
Velocity kurvan eller rörelsen i mm per grad har stor betydelse på hur stor tryckare men behöver.
Peak open/close Accelerations kurvan är hur mycket velocityn ändras per grad när ventilen öppnar och stänger.
Peak nose accerlation är den negativa acc man har då lyftet vänder.
Här ser man sambanden mellan lyft, duration, acc och velocity (tyvärr tum/grad)
intresant är hur kort tid man kör full fart på lyftarn innan man måste börja lungna ned lyftaren före vändningen
vad har då betydelse för vad och är viktigt på vilken motor?
Den som varit med på detta forum har säkert följt problemen vi hadde med magnus boströms catcam ( här är den tråden
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... 88&start=0 )
nu med lite faciet i handen efter många tester med andra liknande kamaxlar så är det accelerationen som skiljer mot den och en kam med bättre hålbarhet. (jag säger inte att den är helt kass då den säkert fungerar bra på en lågvarvig sugmotor med lätta ventil delar men den va inte bra till turbo)
catcams kammen hadde peak open/closing acc (symetrisk) på nära 0.030mm per grad och det är extremt agresivt då jag märkt att många andra mer beprövade liknande kamaxlar ligger på 0.018-0.023mm/grad.
Ett annat sätt att se hur hårt rampen bryter upp ventilen är att jämföra durationen från 0.40mm till 1.25mm i det fallet 303 minus 280= 23grader.
En annan kam som jag håller på att testa för turbo och 37mm lyftare har en peak open acc på 0.0240/0.020closing (Osymetrisk) och den har 331-277=54grader den ska nog hålla mycket bättre och ändå ha aria så det räcker för relativt höga rpm.
Nämnvärt är också att varvtalet också är en viktig parameter då man ser en standard kam att volvo kör rätt agresivt acc men ska kammen bar varva 6000rpm max kan den va rätt snabb i accet.
En V kam jag testat ligger på ca 0.027mm per grad i peak acc men det ställer inte till med problem på de varvtalen eller de cylindertrycken vid avgasöppning.
Peak nose -acc värkar ligga mellan 0.006 till 0.014 mm per grad och bestämer nog mest hur lyftaren ligger kvar runt kammen då max lyft paseras.
MaxVelocityn man kan ha på en viss dim kan beräknas med formeln...
0.00848xdim= max mm/grad
nåra exempel.....
B20 21.38mm = 0.0181
std 33mm ventilbrika= max 0.028mm/grad
37mm heltryckare= max 0.0314mm/
EVO 42mm =0.0356mm/grad
Men som allt annat så är det ingen exakt vetenskap då man alltid kör en viss del av nockens brädd utanför lyftarn på max velocity jag har hört nämnas mellan 50-80% av brädden lite beroende på servis intervall på motorn.
Här ser man att det är velocityn som sätter begränsning på hur nära kanten man kommer