åtgärder mot surge

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

stromberg dump? :)
242turbopower
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: ons aug 26, 2009 7:51 pm
Ort: sthlm

Inlägg av 242turbopower »

Jens Gustavsson skrev:stromberg dump? :)
vad menar du?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
auspuff
Forumsberoende
Inlägg: 1347
Blev medlem: tis jun 05, 2007 7:33 pm
Ort: Hallabro

Inlägg av auspuff »

Jag kom på varför jag haft surge idag, har haft spjället lite öppet pga ingen tomgångsmotor så det har varit pulserande vacuum..
Nu blir det tomgångsmotor=)
242turbopower
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: ons aug 26, 2009 7:51 pm
Ort: sthlm

Inlägg av 242turbopower »

fan den ser rätt grym ut :) men den ser lite kompliserad ut at bygga :(
242turbopower
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: ons aug 26, 2009 7:51 pm
Ort: sthlm

Inlägg av 242turbopower »

auspuff skrev:Jag kom på varför jag haft surge idag, har haft spjället lite öppet pga ingen tomgångsmotor så det har varit pulserande vacuum..
Nu blir det tomgångsmotor=)
har testat att stänga spjället helt å det funka inte :(
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

242turbopower skrev:jag får kvittret redan vid 0,5 bar:(
å fan jag har 2 stycken bosch dumpar på nu å har fortfarande problem:(
fast mina är bara öppna ca halvvägs på tomgång
vilket nummer har du på din bosch dump?
jag får kvittret redan vid 0,5 bar:(
jag fick kvittret på 0 bar...0.1 så lätt de rätt bra..

kan nog kolla ikväll på bosch nr tror de slutade på 110..såg ut å vara mässigskolv eller dyl
242turbopower
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: ons aug 26, 2009 7:51 pm
Ort: sthlm

Inlägg av 242turbopower »

underbart :) mina slutar på 013 så dom kanske är hårdare
Användarvisningsbild
flandrs
För mycket laddtryck
Inlägg: 174
Blev medlem: tis jun 24, 2008 2:31 pm
Ort: Frövi

Inlägg av flandrs »

ändra så du tar vacum från insug istället.
2009 11.06@208,95kmh-402m
2010 10.63@203,76kmh-402m
2011 ??
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

flandrs skrev:ändra så du tar vacum från insug istället.

tar vakuum bakom spjället å ligger på 0.6-0.8 vakuum på tomgång så där e inga fel heller


Edit = var för mörkt för å se nr på dumpen
får se imorgon
242turbopower
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: ons aug 26, 2009 7:51 pm
Ort: sthlm

Inlägg av 242turbopower »

samma här tar vacum bakom spjället . har testa alla ställen ingen skillnad
xuri : najs är inte så bråttom så det är lungt :)
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

242turbopower skrev:samma här tar vacum bakom spjället . har testa alla ställen ingen skillnad
xuri : najs är inte så bråttom så det är lungt :)
0 280 142 110 är nr på min dump.
242turbopower
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: ons aug 26, 2009 7:51 pm
Ort: sthlm

Inlägg av 242turbopower »

Xuri skrev:
242turbopower skrev:samma här tar vacum bakom spjället . har testa alla ställen ingen skillnad
xuri : najs är inte så bråttom så det är lungt :)
0 280 142 110 är nr på min dump.
najs får se om jag hittar nå å testa med då:)

har du kommit på nått mer angående felet då?
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

242turbopower skrev:
Xuri skrev: 0 280 142 110 är nr på min dump.
najs får se om jag hittar nå å testa med då:)

har du kommit på nått mer angående felet då?
är din vakuumslang helt tät runt nipplarna på insug å dump ?

har en dump till liggandes som jag funderar att montera för att öka mängden luft som släps...jag har även monterat dumpen åt fel håll för dom håller tydligen bättre då... vi får se om jag orkar svetsa dit att...efter 0.7 bar eller nått så floffar min kärra lite men vid räserväxling så tjuter den till...
242turbopower
Lite mer laddtryck
Inlägg: 23
Blev medlem: ons aug 26, 2009 7:51 pm
Ort: sthlm

Inlägg av 242turbopower »

Xuri skrev:
242turbopower skrev: najs får se om jag hittar nå å testa med då:)

har du kommit på nått mer angående felet då?
är din vakuumslang helt tät runt nipplarna på insug å dump ?

har en dump till liggandes som jag funderar att montera för att öka mängden luft som släps...jag har även monterat dumpen åt fel håll för dom håller tydligen bättre då... vi får se om jag orkar svetsa dit att...efter 0.7 bar eller nått så floffar min kärra lite men vid räserväxling så tjuter den till...
ja mina är täta vid nipplarna
jag har hört att dom ska i alla fall va tätare då men det lär ju inte hjälpa att få ur luften bättre

jag ska åsså testa med en gammal dubbel trattig xskopia (öppen) då den funka utan problem på min gamla 760 med samma agg
den är ju 34 mm i anslutningen å öppnar till dubbla 34mm utgångar.
så den lär ju kunna få ur ganska mycket luft fort
Skriv svar