Renault R8 Gordini - 1965 // kolvar och foder hittade!!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Ivar
För mycket laddtryck
Inlägg: 141
Blev medlem: lör aug 12, 2006 10:41 pm
Ort: Mo i Rana, Norge

Inlägg av Ivar »

Har du provat nån form för industritvättmedel? Jag har haft en nedsotat turbo liggandes i diesel i ca 14dgr utan att det blev nogon skiljnad.. men så la jag den i ofortynnad golvtvättmedel i 3-4 dgr, så började soten og gammal olja lossna, og aluminiumet såg nytt og blankt ut.
Tror inte det har så stor betydning vad slags sort man anvender.. bare man har stärk blanding evt koncentrat.. Jag har brukt vattenbaserad med bra resultat.

(ursakta min merklige svenska.. :) )
142
244
Pajero
Hanomag MF44
Toyota MR2
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

Nu ska det väckas gammal tråd 8)

Jag har en Ford Escort LX dvs en Brasilien byggd. I den sitter nån motor som på fordspråk heter CHT, det är nån variant av nån gammal renaultmotor som hette Ventoux(R5, R4 osv.)

Jag vet inte ett skit om Renault. Men den ser ju rätt lik din motor ut den som sitter i Escorten. Hur är bultmönstret mot växellådan på Renault? Är det samma på många motorer?

Det är lite kinkigt att få tag på delar och om man nu kan ta ifrån Volvo B14 så skulle det underlätta.

Så här ser den ut Bild
readytorace
Forumsberoende
Inlägg: 919
Blev medlem: tis nov 01, 2005 10:44 am
Ort: Hoting

Inlägg av readytorace »

hej förresten finns en som heter sven erik tror jag det är som har en resturang i hörnefors utanför umeå som heter en bit mat han skall ha en massa r8or och gordinisar även an renault 5 alpina även en massa lösa saker han har tävlat mycke i rally med dom kan vara värt att kontakta han mvh morgan
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
Användarvisningsbild
MV
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: ons apr 01, 2009 1:39 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av MV »

:hihi: Det är R5 motor , men vilken cyldia du har ? ..annars R5 år 1980 ..eller volvo 340 ,daff66...R5 GTS ,TS ...eller R5 GT Turbo .
______________________
R5 GT TURBO
Bengt Nessèn
Användarvisningsbild
svanke
Chevrolet owner
Inlägg: 134
Blev medlem: tor jan 13, 2005 10:55 am
Ort: Ö-vik
Kontakt:

Inlägg av svanke »

readytorace skrev:hej förresten finns en som heter sven erik tror jag det är som har en resturang i hörnefors utanför umeå som heter en bit mat han skall ha en massa r8or och gordinisar även an renault 5 alpina även en massa lösa saker han har tävlat mycke i rally med dom kan vara värt att kontakta han mvh morgan
Han heter Sven- Inge och resturangen heter Sjömärket.
Bild
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende
Inlägg: 797
Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
Ort: Kalmar // torsås

Inlägg av weber-power »

hallå igen, bra ni lyfte tråden. för har börjat knäcka till lite plåtar som behöver bytas på karossen.
hur vi gör med motor är inte löst än. bästa vore ju att använda sig av orginalmaskinen även om de blir massor med jobb.

mvh mathias
team weber power
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

MV skrev::hihi: Det är R5 motor , men vilken cyldia du har ? ..annars R5 år 1980 ..eller volvo 340 ,daff66...R5 GTS ,TS ...eller R5 GT Turbo .
Är det min bildfråga du svarat på?
lille-skutt
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: tor nov 23, 2006 12:20 pm
Ort: ljungby

Inlägg av lille-skutt »

ett tips till en annan gång om du råkar på en trilskandes fastrostad motor som ja fick lära mig av min morfar som har som hobby att leta fram gamla skogsvraks-traktorer som stått i en 50-60år!

Blanda till:

1 dec. bensin
2 dec. Diesel
1 dec. färsk motorolja

Dela upp å töm ner denna blandningen i cylindrarna å tändfyr på skiten (utomhus givetvis) när hälften av denna blandning har brunnit bort fyll då upp me 3-4 dec spillolja å låt den antändas, låt denna även att brinna ur nästan helt, då slår ni på en sista dec me diesel som rensar bort lite slagg å skit från spilloljan, sen e de bara till att ta fram lämplig storlek på vedträ å stoppa i, å börja bearbeta med största släggan man har!

denna metod funkar i 9 ggr av 10 :thumbright:

men nog offtopic, vi vill se mer bilder på lille grodlårsräsern! :hihi:
learning by trail and error
Användarvisningsbild
MV
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: ons apr 01, 2009 1:39 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av MV »

loop skrev:
MV skrev::hihi: Det är R5 motor , men vilken cyldia du har ? ..annars R5 år 1980 ..eller volvo 340 ,daff66...R5 GTS ,TS ...eller R5 GT Turbo .
Är det min bildfråga du svarat på?
ja , visst

weber-power
Kolvringar är samma som en vanlig Motor 1108cc även foder , så blästra av kolvar med glas så blir de som nya . :thumbright:
______________________
R5 GT TURBO
Bengt Nessèn
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende
Inlägg: 797
Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
Ort: Kalmar // torsås

Inlägg av weber-power »

man tackar för tipset!

idag ska jag upp å rensa ur lite vid bilen å börja svetsa lite :)

bilder kommer väl om jag inte glömmer ta som vanligt :hihi:
team weber power
Användarvisningsbild
weber-power
Forumsberoende
Inlägg: 797
Blev medlem: lör feb 04, 2006 8:47 pm
Ort: Kalmar // torsås

Inlägg av weber-power »

lite bildbevis på att jag gör nånting

Bild

renskrapat hjulhus och lite rost bortkapat

Bild

plåtren bakskärm som ska riktas och lagas på några ställen

Bild

gammalt hål för antenn igenlagt

Bild

jaeger instrument

Bild

påbörjad skrapning av tectyl invändigt

Bild

i övrigt så är alla rutor urplockade och bilen är slipad ett varv med maskin, riktning och lagning på karossen ska påbörjas vilen dag som helst.

aja de va lite bevis på ja lever iaf, mvh mathias
team weber power
loop
Forumsberoende
Inlägg: 1592
Blev medlem: tor apr 14, 2005 10:29 pm
Ort: Hässleholm

Inlägg av loop »

MV skrev:
loop skrev: Är det min bildfråga du svarat på?
ja , visst
Gött. Min är ju dock på 1,6 liter. Men vad är samma som på en B14 och andra Renault motorer?
stefan j fd cab
Forumsberoende
Inlägg: 916
Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
Ort: surahammar

Inlägg av stefan j fd cab »

oljepickupen och pumpen skiljer på 340 och r5
den ena motorn har tråget i bakkant och den andra i framkant
såja bytt användarnamn från cab till mitt riktiga namn
tyvärr gick det inte att byta ansikte
Användarvisningsbild
MV
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: ons apr 01, 2009 1:39 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av MV »

loop skrev:
MV skrev: ja , visst
Gött. Min är ju dock på 1,6 liter. Men vad är samma som på en B14 och andra Renault motorer?
Skillnaden är Veven längre slag .
______________________
R5 GT TURBO
Bengt Nessèn
Användarvisningsbild
MV
För mycket laddtryck
Inlägg: 159
Blev medlem: ons apr 01, 2009 1:39 pm
Ort: Härnösand

Inlägg av MV »

cab skrev:oljepickupen och pumpen skiljer på 340 och r5
den ena motorn har tråget i bakkant och den andra i framkant
?? 340 1400cc och R5 1400cc är samma tråg och olje pump ,Sen när det gäller Gordini (R1134,R1135) så är pump hjul högre .Men du kan ta en pump från R5 GT Turbo och erhålla ännu mer flöde om så önskas .
______________________
R5 GT TURBO
Bengt Nessèn
Skriv svar