Har du provat nån form för industritvättmedel? Jag har haft en nedsotat turbo liggandes i diesel i ca 14dgr utan att det blev nogon skiljnad.. men så la jag den i ofortynnad golvtvättmedel i 3-4 dgr, så började soten og gammal olja lossna, og aluminiumet såg nytt og blankt ut.
Tror inte det har så stor betydning vad slags sort man anvender.. bare man har stärk blanding evt koncentrat.. Jag har brukt vattenbaserad med bra resultat.
Jag har en Ford Escort LX dvs en Brasilien byggd. I den sitter nån motor som på fordspråk heter CHT, det är nån variant av nån gammal renaultmotor som hette Ventoux(R5, R4 osv.)
Jag vet inte ett skit om Renault. Men den ser ju rätt lik din motor ut den som sitter i Escorten. Hur är bultmönstret mot växellådan på Renault? Är det samma på många motorer?
Det är lite kinkigt att få tag på delar och om man nu kan ta ifrån Volvo B14 så skulle det underlätta.
hej förresten finns en som heter sven erik tror jag det är som har en resturang i hörnefors utanför umeå som heter en bit mat han skall ha en massa r8or och gordinisar även an renault 5 alpina även en massa lösa saker han har tävlat mycke i rally med dom kan vara värt att kontakta han mvh morgan
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
readytorace skrev:hej förresten finns en som heter sven erik tror jag det är som har en resturang i hörnefors utanför umeå som heter en bit mat han skall ha en massa r8or och gordinisar även an renault 5 alpina även en massa lösa saker han har tävlat mycke i rally med dom kan vara värt att kontakta han mvh morgan
Han heter Sven- Inge och resturangen heter Sjömärket.
hallå igen, bra ni lyfte tråden. för har börjat knäcka till lite plåtar som behöver bytas på karossen.
hur vi gör med motor är inte löst än. bästa vore ju att använda sig av orginalmaskinen även om de blir massor med jobb.
ett tips till en annan gång om du råkar på en trilskandes fastrostad motor som ja fick lära mig av min morfar som har som hobby att leta fram gamla skogsvraks-traktorer som stått i en 50-60år!
Dela upp å töm ner denna blandningen i cylindrarna å tändfyr på skiten (utomhus givetvis) när hälften av denna blandning har brunnit bort fyll då upp me 3-4 dec spillolja å låt den antändas, låt denna även att brinna ur nästan helt, då slår ni på en sista dec me diesel som rensar bort lite slagg å skit från spilloljan, sen e de bara till att ta fram lämplig storlek på vedträ å stoppa i, å börja bearbeta med största släggan man har!
denna metod funkar i 9 ggr av 10
men nog offtopic, vi vill se mer bilder på lille grodlårsräsern!
cab skrev:oljepickupen och pumpen skiljer på 340 och r5
den ena motorn har tråget i bakkant och den andra i framkant
?? 340 1400cc och R5 1400cc är samma tråg och olje pump ,Sen när det gäller Gordini (R1134,R1135) så är pump hjul högre .Men du kan ta en pump från R5 GT Turbo och erhålla ännu mer flöde om så önskas .