BMW 1600-2 -71 med M60 V8, Projekttråd
Har nosat på den här bilen många gånger, kul att se lite hur det har gått till med bygget!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Det kommer uppdatering om bilen inom kort! 

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- FSRacing
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 65
- Blev medlem: fre sep 07, 2007 3:29 pm
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Har varit lite stiltje här nu igen. Som sagts förr är man ju lite periodare 
Lite annat har väll också stört projektbygget.
Började bygga en träkajak i sommar, och det tar ju sin lilla tid. Kul att testa på lite nya material som, trä och plast. Vad lättslipat de är
haha
Har fått däck till projektet och skaffat fälgar. Blev Hankook Z212 som var ett tokbilligt gat/r-däcks alternativ 205/55-15 fram och 225/50-15 bak. Fälgarna blev BMW E39 7x15" alufälgar i plåtdesign. Endast 6,2Kg styck.
Slipat lite mer på fronten på projektbilen, tog bort lite onödiga gamla fästen osv.
Meckat lite med en M3 E36 SMG....
Bytt tätning på ingående axel i bakaxeln på M5:an. Inge farligt läckage, men det störde mig så jag tog tag i det. Passade även på att byta bussningar i växellänkaget och silentblocken i bakvagnen.
Håller på att bygga nytt elsystem till en Plymouth GTX
Måste ta tag i att beställa några bakstötdämpare nu till projektet så jag får chassit klart. Hade en önskan om att få lacka grund och eventuellt invändigt och så innan vintern, men den kommer med stormsteg. Måste ju stå ute o göra sånt då jag inte har nått garage att lacka i. Nån som har ett?
Ska se om jag kan fix nån bild snart
Ciao

Lite annat har väll också stört projektbygget.
Började bygga en träkajak i sommar, och det tar ju sin lilla tid. Kul att testa på lite nya material som, trä och plast. Vad lättslipat de är

Har fått däck till projektet och skaffat fälgar. Blev Hankook Z212 som var ett tokbilligt gat/r-däcks alternativ 205/55-15 fram och 225/50-15 bak. Fälgarna blev BMW E39 7x15" alufälgar i plåtdesign. Endast 6,2Kg styck.
Slipat lite mer på fronten på projektbilen, tog bort lite onödiga gamla fästen osv.
Meckat lite med en M3 E36 SMG....
Bytt tätning på ingående axel i bakaxeln på M5:an. Inge farligt läckage, men det störde mig så jag tog tag i det. Passade även på att byta bussningar i växellänkaget och silentblocken i bakvagnen.
Håller på att bygga nytt elsystem till en Plymouth GTX
Måste ta tag i att beställa några bakstötdämpare nu till projektet så jag får chassit klart. Hade en önskan om att få lacka grund och eventuellt invändigt och så innan vintern, men den kommer med stormsteg. Måste ju stå ute o göra sånt då jag inte har nått garage att lacka i. Nån som har ett?

Ska se om jag kan fix nån bild snart
Ciao
-----------------------------------------------------------
FSRacing
BMW M5 -94, BMW 2002 ti -69, BMW 1600-2 M60B40 -71, BMW 1602 -75, BMW 740iAL -01
FSRacing
BMW M5 -94, BMW 2002 ti -69, BMW 1600-2 M60B40 -71, BMW 1602 -75, BMW 740iAL -01
- FSRacing
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 65
- Blev medlem: fre sep 07, 2007 3:29 pm
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Hittade några bilder på sommarens aktiviteter.
Här ser man däck o fälg som sitter som ett smäck

Bygge kabelstan Plymouth, gammal och ny, dock inte klar....


Rostlagat lite på en Jaguar. Skärmkant och tröskel som sedan tennats.

Så de va i alla fall en liten uppdatering
Godspeed
Här ser man däck o fälg som sitter som ett smäck


Bygge kabelstan Plymouth, gammal och ny, dock inte klar....


Rostlagat lite på en Jaguar. Skärmkant och tröskel som sedan tennats.

Så de va i alla fall en liten uppdatering

Godspeed
-----------------------------------------------------------
FSRacing
BMW M5 -94, BMW 2002 ti -69, BMW 1600-2 M60B40 -71, BMW 1602 -75, BMW 740iAL -01
FSRacing
BMW M5 -94, BMW 2002 ti -69, BMW 1600-2 M60B40 -71, BMW 1602 -75, BMW 740iAL -01
- FSRacing
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 65
- Blev medlem: fre sep 07, 2007 3:29 pm
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Lite mer saker som har hänt på senare tid
Har snickrat lite på innerskär/bakkant på hjulhus

Nya plåtflärpar för skärminfästningen behövdes då de gamla var nästan helt bortrostade.

Blästrade och slipade bort all färg och spackel från dörrarna, och då uppdagades allsköns rost och bucklor under. Riktade lite bucklor och lagade en del rost som sedan tennades.




Tog sedan tag i frontplåten som var ett kapitel för sig. Sjukt bucklgt och en hel del rosthål modell schweizerost i nederkant. Byttes några stora plåtpartier och blev på så vis även av med hålen. Sedan tennades detta för att slippa använda så mycket spackel senare.
Före:

Under:



Efter:

Blev faktiskt rätt nöjd med hur den artade sig jämfört med det bedrövliga skick den var i tidigare. Man är kanske lätt efterbliven som inte köper en ny istället, men det är samtidigt jäkligt kul att lära sig tennspackla och öva sig i plåtriktning osv.
Problemet med att köpa en ny är ju dessutom att den gamla modellen av njurar inte passar i de nya frontarna. Och gammalt är ju snyggast
Allt för idag. Ciao
Har snickrat lite på innerskär/bakkant på hjulhus

Nya plåtflärpar för skärminfästningen behövdes då de gamla var nästan helt bortrostade.

Blästrade och slipade bort all färg och spackel från dörrarna, och då uppdagades allsköns rost och bucklor under. Riktade lite bucklor och lagade en del rost som sedan tennades.




Tog sedan tag i frontplåten som var ett kapitel för sig. Sjukt bucklgt och en hel del rosthål modell schweizerost i nederkant. Byttes några stora plåtpartier och blev på så vis även av med hålen. Sedan tennades detta för att slippa använda så mycket spackel senare.
Före:

Under:



Efter:

Blev faktiskt rätt nöjd med hur den artade sig jämfört med det bedrövliga skick den var i tidigare. Man är kanske lätt efterbliven som inte köper en ny istället, men det är samtidigt jäkligt kul att lära sig tennspackla och öva sig i plåtriktning osv.

Problemet med att köpa en ny är ju dessutom att den gamla modellen av njurar inte passar i de nya frontarna. Och gammalt är ju snyggast

Allt för idag. Ciao
-----------------------------------------------------------
FSRacing
BMW M5 -94, BMW 2002 ti -69, BMW 1600-2 M60B40 -71, BMW 1602 -75, BMW 740iAL -01
FSRacing
BMW M5 -94, BMW 2002 ti -69, BMW 1600-2 M60B40 -71, BMW 1602 -75, BMW 740iAL -01
- bmw02touring
- Forumsberoende
- Inlägg: 1311
- Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
- Ort: Nyköping
- Kontakt:
- FSRacing
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 65
- Blev medlem: fre sep 07, 2007 3:29 pm
- Ort: Umeå
- Kontakt:
Tack alla för positiva kommentarer, det kan behövas då det känns motigt 

Men nu är ju snart min front duglig så där sparade man tusingar mot år i arbetstid
Ja det blir nog utan spolier, eller möjligtvis en litne alpina läpp som de hade på 60-70 talet.

Jo men då måste det bli BMW orginal vad jag sett. Aldrig sett en pirat. Och priset var väääldigt högtrobban skrev:Du kan köpa en NY i gammalt utförande oxo dvs <73
Gjorde precis samma procedur på min andra bil med tennspackling riktigt kul faktiskt. Men på nya chassit så ville/måste jag ha turbo spoilern och därmed byta till nyare fronten då gammla med turbo spoiler ser taskigt ut.
Du ska köra utan spoiler va?

Men nu är ju snart min front duglig så där sparade man tusingar mot år i arbetstid

Ja det blir nog utan spolier, eller möjligtvis en litne alpina läpp som de hade på 60-70 talet.
-----------------------------------------------------------
FSRacing
BMW M5 -94, BMW 2002 ti -69, BMW 1600-2 M60B40 -71, BMW 1602 -75, BMW 740iAL -01
FSRacing
BMW M5 -94, BMW 2002 ti -69, BMW 1600-2 M60B40 -71, BMW 1602 -75, BMW 740iAL -01
coolt projekt
angående front plåten finns de nya pirat å köpa.. gå in å kolla runt på www.cahsel.de där finns de MASSA grejjor 

