hur kan man trimma en fs1 med 60cc mer?

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
jowis
För lite laddtryck
Inlägg: 2
Blev medlem: ons dec 10, 2008 9:39 pm
Ort: lingbo

hur kan man trimma en fs1 med 60cc mer?

Inlägg av jowis »

tjena, hur kan man trimma en fs1 som har 60cc, 16,5mm fögge, drevad, trimmsystem, insug, topplock mera utan att det kostar något? Skulle vilja kunna dra upp på bakan.
är tacksam för svar. :thumbright:
childman
Lite mer laddtryck
Inlägg: 20
Blev medlem: sön aug 17, 2008 2:55 pm
Ort: på flaket

Inlägg av childman »

Med en dremel och lite envishet kommer du upp på bakan :thumbright:
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

Jag har samma setup som dig på min fs1, kommer upp på bakan men jag vågar inte köra speciellt mycket så med min odoserade fotbroms som helt saknar känsla.

1an och 2an går den upp utan att jag behöver rycka loss styret.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Användarvisningsbild
bmw02touring
Forumsberoende
Inlägg: 1311
Blev medlem: tor aug 18, 2005 3:20 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av bmw02touring »

Med risk för att verka Väldigt gammal, så har jag hört att det ska skilja på Insugningskanalen inne i vevhuset på FS-1or innan -80 och de som är nyare (kan inte själv verifiera sanningshalten i detta).
De äldre FS-1orna hade bara 2 Spolkanaler i sina org Cylindrar och därför större hål i veven, medans de senare hade 3spolkanaler och mindre hål i veven.

Om denna uppgift är korrekt så borde ett vevparti från en FS-1a innan 80 ge en del flås oxå.

Kan tillägga att jag byggde en FS-1a som födelsedagspresent när han fyllde 30 och på den sitter det 60cc och en 20mm Fugge, annan topp och anpassad platta.
Den går riktigt rart, stark i botten och toppar beroende på drevning ca80.
Niclas Carnesköld

Tack till:
Proauto Nyköping
MECA Nyköping
Autoexperten Nyköping
OLB Nyköping
E3Otto & Leffe
Smurfen Performance
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21725
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

pipan är de känsliga på.

lite terapi jobb med migen och plåtsaxen så kan du hitta flera hk.

man kan också köpa en kina vespa trim pipa för 400kr som man bygger om lite så den passar och så längden iallafall blir rätt.

jag hadde en bruks FS1 då jag var femton men jag trimmade den inte så mycket då jag inte hadde tid (trimmade på 142an) men min bror som är tre år yngre skulle få låna den då han fyllde 15 han fick den att gå rätt bra faktiskt än fast han inte kan nått om motorer, han hadde en 60cc insugnings platta 16mm gasare och sen prova han flera olika pipor enligt sägnen så gick den 95 efter en volvo740 men det var nog närmare 80 i värkligheten skulle jag tro än fast han håller kvar i att den nästan gick 100 :hihi:

mins också att min fina moppe som var värd minst 3500kr gick att sälja för 500kr efter han haft den ett år :evil: det ska jag dra upp igen tror jag :hihi:
EmilBoström
För mycket laddtryck
Inlägg: 112
Blev medlem: mån sep 22, 2008 12:40 pm

Inlägg av EmilBoström »

jag har en fs1 som ska byggas om med 60cc cylinder å 16,5förgasare kan göra en bygg tråd när det börjar så får du se vilken setup du kan ha
ergu
Forumsberoende
Inlägg: 821
Blev medlem: mån jan 17, 2005 11:31 am
Ort: Borås

Inlägg av ergu »

jag o kompisen snickrade ihop en fs1 med dt 70cc cyl, ombyggd dt pipa, pluggade org insuget i vevhuset och monterade en mikuni 20mm förgasare på ett eget insug

gick väldigt fint och det gick bra att köra om bilar på 70 väg :hihi: så en 90knutar kan den nog ha gjort :)

dock stämmer ej cyl helt 100% mot blocket men det funkar med en extra stor packning eller så får man svetsa upp blocken. framför allt tredje spol kanalen mot reeden som är större på dt cylindern.
Bödvar
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 82
Blev medlem: fre dec 12, 2008 9:24 pm
Ort: Västervik

Inlägg av Bödvar »

Kopplingen är en svag punkt på Fs1:orna, en bricka eller två på fjädrarna till kopplingen och ett par fräscha lameller gör susen :thumbright:
bozze86
Forumsberoende
Inlägg: 607
Blev medlem: sön mar 25, 2007 4:44 pm
Ort: Kinnarp/Slutarp

Inlägg av bozze86 »

räcker det inte med brickor och starkare fjädrar till kopplingen så får man svarva ut för att få i en 3dje lamell eller byta ut kopplingen helt
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Inlägg av Patrik H »

Lyfter en gammal tråd
Ja hade en Fs1 76a . Vad ja minns så gick dom tidigaste klart bäst .
Läste har i tråden att
Vev partiet var olika , intressant .
Ja hade 60 cc , org topp , testade olika gasare gick bäst med 15.5 hemma borrad .
Moddad org pipa .
Ja tog tid på en 7km lång krokig 70 väg fick ett snitt på 85km /h . Toppade ca 90 med 15 tagg i fram .
Va kul vi hade i kompis gänget körde 2600 mil med min :-) 76a
jos4561
För mycket laddtryck
Inlägg: 148
Blev medlem: ons aug 25, 2004 12:54 pm
Ort: ljusdal

Inlägg av jos4561 »

som det lät när jag var 15 så var-76 -79 bäst å dom senare betydligt slöare.
dom jag har öppnat så på -76 var det 2 hål i vevskivorna -79 ett större hål -80 å nyare ingen aning
jan-ove
jag tycker inte om när enkla saker typ värmekranar börjar innehålla kretskort
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

moppe

Inlägg av johan johansson »

aaa det förklarar nog varför min gammla fs1a gick mycket bättre med samma trim som polarens nyare . min gjorde lätt 10-15 km/h fortare med exakt samma saker. köpte dom av han..
volvo pv 53 16v
Patrik H
Forumsberoende
Inlägg: 1283
Blev medlem: ons mar 01, 2006 7:09 pm
Ort: Götene

Re: moppe

Inlägg av Patrik H »

johan johansson skrev:aaa det förklarar nog varför min gammla fs1a gick mycket bättre med samma trim som polarens nyare . min gjorde lätt 10-15 km/h fortare med exakt samma saker. köpte dom av han..
jo ja har också funderat i över 20 år på VARFÖR min 76a gick klart bättre än de senare.


Men kan man förbättra vevpartiet ytterligare så det går ännu bättre :twisted: ? nån som vet?
skulle vara kul och köpa en 76a igen och pröva med lite nya trix och se hur bra man skulle kunna få den att gå idag. ja prövade ju aldrig att porta min 60cc cylinder. och alldrig nån bra pipa, ändå gjorde den 90
Användarvisningsbild
S_Compakt
För lite laddtryck
Inlägg: 5
Blev medlem: mån maj 11, 2009 8:38 pm

Inlägg av S_Compakt »

Vevpartiet var olika som många säger , men jag minns också att det fanns en fördel av att ha den runda toppen före -80 , sen är ju som bekan ljuddämparen a-o ..

Går även borra till 45mm (46-47mm ? minns inte) och använda en puch maxi kolv . kapa bara av cyliderfoten till hälften först så den håller.
Den blir i tunnast laget och kräver att man stabiliserar den vid borrning
När det ryker har man lyckats...
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10198
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Inlägg av Kadett4wd »

har för mig även vevskinkan den högra hade en grov fas som styrde gaserna efter reedventilen bättre.

Kompisens gamla fis etta gjorde ganska precis 105km/h efter klockning mellan lyktstolpar.
Det var en rejält portad std cylinder (med 3 kanaler) borrad till 45mm
Omsvarvad 'nya toppen' för rätt squish o komp
modifierad reedkorg,
gamla vevpartiet
Allspeed avgassystem
en 20mm mikuni från nån gammal 125a(tror det var kawa, den fick plats innanför kåpan)
3lameller med starkare fjädrar.

Den gick riktigt fint, tyst å fint =)
Skriv svar