Zfifty's monkeybikes

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Användarvisningsbild
Zfifty
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Zfifty's monkeybikes

Inlägg av Zfifty »

Hej på er alla glada...

Jag heter Mikael och driver ihop med min kollega Tony monkeybiker.net, som flera av er här inne redan känner till sedan tidigare. Jag har följt diverse trådar här inne länge men har själv inte reggat mig förrän nu i dagarna, och tyckte väl att det var på sin plats att redogöra för min "monkey-disease". Jag äter, sover, skiter och drömmer monkeybike, och tycker följaktligen att apjävlarna är det roligaste som finns (även om "hobbyn" kan ta ganska absurda uttryck ibland). Nåväl! Detta är mina hojar (både gamla som nya).

Intresset har funnits ända sedan unga år men det var först i samband med att kineserna gjorde intåg på marknaden som det blev ekonomiskt möjligt att göra ett inköp. Så min första apa blev en Jincheng EU-moppe. Denna var utrustad med 88cc cylinder, big valve head och trimkolv och trimkam, vilket spetsades med en Walbro 22mm förgasare:

Bild

Denna blev dock stulen 2004 men redan innan det hade jag inhandlat min första honda. En Z50JZ av 1979 års modell i orginalutförande (jaja jag bytte ut skärmar och sidokåpa mot i mitt tycke snyggare delar)

Bild
Bild

Tyckte dock snart att det inte gick tillräckligt snabbt med orginalgrejorna och bestämde mig för att inhandla en till. Jag köpte en Z50J1-ram och byggde en ny som regbesiktades 2005. Motorn på denna hojen var en Lifan 125 köpt av MB-import (för övrigt levererad av Josun) och den gick som attan.

Bild
Bild
Bild
Bild

Denna hojen har sedan utvecklats i många steg. Jag byggde om den i Street Fighter-anda och den har sett många olika motoralternativ. Just nu sitter en Lifan 150cc motor på och den är jag förbaskat nöjd med.

Först med 140cc på:
Bild
Bild

Nu med 150cc, 26mm förgasare, Outer rotor kit, Daytona Scrambler Up Pipe, 10" fälgar med 130/70 Sava däck fram och bak, 16/28 drevning, Takegawa dubbelmätare, skivbroms fram och bak, Twin headlights, Yss gasdämpare bak, oljekyl, R-Design Seat, +10 sving med excentrisk kedjesträckning mm. :
Bild
Bild
Bild

Jag och Mats har dealat lite och är överens om att en TeflonTopp måste på denna hojen.

:hihi:

Där hade väl dom flesta varit nöjda. Icke sa nicke!

Jag högg som en kobra när en gammal stelbenare las ut på blocket, och några dagar senare var jag stolt ägare till en Z50A K2 från 1971. Så här såg den ut när jag köpte den.

Bild

Sen har mkt hänt. Skivbroms fram och bak, 140cc motor med 26mm förgasare, hydraulisk framgaffel, NHRC överliggande pipa med kolfiberljuddämpare (custom-svetsad pipa av Vrålis), och en ny liten söt packväska.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Och JA jag har rengjort däcken sen korten togs 8)

Min lille pojk älskar att åka med på hojarna men problemet är ju att monkeybiken är lite liten för det ändamålet, så jag införskaffade en Dax för ett år sedan. Så här såg den ut när jag köpte den:

Bild

Lite förändringar sedan dess.....

Bild
Bild
Bild
Bild

Den har Lifan 150cc, portad topp, Keihin 28mm FCR sidedraft, Outer rotorkit, Faddybike Twin exhaust, USD-gafflar fram, Skivbroms fram och bak, G'Craft Fälgar, 145 bredd på bakdäcket, Custom Seat a la Dax.be, Gazi-dämpare osv.

I veckan påbörjades ett nytt projekt och jag kommer snart att lägga ut en tråd om det bygget med.

Jag och Vrålapan har idagarna bestämt att våldgästa Mats i mellandagarna och då tar vi med Daxen och Vrålis kompressormatade monk. Skulle vara kul med en bänkning.

Väl mött i djungeln

Zfifty - Mikael - Site Admin Monkeybiker.net
Bild
96 turbo
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av 96 turbo »

fan vad gött de ser ut
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

fräna maskiner, kul att du loggat in här!

teflon mats bearbetar mig varje dag om att jag också måste ha en race monkey och det börjar ge resultat :hihi:
Användarvisningsbild
Zfifty
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Zfifty »

hahaha. Jo när man ser filmer och bilder från Mad Max Hollow så blir man ju sugen på en TeflonTopp. Tids nog kommer det att bli ett måste. Vi har redan inlett diskussioner.

:twisted:

Mikael
Bild
Användarvisningsbild
Lars J
För mycket laddtryck

Inlägg av Lars J »

Imponerande samling fräcka monkeys :thumbright:
Användarvisningsbild
Zfifty
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Zfifty »

Monkeybiker.net Concept Bike - Z50J1 1976 150cc

Jag har ett tag spånat på ett nytt projekt, och har valt att kalla bygget för Monkeybiker.net Concept Bike eftersom dom flesta delar kommer från min webshop. Häromdagen fick jag tummen ur och startade, men för att tummen ska ur ordentligt så måste jag ha hjälp av Pier (a.k.a Vrålapan), och Jkpgs kommuns verkstad.

En annan monkeytokig kompis hade vänligheten att blästra tanken och i fredags var det dags för inpassningen av Z50R-sadeln. Som synes är ram och tank från en J1:a och således passar inte en Z50R-sadel utan ganska så stora moddningar.

Så här ser hojen ut utan sadel men med tank, sving och NHRC-dämparna på (vill bara tillägga att Pier är grymt avundssjuk på dämparna :-D )

Bild

För att få sadeln att passa var vi först tvugna att borra bort dom gamla ramfästena från sadelbotten, och därefter kapa dom och svetsa ihop dom igen för att passa mot ramen.

Bild

Nedan måttar en skäggig Vrålapa sadelfästet inför kapning.

Bild

Vi borrade hål i ramen (att göra åverkan på en orginalram är något både jag och Pier uppmuntrar :twisted: ) och svetsade hylsor för genomgående bultar till sadelfästena.

Bild
Bild
Bild
Bild

Och här är resultatet av dagsverket. Det blev riktigt bra tycker jag.

Bild
Bild

Å så en liten bild på världens snyggaste sving och dämpare 8)

Bild

Sedan ovan bilder togs är tanken och sidokåpan är ivägskickade till en kompis Holmsund för lackering. Dessutom ska han tillverka en ny sidokåpa till högersidan av glasfiber och lacka den.

Idag provmonterade jag motorn och avgasröret. Lite justeringar kommer att göras på pipan då linjen inte är ultimat för mina syften.

Bild
Bild
Bild

Och en avslutande bild på världens snyggaste motor för en rimlig peng.

Bild

Monkey on brothers.

Mikael - Site Admin Monkeybiker.net
Bild
Mats A
Camaro American Muscle

Inlägg av Mats A »

Dax:en var bara för ball !!! den skapar vill ha känslor för mig :)
Användarvisningsbild
Zfifty
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Zfifty »

Ja den blev underbar den gode Taxen. Personligen gillar jag G'Craftfälgarna bäst. Jäklarns vad snygga dom är.

För ett par veckor utlyste jag en tävling på Monkeybiker.net som innebar att tillverka en ny logga till forumet och framtida t-shirt tryck. Jag har sån tur att en kille vid namn Peter Gustafsson - PGArtWorks - är monkeytokig och dessutom proffesionell "T-shirts-tryck-designer". Hela tävlingen blev en skrattmatch och PG sopade banan med all konkurrens. Besök gärna hans hemsida: http://www.myspace.com/pgartworks.

Ikväll roade jag mig med att färglägga loggan.

Blev rätt nice

Bild

Monkey on brothers

Zfifty
Bild
Användarvisningsbild
Zfifty
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Zfifty »

Idag fick jag lite suddiga bilder från en av mina forummedlemmar - Larsa (a.k.a. glasfibergurun från Holmsund) - och hans arbete med att tillverka en spegelvänd sidokåpa som så småningom ska på höger sida.

Bilderna är ganska så skrala men man kan ana ett jävligt bra resultat. Förhoppningen är att kunna tillverka ett större antal högerkåpor till försäljning senare.

Bild Bild

Monkey on brothers.

Zfifty
Bild
Användarvisningsbild
Zfifty
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Zfifty »

Eftersom jag ska ha en sidokåpa på högersidan så krävdes moddning av avgasröret. Och det passade ju bra eftersom jag ändå önskat få fram pipan något så att inte ljuddämparen sticker ut för långt därbak.

Så fram med vinkelslipen.

Bild

Passa in rören

Bild

Bild

Och sen tog batterihelvetet slut i kameran.

Monkey on brothers

Mikael
Bild
Användarvisningsbild
wyzer
Forumsberoende

Inlägg av wyzer »

VILL HA!! :twisted:

det e ju inga apor det e ju dopade gorillor :hihi: :hihi:
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass :twisted:

Powerd by Joakim Andersson
Användarvisningsbild
G_lund
Lite mer laddtryck

Inlägg av G_lund »

banan vad många fräcka apor :D
Den med whitewall-däck var ju klockren!

Jag som är lite ovan inom ap-trimmning:
Vad e det för speciellt med en teflon topp?
Användarvisningsbild
Johnny
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

G_lund skrev:banan vad många fräcka apor :D

Att den är portad av "teflon-mats" ? :wink:

Vilket märke är det på motorn på sista bilderna?
Användarvisningsbild
G_lund
Lite mer laddtryck

Inlägg av G_lund »

okej, misstänkte att det hade nått att göra med han :D
Användarvisningsbild
Zfifty
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Zfifty »

Johnny skrev:
G_lund skrev:banan vad många fräcka apor :D

Att den är portad av "teflon-mats" ? :wink:

Vilket märke är det på motorn på sista bilderna?
Motorn är en Lifan 150cc motor.

Mats har gjort ett gäng med toppar till mig och fy fan vad dom går. Det kanske är på tiden att jag presenterar min senaste skapelse (en hoj som Mats har stoooooor del i):

Monkeybiker Alloy K2 Concept Dragbike 190cc

Det började med att jag strippade min gamla K2:a (den med whitewalls) och skickade ramen till Kina. Målet har var att tillverka en aluminium-ram för framtida försäljning.

Lite bilder på ramen. Smutt!!!

Bild

Bild

Bild

Bild

I detta läget visade det sig att ramen var lite sned på sina ställen (kineser har sneda ögon? :doh: ), och jag fick skicka ramen till Umeå och Mats för en översyn. Resultatet lät inte vänta på sig. Ramjäveln blev spiiiikrak. Mats och svets är en bra kombination.

Jag hade länge funderat på vad jag har kvar i monkeyvärlden, och har kommit fram till att jag saknar en Gorilla. Men någonstans måste man ju hejda sig. Jag måste ju ha tid att köra hojarna med. Målet med denna alu k2a har ju hela tiden varit att göra den så brutal som möjligt, och jag har varit inställd på att skaffa en alu-tank, men jag bestämde mig istället för att slå två flugor i en smäll och göra en AluK2aGorilla. Groteskt men underbart.

Tankvalet föll på en kromad gorillatank med specialdekaler (som i sig krävde en hel del moddning).

Bild

Bild

Bild

På ebay hittade jag en ny lykta med Nippon-mätare (som dessutom visar mer än 100 kph). Woo-hooooo!!!!

Fantastiskt skick skulle jag vilja säga. Det enda som ska till är en annan färg på lamphuset.

Bild
Bild

När Alu-monstret återvände efter lite svets-smek hos Teflonajäveln norröver, så återvände den starkare än någonsin. Tanken är monterades och besten fick dessutom nya fälgar och sulor. Kolla in motorn....mohahahahaha.....Gamla pro-stock motorn med 65mm kit och teflonahelvetestopp.

Bild
Bild

Jobbet med sadeln gick kalas. Sadelbotten svetsades om och blästrades och nya mjukdelar har fixats. Klädde om den med nya sadelöverdraget.

Bild
Bild
Bild
Bild

Fixade fäste till den nya baklampan och skylthållare.

Bild

En vardagsklädd Vrålapa (har en kompressormatad monkey)

Bild

Nyimporterat back-step kit, en ny pipa (Zero style) och ny gaffelkrona (G'Craft style).

Ändrade lite på back-step kittet då jag ville ha den gamla sortens vikbara fotpinnar.

Lite bilder.

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Så blev tjuren klar (designen har hela tiden utgått ifrån RedBull-tjuren).

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

Jag har aldrig någonsin varit med om en sådan råstyrka och kraft. Tack Mats för allt jobbet du har lagt ner, allt från svetsjobb men framförallt för din topp. Jävlarihelvete vad den går.

Mikael
Bild
Skriv svar