opel ascona b 230 tic

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
smen
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

opel ascona b 230 tic

Inlägg av smen »

hallå där alla. nu råder vädret till mera tid i garagen.
:hihi:

själv så har man påbörgat ett bygge inte så unikt men skoj kan det bli ändå.
står på gårds planen och funderar på om man skulle pilla ihop tic,en som man har ståendes men konstaterar att än så länge har karossen fått vara ifred i ca 2 år men motor har vart in under bearbetning av och ann sedan man brukat den flitigt i bruks bilen.
slutade med att man rycker ur motorn och börgar att bygga på en opel ascona b. har nu gjort följande med asconan, nya dämpare å fjädrar runt om, 5 bult(volvo) runt om, volvo 240 turbo skivor och ok, golf gti ok bak, motorfästen samt framvagnsbalken är lite ombyggt, tunnel över växellådan borttagen samt byggt upp en separat "tunnel" för avgas systemet. bak axeln är en 1031 axel samt lådan är en 5 växlad getdrag
buren kommer att komma i inom kort.
drivlinan B230ET är grunden. planad och oringad block, Modifierat oljetråg.
Högtrycks oljepump,uppborrad. Smidd och ballaserad 2,5l stålvev, viktade H-profils stakar med ARP bultar, smidda Mhale kolvar total liter volym 2,8 liter.,dubbla ventilfjädrar
Toppen är en bearbetad 531 topp. Portade avgas och insug urfrästa bränslekammare på 57.3 kubik cm, 46/38 mm ventiler in/ut. arbetet är utfört av Primoto. Det sitter en vassare kam utav en T5 kam i den ifrån uno kam.
chippat och uppställd tändning.
Catchtank med ventilation. grövre spridare ifrån s60r. Dubbla boch 044 pumpar och progresivt btr. Ett kkk k27 agg. hemmasnickrat grenrör med extern wastgate, hemmasnickrat insug med 3 liters pleniumkammare samt 3" flöde genom hela systemet från lmm till insug. sitter nu i valet om man skall köpa ett vems system men vart man kan finna det eller ms. smaken e ju som baken. det var lite info om bilen. bilder kommer snart
bättre med lustgas och klumpfot än syrgas och simfot!!
smen
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av smen »

smen
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av smen »

jo de funkade ju med länkning av foton. hmm någon som har ett smidigare sätt än att länka till andra sidor??
G.Nauta
Forumsberoende

Inlägg av G.Nauta »

Finns en klistrad tråd om bilder på Filmer och Bilder delen :thumbright:
"Good looking from a far, but far from good looking!"
smen
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av smen »

se där ja nu har man kommet på hur det funkar med kort mm. lägger upp lite bilder på projektet som kommer att ta mera fart nu när man har lite mera tid här hemma. bilen har ju som sagt stått stilla i tio år och mognat så nu är tiden den rätta att börga att bygga lite.
som sagt så har jag insett att det kommer att bli en "VOPEL" av denna som många andra men vad gör det ;)

Bild
här blir det ju inget annat än volvo ;)
Bild
hmm kanske syns att den har vart stillastående länge ;) Bild
Bild
Bild
Bild
står nu på tillfälliga upställningsplatsen pga garaget blev fullt av andra projekt. volvon brevid är fd prisvinnare i dels tidning samt på diverse banor. kommer att bli en bruksbil nu när man kommer att ha asconan i sikt.
Bild
Bild
från donatorbilen
Bild
donator bilen till höger när det gäller motor och låda.
Bild

vad jag hatar el
:doh:
Bild
Bild
kommer nog behöva HJÄLP när elen skall dras i asconan. e man färgblind så e man.. ha det gott så länge mer er
Senast redigerad av smen den ons jan 20, 2010 3:05 pm, redigerad totalt 1 gånger.
martinssoN
Forumsberoende

Inlägg av martinssoN »

Blir nog bra med volvo i asconan tror jag. Är du färgblind? Då förstår jag att elen kan bli trixig ! :(
Smurfen skrev:
Tror de som hatar det tyska stuket gör det för att de inte kan köra låga bilar. Det är en konst..
smen
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av smen »

jo det e ju de. men vad göra man får göra så gott man kan av läget. har taget ur inredningen ur bilen nu så det närmar sej för bur byggnad. får nu se det finns till hands tre olika alternativ. kröka rör själv eller köpa ett kitt från guss eller finess. har inte hittat andra alternativ. motor är nu i delar för lite uppgradering samt att lådan får en genomkoll utav en polare i vargön.
grenrör med extern wastegate kommer att byggas nu när jag fått i de provisoriska blocket.

funderar dels även om man skulle bygga ett nytt insug med en annan variant av plenium kammare. vet dock inte om man skall köra med långa eller korta trattar denna gång. ;) mja det finns ju som sagt ider att ta av men först o främst så ska jag väll få iårdning på karossen. nya skärmbreddare fram och bak kommer i veckan förhoppningsvis samt dörrar huv och skuff i plast/glasfiber. tänkte mej att man skall få en lite lättare vikt sen. ;) risken är väll som störst att man får göra en sfro besiktning. men då får man direkt leta upp en motor från 940ltt samt använda katt. :( men vad göra.
Mr.Fluff
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Mr.Fluff »

Det kommer nog bli bra det här :D

Undrar hur du har gjort för att få 5-bult fram?
smen
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av smen »

Mr.Fluff skrev:Det kommer nog bli bra det här :D

inte svårt alls :hihi: i större drag så sitter de 240 prylar lite vardera stans i bilen. skivor och ok fram är 240 turbo. bytte ut mer eller mindre hela kittet. bag så har jag 240 där oxå men oken är från någon golf har jag för mej. man tager vad man haver som kajsa sa en gång i tiden. kommer att lägga upp lite mera kort på hur jag löste diverse problem jag stötte på men nu funkar de. men de får bli när jag blir tvungen att ta isär allt igen ;) sitter nu och lurar på hydalisk hand broms men vill även få igenom de på besiktningen. hmm har för mej att dom inte gillar de.
Mr.Fluff
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Mr.Fluff »

smen skrev:
Mr.Fluff skrev:Det kommer nog bli bra det här :D

inte svårt alls :hihi: i större drag så sitter de 240 prylar lite vardera stans i bilen. skivor och ok fram är 240 turbo. bytte ut mer eller mindre hela kittet. bag så har jag 240 där oxå men oken är från någon golf har jag för mej. man tager vad man haver som kajsa sa en gång i tiden. kommer att lägga upp lite mera kort på hur jag löste diverse problem jag stötte på men nu funkar de. men de får bli när jag blir tvungen att ta isär allt igen ;) sitter nu och lurar på hydalisk hand broms men vill även få igenom de på besiktningen. hmm har för mej att dom inte gillar de.
okay, är lite mer ingående nyfiken på hur du har löst det fram. ;)

Har du borrat om ascona naven för 5-bult eller har du tryckt på 240nav med distanser på ascona spindeln?
Ska utföra en likadan operation snart så håller på o forskar runt lite ;)
smen
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av smen »

nä det är 240 nav. spindel 240 mm som sagt allt e völl i prencip 240. men det kommer att bli en uppgradering på det vid senare operation. då kommer jag har 240 ok i bak samt 6 kolvs i fram. men jag ska fixa lite bilder till dej så kan du se hur jag har gjort. kan ha något liggande. skickar det i sådan fall på pm. oki vad skoj va ska du göra mera merd ditt bygge, själv så kommer min bli satan så lätt men ca 650bromsade under huven. hat väll mina mål inför moholmstrippen i år ;)
smen
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av smen »

efter diverse händelse med ovälkommet besök i garaget så har vi nu börgat och få saker o ting på sina platser igen ;) vart in på och hämtade ut ett paket som kom med posten idag. äntligen så har man en uppsättning av Engelmann speglar igen. men nu har jag 2 par. det ena paret kommer förbli o använda misstänker jag pga jag kommer att gjuta av dom så man kan modifiera med bla elstyda speglar. kan ju vara skoj att ha som sagt. har plitat lite med skärm breddarna och lite annan plast som har fått sej en törn.
nu önskar man bara att kylan skall ge med sej så man kan börga vara i garaget utan diselbrännaren på full fart.
smen
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av smen »

inget har hänt på grund av all snö men tjipp o hej nu är det borta och åter i projektens steg vi vandrar i garagen. nu står som sagt karossen naken så en bur kommer nu att mottas in samt en lite snabb lack ska vi nog kunna peta till. men vad det blir för kulör har jag ingen aning om pga man var ju färgblind ;) kort kommer strax. när snö o kylan har legat på så har jag suttet inne med mitt andra projekt. 2,5 kubik salt vatten akvarium. mja man e väll lite rubbad men skoj att blänga i nu när vi inte haft ett glatt väder. lycka till med er alla än så länge. ps.. det är vår nu. elmia är avklarad ;)
smen
Ganska mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av smen »

bur är nu hemkommen och påbörgat att sätta den på platts men ser snart att det kommer att fattas lite rör men de kommer så fort det blir mera panik i stugan. de som saknades var sido strävorna.

sfro!! har lite funderingar när det gäller den biten. om jag nu har ett bra block sätter på 940 ltt agg på den samt de andra 940 ltt prylarna jag har liggande. undrar då om di är så petnoga att blocket ej ett FK. sedan undrar jag om dom värkligen kollar boxar med mera. är ju nu då tvungan att ha katt. men kan dom se att det blir ett hopa plock eller kan jag komma undan tro ;)
WTB
Forumsberoende

Inlägg av WTB »

Kan du inte kasta i ett litet Megasquirt o propagera att du har etanolkonverterat när du ändå var igång ? Vet inte om de är möjligt att göra så men :roll: Annars kan du ju ta Härvan från en 240 istället,89 eller nyare som Inte är ihopbyggt med allt annat :)
Tobias J
F.F.F = Funktion Före Form
Skriv svar