Ny el i hela bilen ..

Snack om allmänt skruvande som inte passar någon annanstans
P.Hellberg
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: tor dec 11, 2008 10:31 pm
Ort: Ystad
Kontakt:

Ny el i hela bilen ..

Inlägg av P.Hellberg »

Har blivit trött på elen i min 240 nu.
Har sutit larm i den och massa konstiga lösningar.. sen burbygget så har det hänt en del med elen och jag har kastat ut allt som har med larm och göra. Nu så är det lite fel överallt..
Så om jag nu vill dra om all el, ha lösningar med vippbrytare istället.
Den ska fortfarande vara gatlaglig för besiktning. vad behövs och inte ?
Kanske nån sitter på nått elschema ? Har aldrig pillat med eller så värst mycket så har inte direkt koll..

bilen i fråga:http://www.garaget.org/?car=60221
stefan j fd cab
Forumsberoende
Inlägg: 916
Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
Ort: surahammar

Inlägg av stefan j fd cab »

såja bytt användarnamn från cab till mitt riktiga namn
tyvärr gick det inte att byta ansikte
P.Hellberg
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: tor dec 11, 2008 10:31 pm
Ort: Ystad
Kontakt:

Inlägg av P.Hellberg »

Ha .. grymt .. Men "No extra charge for GM factory

Column connectors and instrument wiring" Betyder det att det kan kopplas in direkt till nuvarande instrumentering ? är det inte olika för olika modeller
Blådåren
För mycket laddtryck
Inlägg: 192
Blev medlem: tor jun 08, 2006 1:59 pm
Ort: Hedekas,centrala storskogen

Inlägg av Blådåren »

Det betyder översatt att dom inte tar extra betalt för att kontaktera kabelstammen så att det passar GM:s instrument.

Tror knappast att dom har volvos kontaktering i sortimentet, men skadar inte att fråga :)
Bilar utan turbo SUGER !!
P.Hellberg
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: tor dec 11, 2008 10:31 pm
Ort: Ystad
Kontakt:

Inlägg av P.Hellberg »

Pris skillnaden för dom olika var ändå inte så stor så kan lika bra använda den största.. om det nu är en vettigt installation.
Vet som sagt inte vad som behövs och inte behövs..
Någon kanske har något exempel på vad dom själva gjort
eller har tips på hur man kan göra..
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Finns garanterat något dokument hos SBP vad som behövs och inte. Men det som behövs är väl allt som satt där original i princip. bakljus, dimljusbak, blinkers bak, på sidor och fram. framlyse hel och halv. belysningen i dörrarna (vet inte om det satt på alla 240?). instrumentbelysning och allt sånt, sen bara all el så att motorn ska funka. bränslepump och sånt.

riktigt skönt att dra allt nytt. finns garanterat elschema på internet någonstans eller någon bok, sen är det bara att stryka bort allt som inte behövs och dra nytt! :)

lycka till!

PS. ett tips, använd inte skarvhylsor, löd istället! och använd så lite kabelskor som möjligt också, fast vissa grejer är ju skönt att enkelt kunna koppla lös.
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2796
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Många gånger räcker det att städa efter tidigare "elektriker", ofta försvinner många fel om man kollar över allt med jordningar och att man kollar över så att lamphållare är frächa och kontaktstycken mm. är fria från oxid mm.

Min rekommendation är slit urskiljningslöst ut ALLT som har avvikande utseende, så alla Sockerbitar, klämskarvar, högtalarkabel, mm. försvinner.

Sen tar man tag i reparationerna, vad som behövs.

Håller på att hjälpa en jobbarkompis på en e30, denna var ett riktigt skräckexempel.

Så illa i fronten med skadade kablar och massa udda extra lampor.
Vi klippte av hela härvan i fronten på bilen och hämtade en bättre beg. på skroten, som vi lödade in med krympslang och sen ny fin eltejp över allt ihop.



Å andra sidan ska man byta sprut och hela instrumenteringen med alla mätare och givare, börjar det skena iväg men jag hade nog fortfarande använt en slimmad original härva.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Jag vill nog hålla med Daniel-635...

Det är sällan det är fel på själva kablarna.
Snarare kontaktstycken och reglage som strular.,

Hade jag varit i din sits så hade jag plockat ut hela elhärvan och lagt den på golvet.
Kollat över den och gjort den bedömning om den är i tillräckligt bra skick för att rädda. och om den är det så hade jag lagat till den som den ska va original...

Annars hade jag gått på skroten och ägnat en förmiddag eller så åt att plocka ut den fräschaste härvan jag kunde hitta!
Då har du även en hel del kontaktstycken å skit i reserv.
Gustav Sundberg
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6087
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Inlägg av Steve »

Kan bara hålla med föregående, är den i din bil kapad och skarvad så fixa en elhärva från en oskruvad 240
Blir ganska lätt att koppla in igen då kablarna oftast bara passar på ett vis

Håller på med fordonsel på nåt sätt i stort sett dagligen, och av det jag sett så ska man låta bli att dra eget om man inte vet vad man håller på med...det funkar inte i längden
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems
THE SHOP
För mycket laddtryck
Inlägg: 401
Blev medlem: sön nov 23, 2008 9:40 pm
Ort: BUREÅ

Inlägg av THE SHOP »

Jag har andvänt EZ-wiring på 3st bilar det är mycket bra, lätt att dra väl märkt mm :thumbright:
Skriv svar