Escort Mk1 ny motor i vinter 16v

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
hedman
För mycket laddtryck
Inlägg: 436
Blev medlem: ons okt 21, 2009 6:47 pm
Ort: Holmsund

Escort Mk1 ny motor i vinter 16v

Inlägg av hedman »

tänkte jag skulle lägga ut lite bilder på mitt escort -68 projektet som börjar ta form :)


Bild
här nästan nyköpt bara rostlagad nya plast breddare bak å gammalt spackel borttaget

Bild
blev även plast fram

Bild
fyrlink å framvagns detaljer från england

Bild
lådorna på plats

Bild
fästerna svetsade på volvo axel med lamelldiff, å flyttade coiloversarna på insidan rambenen för å få in bredare däck :D

Bild
nya framvagnen på plats

Bild
spacklad å grundad

Bild

Bild
lackad
:thumbright:

så nu ska det börjas å stöka med motorn. nu är det en i stort sett orginal b23et men har en låda med grenrörsböjar, rör å flänsar som ska smidas dit väntar bara på en beställd hx35 så man vet vart flänsen ska bli :) sen är tanken att den ska få ett vems m.m
Senast redigerad av hedman den ons okt 15, 2014 6:10 pm, redigerad totalt 17 gång.
Tack till
Dynotech.se
Sodermans.nu
Tjbpulverlack.se
Lovouddensdack.se
Urpiala Rep & Bygg


Ford Escort Mk1 B23 turbo - projekttråd
Bmw e30 m30turbo -projekttråd

070-5169789
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

vvvv

Inlägg av johan johansson »

ja jäv.la.r vad cool :thumbright:
volvo pv 53 16v
Användarvisningsbild
Ecke
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 764
Blev medlem: tis sep 28, 2004 9:38 pm
Ort: Umeå / Skärgården

Inlägg av Ecke »

Kung med en tråd.. :thumbright: snygg lack med. :)

Pula in ett tyskstål i den istället 8)
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Snygg bil!

Vad ska den användas till?

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Audi_danne
För mycket laddtryck
Inlägg: 183
Blev medlem: fre apr 03, 2009 5:39 pm
Ort: Åmål

Inlägg av Audi_danne »

banan vilken härlig färg :!: Har själv gått i tanken kring blått till asconan :thumbright: Tycker färgen passar så jäkla fint på denna sortens bilar :thumbright:
__Mackee__
För mycket laddtryck
Inlägg: 355
Blev medlem: sön maj 31, 2009 9:12 pm
Ort: Braås (växjö)

Re: escort mk1 b23et

Inlägg av __Mackee__ »

Lacken blev riktigt jävla bra såg de ut som :thumbright:
Användarvisningsbild
Krull
För mycket laddtryck
Inlägg: 349
Blev medlem: ons nov 05, 2008 6:30 pm
Ort: Nässjö

Inlägg av Krull »

Mk1:or är redigt najs! :thumbright:
Johan Högström
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Snygg kaross ! :thumbright:
Ska bli kul att se fortsättningen, ska hälsa på i Holmsund en del framöver så jag ska ta ett garagebesök om det passar nån gång.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
hedman
För mycket laddtryck
Inlägg: 436
Blev medlem: ons okt 21, 2009 6:47 pm
Ort: Holmsund

Inlägg av hedman »

therealpinto skrev:Snygg bil!

Vad ska den användas till?

/Gustaf
tack :) tanken är att den skall kunna andvändas som "bruksbil " men kommer även att försöka få lite tider på den :thumbright:

har varit i vekstaden å skruvat idag fått dit lysen några rutor å gjort en mall för en ny täckplåt mellan kupe å skuff har även börja demontera gamla turbon å ic. bilder kommer .
Tack till
Dynotech.se
Sodermans.nu
Tjbpulverlack.se
Lovouddensdack.se
Urpiala Rep & Bygg


Ford Escort Mk1 B23 turbo - projekttråd
Bmw e30 m30turbo -projekttråd

070-5169789
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Okej, en mycket stark rekommendation är att inte köra med det snedstag du har mellan nedre fyrlänksstagen på bilderna, utan montera ett vanligt panhardstag.

Påkänningarna på det staget blir mycket stora, eftersom det är så långt och så "snett". Man brukar behöva ha grövre dimension än på fyrlänksstagen för att det ska hålla, och ska man dimensionera så att det inte flexar när man svänger kan man behöva gå upp ännu mer.

Dessutom får man en del skumma fenomen i bakvagnen när det kränger, om man har hyfsad fjädringsväg.

Escorten har ju gott om plats för ett bra panhardstag och Rally Designs kit är rätt prisvärda.

Om bilen ska reggas lär det ju bli som ombyggt fordon, då kanske jag får äran att kika närmare på den ;-)

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
Mattz Larsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 398
Blev medlem: fre okt 21, 2005 12:30 pm
Ort: Gävle

Inlägg av Mattz Larsson »

Ahhh en till mk1:a världens fränaste bil :thumbright:

Varifrån har du handlat fronten och hur var passningen.



Mattz
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Kul med en tråd, färgen vart ju kanon :thumbright:
Användarvisningsbild
hedman
För mycket laddtryck
Inlägg: 436
Blev medlem: ons okt 21, 2009 6:47 pm
Ort: Holmsund

Inlägg av hedman »

therealpinto skrev:Okej, en mycket stark rekommendation är att inte köra med det snedstag du har mellan nedre fyrlänksstagen på bilderna, utan montera ett vanligt panhardstag.

Påkänningarna på det staget blir mycket stora, eftersom det är så långt och så "snett". Man brukar behöva ha grövre dimension än på fyrlänksstagen för att det ska hålla, och ska man dimensionera så att det inte flexar när man svänger kan man behöva gå upp ännu mer.

Dessutom får man en del skumma fenomen i bakvagnen när det kränger, om man har hyfsad fjädringsväg.

Escorten har ju gott om plats för ett bra panhardstag och Rally Designs kit är rätt prisvärda.

Om bilen ska reggas lär det ju bli som ombyggt fordon, då kanske jag får äran att kika närmare på den ;-)

/Gustaf
satt å diskuterade det där idag du har helt rätt :doh: blir å bygga om det där bilen är redan reggad med bur å 150 hp å motor ändrad :D får vel se hur det funkar kanske måste göra om det :?

Mattz Larsson skrev:Ahhh en till mk1:a världens fränaste bil :thumbright:

Varifrån har du handlat fronten och hur var passningen.



Mattz
ja att dom är :thumbright: köpte dom på rp glasfiber passformen var faktiskt bra men skärmarna å fronten har jag plastat ihop själv.
Tack till
Dynotech.se
Sodermans.nu
Tjbpulverlack.se
Lovouddensdack.se
Urpiala Rep & Bygg


Ford Escort Mk1 B23 turbo - projekttråd
Bmw e30 m30turbo -projekttråd

070-5169789
therealpinto
SFRO-snubben
Inlägg: 2642
Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

OK, bra. Se till att få ett långt, lågt panhardstag som är parallellt med marken så kommer det funka fint.

/Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Användarvisningsbild
hedman
För mycket laddtryck
Inlägg: 436
Blev medlem: ons okt 21, 2009 6:47 pm
Ort: Holmsund

Inlägg av hedman »

therealpinto skrev:OK, bra. Se till att få ett långt, lågt panhardstag som är parallellt med marken så kommer det funka fint.

/Gustaf
tror du inte det är bättre att bygga watts lengkage iställe så man slipper sidoförflyttning av axeln vid fjädring ? men iofs är det ju lättare att bygga det andra då slipper man görma med kåpan på bakaxeln :)
Tack till
Dynotech.se
Sodermans.nu
Tjbpulverlack.se
Lovouddensdack.se
Urpiala Rep & Bygg


Ford Escort Mk1 B23 turbo - projekttråd
Bmw e30 m30turbo -projekttråd

070-5169789
Skriv svar