har jue tänkt bygga insprut på Unimog´en, och har köpt ett extra insug som ska kapas ner och modifieras ...
frågan är bara hur?
jag har funderat lite, och tänkte mej nått sånt här; (kapa vid det röda strecket ungefär, och spridare vid de röda ringarna)
problemet är att själva "karossen" (egentligen golvet på passagerarsidan i hytten) går ganska nära, se bilden under. desutom måste främre delen av plenumkammaren luta, för att inte spjällhuet ska ta i ett vattenrör som går in i motorn precis framför insuget ....
kommer det att fungera tilräckligt bra? ha ni några egna förslag? alla ideer mottages tacksamt!
Har du inte tillgång till tig-svets så du måste lämna bort jobbet borde det ju bli betydligt billigare med en adapter, den kan du ju göra i stål..
Ska det bli några fler roliga moddar på motorn så ett högflödande och fint insug behövs så skulle jag bygga nytt, är det bara för att slippa förgasarjunket så skulle jag bygga adapter, bägge kommer att fungera.
spjällhuset till audis 5-cyl är tvåports och ska passa i fästena för 36/36dcd zenith inat 35/40 mfl , detta är bara vad jag hört så kolla innan du springer och köper...
b230ft<- låter som en bra ide ... man kanske skulle ringa runt till skrotarna lite ... (känner tyvärr ingen som har en Audi ..)
emil <- problemet är att förgasarna är sällsynta, "förstörande" modifiering är utesluten ... dessutom vill jag helst ha ett nyare spjäll, så slipper man synkronisera, och krångla med TPS osv. .. + att det är begränsat mer plats ovanför ...
Axel <- fast det funkar jue på amerikanska TBI-motorer ... dom har jue tom. spridarna på fel sida om spjället ... det blir små pölar med bensin ovan på spjället när de går på tomgång ... .. det var väl mest en "sniklösning" för att kunna göra allt själv, och testa mej fram lite ...
super7 skrev:Man vill ju inte ha spridrana för nära ventilen....
Du tänker nog att han kör en Formel1-motor, så är inte fallet. Körbarheten blir bättre så här, med de saker han har.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
om du har ekonomi som tillåter det, kapa ner insuget, sätt spridarna nära ventilen, gör det seriöst alltså. långa runners ger bottenvrid -om du har utrymme för det.
jag kunde inte somna igår, så jag låg å funderade på hur man skulle göra ...
då kom jag på att jag tänkt fel om spridarna som jag har ligger, det blir jue 152 hkpå 4 st, inte på 6 st. ...
jag tror jag ska bygga en "snålvariant" först, med spridarna i plenumet, och allt bara att bulta på insuget, och prova mej fram ... ska göra en lite skiss så fort jag får tid ...
och när det väl fungerar lämna iväg insuget och få det ordentligt gjort ...