design av insug ...

Insprutning, Tändsystem och Elektronik

Moderator: backeliten

Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

design av insug ...

Inlägg av fizz »

har jue tänkt bygga insprut på Unimog´en, och har köpt ett extra insug som ska kapas ner och modifieras ...

frågan är bara hur?

jag har funderat lite, och tänkte mej nått sånt här; (kapa vid det röda strecket ungefär, och spridare vid de röda ringarna)
Bild

problemet är att själva "karossen" (egentligen golvet på passagerarsidan i hytten) går ganska nära, se bilden under. desutom måste främre delen av plenumkammaren luta, för att inte spjällhuet ska ta i ett vattenrör som går in i motorn precis framför insuget ....
Bild

kommer det att fungera tilräckligt bra? ha ni några egna förslag? alla ideer mottages tacksamt!
Older and YZer ....
Da_Snake
För mycket laddtryck
Inlägg: 411
Blev medlem: fre dec 19, 2003 3:32 pm
Ort: Nora

Inlägg av Da_Snake »

Varför inte bara svetsa dit spridarhållare utan att kapa bort resten av insuget och sedan en adapter från förgasarflänsarna till ett spjällhus?
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
Bild
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

da_snake<- jag funderade på det oxå .. tror du att det blir lika bra?

jag tror att det blir mer jobb med att göra två plattor osv ... kanske feltänk?
Older and YZer ....
Da_Snake
För mycket laddtryck
Inlägg: 411
Blev medlem: fre dec 19, 2003 3:32 pm
Ort: Nora

Inlägg av Da_Snake »

Har du inte tillgång till tig-svets så du måste lämna bort jobbet borde det ju bli betydligt billigare med en adapter, den kan du ju göra i stål..

Ska det bli några fler roliga moddar på motorn så ett högflödande och fint insug behövs så skulle jag bygga nytt, är det bara för att slippa förgasarjunket så skulle jag bygga adapter, bägge kommer att fungera.
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
Bild
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

jag har TIG, men inte AC .. så ska det byggas i alu blir det att lämnas bort ... :cry:

det blir inga mer modifieringar, det är bara ett fungerande insprut som behövs ... :)

jag har funderingar på om man kanske kunde sätta spridare i adaptern, typ TBI, men innanför spjället då, då kunde jag bygga allt själv...

nån som förslag på bra spjällhus som kan bultas på en ev. adapter?
Older and YZer ....
b230ft
För lite laddtryck
Inlägg: 1
Blev medlem: tor aug 18, 2005 2:46 am

Inlägg av b230ft »

spjällhuset till audis 5-cyl är tvåports och ska passa i fästena för 36/36dcd zenith inat 35/40 mfl , detta är bara vad jag hört så kolla innan du springer och köper...
emil
För mycket laddtryck
Inlägg: 486
Blev medlem: tor dec 11, 2003 10:32 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av emil »

eller så tar du å pluggar alla onödiga hål i förgasaren
det verkar fungera bra att köra dellorto-gasare som spjällhus iaf..
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

Det är nog bättre att ha spridarna direkt utanför insugskanalerna... Det är risk att bränslet faller ur på vägen annars.
Axel Wall
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

tack för svaren! :)

b230ft<- låter som en bra ide ... man kanske skulle ringa runt till skrotarna lite ... (känner tyvärr ingen som har en Audi ..)

emil <- problemet är att förgasarna är sällsynta, "förstörande" modifiering är utesluten ... dessutom vill jag helst ha ett nyare spjäll, så slipper man synkronisera, och krångla med TPS osv. .. + att det är begränsat mer plats ovanför ...

Axel <- fast det funkar jue på amerikanska TBI-motorer ... dom har jue tom. spridarna på fel sida om spjället ... det blir små pölar med bensin ovan på spjället när de går på tomgång ... :? .. det var väl mest en "sniklösning" för att kunna göra allt själv, och testa mej fram lite ...
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

Axel skrev:Det är nog bättre att ha spridarna direkt utanför insugskanalerna... Det är risk att bränslet faller ur på vägen annars.
Man vill ju inte ha spridrana för nära ventilen....
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

super7 skrev:Man vill ju inte ha spridrana för nära ventilen....
Du tänker nog att han kör en Formel1-motor, så är inte fallet. Körbarheten blir bättre så här, med de saker han har.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1684
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Inlägg av super7 »

mattias skrev:
super7 skrev:Man vill ju inte ha spridrana för nära ventilen....
Du tänker nog att han kör en Formel1-motor, så är inte fallet. Körbarheten blir bättre så här, med de saker han har.
Inte så långt ifrån... 8)
Senast redigerad av super7 den lör aug 27, 2005 7:26 am, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

super7 <- på låga varv (eller lågt luftflöde) är det helt klart fördelaktigt att ha spridarna närma ventilerna ... :D

nog för att det är en högkvalitetsvagn (mercedes :wink: ) men den körs mest på låga varv ... drömmen är jue en turbodiesel .. 8)

några fler ideer? just nu lutar det åt att kapa ner insguet helt iaf ...
Older and YZer ....
Användarvisningsbild
Axel
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1027
Blev medlem: fre aug 27, 2004 8:26 pm
Ort: Knivsta
Kontakt:

Inlägg av Axel »

om du har ekonomi som tillåter det, kapa ner insuget, sätt spridarna nära ventilen, gör det seriöst alltså. långa runners ger bottenvrid 8) -om du har utrymme för det.
Axel Wall
Användarvisningsbild
fizz
För mycket laddtryck
Inlägg: 396
Blev medlem: fre nov 26, 2004 8:55 pm
Ort: Kumla/Örebro
Kontakt:

Inlägg av fizz »

jag kunde inte somna igår, så jag låg å funderade på hur man skulle göra ...

då kom jag på att jag tänkt fel om spridarna som jag har ligger, det blir jue 152 hkpå 4 st, inte på 6 st. ...

jag tror jag ska bygga en "snålvariant" först, med spridarna i plenumet, och allt bara att bulta på insuget, och prova mej fram ... ska göra en lite skiss så fort jag får tid ...

och när det väl fungerar lämna iväg insuget och få det ordentligt gjort ...
Older and YZer ....
Skriv svar