V90 på sprit

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Frpe82
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 91
Blev medlem: sön sep 13, 2009 12:19 am
Ort: Göteborg

V90 på sprit

Inlägg av Frpe82 »

Mycket av detta är taget från ett forum jag var medlem på tidigare. Projektet går lite långsamt för tillfället, men det går åtminstone framåt.

V90 på sprit:

Bild

BILEN:

1998 Volvo V90.

17.500 mil på mätaren när den köptes September 2008.

* Grå läderinredning.
* Grå interiör med träpaneler.
* JVC dual-DIN stereo med 10 högtalare.

Jag vet... Tung bil. Men skoj.

MOTORN:

B6304FS2, 3.0L 24v.

* Motronic 4.4 med special chip av Hi-Tuning/mig. Custom mappad för 105 oktan E85.
* 297cc/min -831 (T6) spridare.
* Custom insug (av mig själv).
* Något modifierade FS1-kammar (204HK kammarna).
* JR konfilter.
* Custom headers (av mig själv).
* Dubbla 2.5" downpipes.
* 3" 300-cellers metallisk katt.
* 2.5" fullflödes avgassytem.

Planerade uppgraderingar:

* Topp med VVT på insugskammen + modifierade S3-kammar.

VÄXELLÅDA/DRIVLINA:

M90L2 manuell låda.

* CNC ultra-lätt 240mm TTV Racing stålsvänghjul.
* 850R lamell och tryckplatta.
* Craving Boost short-shifter.
* IRSII bakände, 3,54:1, LSD kanske?

Planerade uppgraderingar:

* Hybridväxellåda med elektronisk styrning och sekventiell växling.

CHASSI:

Framände:

GEM 30% hårdare stötdämpare.
GEM sänkfjädrar, 55mm.

Bakände:

GEM 30% hårdare stötdämpare.
Hårdare kompositfjäder från Volvo (en del i sportchassiuppgraderingen).
21mm krängningshämmare (en del i sportchassiuppgraderingen).

FÄLGAR/DÄCK:

Sommarhjul:

Ace Caipirinha black/chrome 8*19".
BF-Goodrich G-Force Profiler 235/35R19 91Y.

Vinterhjul:

Volvo Prospero 7*15".
Pirelli Winter Carving 195/65 (numera utan dubb).

BROMSAR:

* Standardbromsar.
* Stålomspunna slangar till alla 4 hjulen.

Planerade uppgraderingar:

* Brembo Silverline slitsade skivor.
* Remsa sportbromsbelägg.

* Möjligtvis lite färg på bromsoken så det ser lite bättre ut.

SERVICE / UPPGRADERINGAR / ÖVRIGT:

* Ny kamrem och tillbehörsrem plus alla spännare och rullar.

* 24 nya hydrauliska lyftare.

* Nya tätningar och packningar på alla ställen jag har tagit isär något, eller där jag har kommit åt.

* PLX bredbandslambda med nya Bosch LSU sonden.

* LS05 lambdasond bak. Modern design / modern teknologi.

* NGK Iridium (BPR6EIX) tändstift.

* Soyafilm toning (80% black) för alla sju bakre fönstren.

* Borttaget "tredje säte" i bagaget för viktbesparing.



Mer info, historier, förklaringar, planer och bilder kommer...
Senast redigerad av Frpe82 den ons maj 19, 2010 10:27 am, redigerad totalt 2 gång.
Frpe82
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 91
Blev medlem: sön sep 13, 2009 12:19 am
Ort: Göteborg

Inlägg av Frpe82 »

Byggandet av "shorty" headers...

Det är på engelska pga. språket på det andra forumet jag var medlem på. Jag kommer dock att översätta det inom kort.



First of all, you buy a set of these (or similar):

The ones who have read my project thread recognise these...

The headers that can be used for the B6304 engine are the M50/M52 BMW engine headers (1992-1998 I think).

Bild

Start by cutting the head flanges off. Some headers may have a design where you can actually re-drill the flange to fit on the B6304, but not this one.

If you are keeping the BMW head flange, then there is also a question whether or not the opening in the BMW head flange have a smooth transition where it meets the runners. In that case you may have to port it, or even add material and then port it.

Bild

After the flanges have been cut off from the headers, we clean it up a little.

Bild

The headers in question are designed to fit the stock exhaust system of a BMW M3, and therefore the flanges and pipes are designed based on that. So we need to change more than just the flanges.

On this specific header, each of the three primary runners have a cross-sectional area of 962 mm2. For one header that makes the three primary runners have a combined cross-sectional area of 2886 mm2. That means that the collector of each header will need an output size of roughly 2.4".

But the collector tapered down to a pretty small size, and it had an outlet with a cross-sectional area of 1735 mm2. So I cut the tapered part after the collector off, and I will be replacing that part with 2.5" pipe (cross-sectional area of 3167 mm2).

Measure the collector part, and cut it where it tapers down. In this case it started to taper down from a size of 2.5" which is perfect for me to weld my secondary runners to (2.5" pipe).

Bild

Bild

Then clean it up a little:

Bild

This is how the 2.5" pipe is going to sit (not neccesarily at that angle though). I can't fit any pipes to the headers until they are test fitted on the car.

The pipes will not be welded directly to the headers though. I will use V-band flanges for that.

Bild

Here you can see that the collectors are tapered down a lot to fit the stock BMW output flanges, and that they are restrictive and have a flow imbalance:

Bild

Bild

Cut the Volvo head flange in two pieces.

There are two reasons why: To minimise the warping, and to be able to work on each header individually.

Please observe how it has to be cut so that the exhaust gaskets fit, and so that both headers can be put on the head with the correct amount of nuts.

This flange is the stainless steel version.

Bild

Weld the flanges to the headers. I MIG-weld using stainless 0.6mm wire and CO2 as inert gas.

I built up a lot of material with the welder to be able to port the opening out later on.

Unshrouding the bolt holes will be neccesary as well since some of the runners are really close to the bolt holes.

Welding it on both the inside as well as the outside is dependant on the header design you have chosen. On this header design I didn't have to weld it on the inside. I just wanted to know how difficult it was to do it with a MIG welder.

Bild

Then port it as much as you can.

Use a really good tool for this part. Use any technology and design of the tool you like, but investing in good equipment pays off in the end. It will take some time, even with good tools.

Bild

Bild

And then clean it up.

It looks like these headers will flow pretty good :-D

Bild

This is what they look like when almost finished.

I need to test fit them to the car and then put the secondary runners on.

Bild

The flanges will have to be machined flat. Some straightening of the flanges has to be made first, or else there will be nothing left after machining.

To do that properly, you need one of these. An 8kW induction heater:

Bild

And then clamp the headers to some really hard (and flat) beams. Heat them in strategic places and clamp it as hard as you can. Let them cool off by themselves, and then you can remove them:

Bild

Then the headers are left to Alex Buchka to be machined flat, and to get the V-band flanges welded on.

Really nice work :-D

Bild

Bild

Bild

Bild

Remove the stock manifolds and the downpipe/cat section:

Bild

Since I will get a new performance exhaust system, the rest will have to go as well.

It is very hard to get the entire system off the V90. I had to cut it in several places.

Bild

Test fit the headers.

Three problems arose...

* The headers got too close to the engine, which made the V-band clamps impossible to get on and off the flange.
* Both headers touched the water pipe that runs behind the stock manifolds.
* The front header touched the engine mount.

The first problem is easily fixed. Another head flange (10mm thick) is ordered. Then use that as a spacer to get the headers out. With exhaust gaskets between the head and spacer flange + exhaust gaskets between the spacer flange and the headers, the total spacing from the head is 12.5mm. That is enough to get the headers fitted.

The second problem is not easily fixed though. I massaged the pipe a little to bend it out of the way, but both headers are still touching it a little. Will this be a problem?

The third problem is fixed somewhat easily. Just cut a piece out of the engine mount.

:-P or :wtf: ? You decide.

Bild

Then test fit the secondary runners. It takes some patience to get this to fit properly. They have to clear each other, the floor of the car (while still sitting as close to it as possible), the chassis bracing etc. etc.

In total, I ended up using one straight 1000mm long piece, three 30* bends and two 45* bends.

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Spot weld it all while it is fitted to the car, and then take it down to inspect it.

Remember that when you spot weld it in place, then put the welds 180* opposite of each other on the pipes so that it doesn't warp.

Bild

Then weld it all up.

Remember to still use the same procedure as when you were spot welding it while it was fitted to the car. Always weld on the opposite side of where you last welded on the pipe.

If you are using V-band flanges, then leave a small piece of the pipe protruding through the flange. This is used as a labyrinth gasket and it seals better. That way you will probably not need any type of gasket.

Bild

Then I put on a temporary pipe to use on the way to the exhaust shop where my new system will be fitted.

"TA BORT" as written on the temporary pipe, means "remove" in English.

I recommend you not to do what I did. It is incredibly loud! But I didn't have a choice really.

Bild

This is what it looks like from above when almost finished.

Bild

And when everything is put together (with a spacer flange and all the exhaust gaskets), and it has been taken for a spin to see if everything is alright, it looks like this.

Hot, hot, hot...

Bild
Senast redigerad av Frpe82 den ons maj 19, 2010 10:32 am, redigerad totalt 1 gånger.
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Inlägg av Karl Buchka »

Vad hände på turbobricks då?
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Frpe82
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 91
Blev medlem: sön sep 13, 2009 12:19 am
Ort: Göteborg

Inlägg av Frpe82 »

Karl Buchka skrev:Vad hände på turbobricks då?
Flera orsaker, både professionella och personliga.

Tro inte att jag bryr mig om allt som folk på ett forum på internet säger, men var jag rätt så trött på allt tjat och misinformation på forumet. Det verkade aldrig ändras. Det mest allvarliga var ju egentligen att jag fick en hel del mail/PM's etc. med en hel del elaka grejer. Jag blev trött på det. Det är dock bara en liten del av kakan.

Sen så stals det en del från mig och firman i syfte att kopieras och säljas åter m.m. I detta fallet något man inte kan komma åt med internationell lag. Det visste vederbörande skulle jag tro.

Jag har fortfarande mina vänner kvar från forumet. De personer som skapade trubbel kände jag inte. Mycket av det som gjorde att jag lämnade Turbobricks hände också utanför forumet.

Det spelar inte någon roll nu i alla fall. Det är inget att diskutera eftersom det är överspelat.
Användarvisningsbild
Evert
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: sön nov 14, 2004 9:28 pm
Ort: Lycksele(Betsele)

Inlägg av Evert »

Grym rördragning :thumbright:
Bild

Niklas Evertsson

http://www.s-mod.se" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.knracing.se" onclick="window.open(this.href);return false;
May the Boost be with you
taz82
Forumsberoende
Inlägg: 561
Blev medlem: sön apr 06, 2008 9:12 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av taz82 »

Riktigt trevliga planer! Måste bli en stor skillnad i ljud med dom tunna väggarna!
Bytte själv ut mina främre rör till rör utan innerdele i somras och det blev en grym
skillnad uppe på varven!

Lycka till mä't!

Ska beställa lite grejer från dig/er när jag fått i en nyare spis under locket.

Mvh. // Taz
Frpe82
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 91
Blev medlem: sön sep 13, 2009 12:19 am
Ort: Göteborg

Inlägg av Frpe82 »

Evert skrev:Grym rördragning :thumbright:
Tackar! Hehe...

Men jag ska göra nya headers snart igen, så det kommer att se lite annorlunda ut sedan.
Frpe82
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 91
Blev medlem: sön sep 13, 2009 12:19 am
Ort: Göteborg

Inlägg av Frpe82 »

taz82 skrev:Riktigt trevliga planer! Måste bli en stor skillnad i ljud med dom tunna väggarna!
Bytte själv ut mina främre rör till rör utan innerdele i somras och det blev en grym
skillnad uppe på varven!

Lycka till mä't!

Ska beställa lite grejer från dig/er när jag fått i en nyare spis under locket.

Mvh. // Taz
Ja, det var ju inte bara ljudet som ändrades, även om det är rätt så najs. Det blev ju lite mer spark i den också (men så är den ju mappad också).
Användarvisningsbild
t-lila
För mycket laddtryck
Inlägg: 103
Blev medlem: mån jan 19, 2009 11:23 pm
Ort: visby
Kontakt:

Inlägg av t-lila »

Fint bygge.
Kul att du sugtrimmar dem här fina maskinerna.
Skulle va intressant o få se lite effektsiffror sen. :thumbright:
orginal är för gubbjäv...
Kör:volvo 965-95 bruksbil SÅLD
Subaru Legacy 2,0D bruksbil skrotad
Mazda 6 2.2d 2016
volvo 242-75 busbilen
volvo 164 t6-71 projektbilen
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=30871" onclick="window.open(this.href);return false;
Frpe82
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 91
Blev medlem: sön sep 13, 2009 12:19 am
Ort: Göteborg

Inlägg av Frpe82 »

t-lila skrev:Fint bygge.
Kul att du sugtrimmar dem här fina maskinerna.
Skulle va intressant o få se lite effektsiffror sen. :thumbright:
Om jag skall göra en 100% realistisk uppskattning...

Jag hade 231HK på veven innan de nuvarande kammarna (med samma utrustning för övrigt, och då varvade jag långt också).

Originalkammarna var de som kommer original på 182HK 3-litrarna.

De äldre 204HK kammarna från gamla 960 ger ju som bekant 22HK effektökning (204-182=22) på en standardbil. Mina kammar är något vassare än det, men inte mycket.

Gissar jag på 20-30HK över de 231HK jag hade förut så är det nog realistiskt. Så runt 250-260HK i så fall.

Målet är 300 sughästar i alla fall. Bromspapper kommer så snart jag har fått mer ordning på allt jag ska göra.

EDIT:// Ändrat inlägget för att vara lite tydligare.
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

snyggt snidat :thumbright:
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Inlägg av nicke.t »

coolt project.mvh
tel 0707149931
Frpe82
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 91
Blev medlem: sön sep 13, 2009 12:19 am
Ort: Göteborg

Inlägg av Frpe82 »

Kollektorerna som jag vill ha till mina nya headers kostar en del ($270 styck). Vad i hela....

Någon som har ett bra förslag på var man kan få tag på kollektorer?
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Inlägg av Kristoffer Helle »

gjör selv eller visa en bild på hur dom ser ut? kanskje nogon har tips
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Inlägg av Karl Buchka »

Kanske lite onödigt att handla av Burns Stainless...

Alexander bygger dom nog gärna åt dig.
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Skriv svar