Bredbandslambda till Volvo b20

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Sn@keSh!T Performance
För mycket laddtryck
Inlägg: 137
Blev medlem: ons maj 27, 2009 8:53 pm
Ort: Snart i ett dike nära dig

Bredbandslambda till Volvo b20

Inlägg av Sn@keSh!T Performance »

Hej

Har funderat länge nu på vad jag ska göra med min b20 i Amazonen. Har nu bestämt mig för att bygga en lite lagom ( Svensk :roll: ) trimmad turbo maskin på runt 170-180 hk. Har läst en hel del på både det här och andra forum om Bredbandlambda. Då funderar jag på är det någon idé för mig att skaffa en sån till en motor som "bara" ska trimmas till 180 hk?

I sån fall är det någon som har förslag på ett bra bblambda "paket" som skulle passa min motor till bra pris?

//Snakeshit
I'm not totaly worthless, I can be used as a bad exempel
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

En BB lambda är alltid bra att ha, hur lite effekt man än tar ur ur motorn..

Vems har en fin mätare för både avgastemp och BB lambda.
dessutom skit enkel att förstå sig på och instalera..

PM:a Mattias så fixar han en åt dig.


MVH
Användarvisningsbild
Sn@keSh!T Performance
För mycket laddtryck
Inlägg: 137
Blev medlem: ons maj 27, 2009 8:53 pm
Ort: Snart i ett dike nära dig

Inlägg av Sn@keSh!T Performance »

Har kollat lite på EGT också men inte riktigt förståt innebörden av det. Någon som kan förklara?
I'm not totaly worthless, I can be used as a bad exempel
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3728
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

EGT = Exhaust Gas Temperature
Xuri
Forumsberoende
Inlägg: 1679
Blev medlem: fre dec 08, 2006 4:50 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av Xuri »

EGT / avgastemp använder man för å se hur pass tändningen ligger

för låg tändning = brinner i grenröret, motorn blir oeffektiv samt att turbo osv tar riktigt med stryck

motsatsen med hög tändning

de finns ju "bör" värden att gå efter också så vet man ungefär vart man befinner sig.-
Användarvisningsbild
Sn@keSh!T Performance
För mycket laddtryck
Inlägg: 137
Blev medlem: ons maj 27, 2009 8:53 pm
Ort: Snart i ett dike nära dig

Inlägg av Sn@keSh!T Performance »

Tackar så mycket för den infon.

Vet någon vart det finns EGT o bblambda till bra pris? VEMS ska väl vara hyfsade?
I'm not totaly worthless, I can be used as a bad exempel
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

"vems round" är bra, jag köpte min av mattias här på forumet.

Vet ni om det är lugnt att använda sensorn med blyersatt bensin (kaliumtillsats)?
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Användarvisningsbild
Sn@keSh!T Performance
För mycket laddtryck
Inlägg: 137
Blev medlem: ons maj 27, 2009 8:53 pm
Ort: Snart i ett dike nära dig

Inlägg av Sn@keSh!T Performance »

Nej det va det också, blyersättningen, någon som vet om det är några problem?
I'm not totaly worthless, I can be used as a bad exempel
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Läs mer om avgastemp-givare och hur det går till här :
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=1296

Lambda-sonderna (Bosch LSU) har bara problem med bly, så ersättningen går fint. Men problemet är snarare att du använder den på en bil med förgasare vilket gör att bränsleblandningen inte är optimal i väldigt hög utsträckning jämfört med en insprutningsbil, speciellt om man inte är jätteskicklig på att justera förgasare. Det går oftast lite för fett och kör man länge utan att justera bort det så kommer man att få beläggningar på sonden - ännu värre när det är i kombination med otäta kolvringar så man bränner olja.
Titta på två motorer som gått 20k mil, en som gått med förgasare och en med lambda-styrd insprutning - jämför skick på kolvringar och cylinderlopp så förstår ni vad jag menar.

Så länge den går lambda 1.0 när man kör landsväg och gör det ofta så bränner man bort det mesta och sonden får längre livslängd.
Det har visat sig att även om man kör med blyade bränslen går det bra att förlänga livet på sonden genom att köra den i en motor med oblyat bränsle emellanåt så man bränner bort beläggningarna med bly från givaren.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
redheat
Forumsberoende
Inlägg: 506
Blev medlem: lör aug 26, 2006 7:25 pm
Ort: Dalsland

Inlägg av redheat »

När det blivit för mycket beläggning efter för fet blandning- vad händer, visar mätaren fel eller lägger den av att visa lambda ??
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10094
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Den blir både seg och visar fel, men den kan fungera hyfsat på full gas många gånger då gasflödet är högre.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Skriv svar