Har funderat länge nu på vad jag ska göra med min b20 i Amazonen. Har nu bestämt mig för att bygga en lite lagom ( Svensk ) trimmad turbo maskin på runt 170-180 hk. Har läst en hel del på både det här och andra forum om Bredbandlambda. Då funderar jag på är det någon idé för mig att skaffa en sån till en motor som "bara" ska trimmas till 180 hk?
I sån fall är det någon som har förslag på ett bra bblambda "paket" som skulle passa min motor till bra pris?
//Snakeshit
I'm not totaly worthless, I can be used as a bad exempel
Lambda-sonderna (Bosch LSU) har bara problem med bly, så ersättningen går fint. Men problemet är snarare att du använder den på en bil med förgasare vilket gör att bränsleblandningen inte är optimal i väldigt hög utsträckning jämfört med en insprutningsbil, speciellt om man inte är jätteskicklig på att justera förgasare. Det går oftast lite för fett och kör man länge utan att justera bort det så kommer man att få beläggningar på sonden - ännu värre när det är i kombination med otäta kolvringar så man bränner olja.
Titta på två motorer som gått 20k mil, en som gått med förgasare och en med lambda-styrd insprutning - jämför skick på kolvringar och cylinderlopp så förstår ni vad jag menar.
Så länge den går lambda 1.0 när man kör landsväg och gör det ofta så bränner man bort det mesta och sonden får längre livslängd.
Det har visat sig att även om man kör med blyade bränslen går det bra att förlänga livet på sonden genom att köra den i en motor med oblyat bränsle emellanåt så man bränner bort beläggningarna med bly från givaren.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Den blir både seg och visar fel, men den kan fungera hyfsat på full gas många gånger då gasflödet är högre.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl. Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.