Dokumentären om Koenigsegg

Tjata om vad som helst .
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende

Dokumentären om Koenigsegg

Inlägg av Daniel-635 »

Såg ni dokumentären om Koenigegg som gick på SVT 2 i söndags ?

Finns även på SVT play om ni missade den...

http://svtplay.se/t/103478/dokumentar

SVT :headbang:

Mycket intressant tyckte jag, speciellt delen från deras rekordförsök och genomförande på Nardo banan nere i Italien.

Christian har ett driv som person som är helt otroligt, om alla hade 10% av detta hade världen sett annorlunda ut, helt klart.

Kanske dock inte alltid till det bättre, vi är ju alla olika :wink:
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Lillasyster
För lite laddtryck

Inlägg av Lillasyster »

"Denna video finns tillgänglig t.o.m. tis 1 dec" =/
Användarvisningsbild
mårten nordström
För mycket laddtryck

Inlägg av mårten nordström »

jag kunde kola på den :P
Att gå på krogen är som att öppna en ask choklad. Alla godbitar är redan tagna och allt som återstår är några spritfyllda äckel i hörnen...
Användarvisningsbild
Klabbe Persson
Forumsberoende

Inlägg av Klabbe Persson »

Lillasyster skrev:"Denna video finns tillgänglig t.o.m. tis 1 dec" =/
Ja de e ju en hel månad till :hihi:
Mvh Klabbe

Volvo 142-68 B20 Turbo
Instagram: Klabbarparen
Användarvisningsbild
Lillasyster
För lite laddtryck

Inlägg av Lillasyster »

Klabbe Persson skrev:
Lillasyster skrev:"Denna video finns tillgänglig t.o.m. tis 1 dec" =/
Ja de e ju en hel månad till :hihi:
Jaha jag fatta det som från och med 1 dec... :doh:
Användarvisningsbild
Swedish_Blackadder
För mycket laddtryck

Inlägg av Swedish_Blackadder »

Killen tycks verkligen vara ett affärsgeni.
Observera maximal tyssssssssttttttnaaaaad....
Roos
Lite mer laddtryck

Inlägg av Roos »

Tror däremot inte att det är så kul att jobba under honom... som teknikern berättar så är han där och pillar så han får inte ens ha sitt eget ansvarsområde ifred.. förstår att en man som christian vill ha full kontroll eftersom han mer eller mindre investerat sitt liv i bilen men ändå..
-------------------------------------------------------
the greenies are now calling it "climate change". this way they can be right no mater what happens.
Användarvisningsbild
stecka
Forumsberoende

Inlägg av stecka »

Roos skrev:Tror däremot inte att det är så kul att jobba under honom... som teknikern berättar så är han där och pillar så han får inte ens ha sitt eget ansvarsområde ifred.. förstår att en man som christian vill ha full kontroll eftersom han mer eller mindre investerat sitt liv i bilen men ändå..
Nej de är nog inte kul att jobba åt han men jag tror nog att de är därför han kommit så långt som han gjort mkt imponerande.
endorfinslaven
För mycket laddtryck

Inlägg av endorfinslaven »

Hur mkt har han själv bidragit med förutom sin "drivkraft".
Jag fick intrycket att det är teknikerna som gjorde jobbet och han var in o petade. Om han har inriktning på att bygga o konstruera så kommer man inte till jobbet iklädd Gucci. Han är nog duktig på att prata till sig pengar.
Frågan är hur mkt har skjutits till företaget genom åren och hur mkt har det gett tillbaks i vinst/skatter. Men helt klart så har det inte blivit av utan hans drivna maniska beteende. Vi behöver sådana personer i Sverige och de finns men Jantelagen trycker ner folk med större visioner.
torpis
Forumsberoende

Inlägg av torpis »

Roos skrev:Tror däremot inte att det är så kul att jobba under honom... som teknikern berättar så är han där och pillar så han får inte ens ha sitt eget ansvarsområde ifred.. förstår att en man som christian vill ha full kontroll eftersom han mer eller mindre investerat sitt liv i bilen men ändå..
Jao, det passar säkert inte alla fabriksarbetare att jobba på det viset. För många faller hela livet om kaffet kl 9 blir förskjutet 10min pga en nollserie tex.

Jag tror som de sa att det är väldigt intensivt och man klarar av det en viss tid och under den tiden är det säkert jäkligt kul. Han satsar ju sitt liv och visar det genom att jobba mycket själv samtidigt som han begär det samma av medarbetarna. Det är säkerligen detta som krävts för att kunnat ha nått det resultaten han har idag.

Jag tycker han har valt helt rätt linje, och det har lyckats. Men som sagt det passar säkerligen inte alla att jobba på det viset.
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

sevärt 8)
"Ge upp? De brukar jag inte göra ;) "
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Holme
För mycket laddtryck

Inlägg av Holme »

endorfinslaven skrev:Hur mkt har han själv bidragit med förutom sin "drivkraft".
Jag fick intrycket att det är teknikerna som gjorde jobbet och han var in o petade. Om han har inriktning på att bygga o konstruera så kommer man inte till jobbet iklädd Gucci. Han är nog duktig på att prata till sig pengar.
Frågan är hur mkt har skjutits till företaget genom åren och hur mkt har det gett tillbaks i vinst/skatter. Men helt klart så har det inte blivit av utan hans drivna maniska beteende. Vi behöver sådana personer i Sverige och de finns men Jantelagen trycker ner folk med större visioner.
Han hade ju varit med och skruvat, de sa dom. Det hade varit gånger då han kavlat upp skjortarmarna och slängt sig ner på betongen i pölar. Lite överdrivet kanske, men han var inte rädd för att smutsa ner sig. Och att han lägger sig i, beror väl på att han vill lära sig om alla de områden som han har experter i. Han själv är ju varken motorbyggare eller karossmakare. Han är företagare och innovatör. Jag fick intrycket av att han ville vara med och lära sig, inte lägga sig och peta.

Kul att man fick komma in så långt i firman i alla fall. Siffror osv är inte så intressant tycker jag, dom har ju hållit på ett tag nu, men antar att de flesta pengarna går åt till effektivisera och utveckla. Bilen säljer sig själv tror jag, bara folk vet vem dom ska fråga för att köpa den :)
The
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av The »

endorfinslaven skrev:Om han har inriktning på att bygga o konstruera så kommer man inte till jobbet iklädd Gucci.
Varför inte? 99% av alla konstruktörer är just konstruktörer och inte oljiga fordonsare 8)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
MrChilly
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av MrChilly »

Angående er som som tycker att Christian inte gör något själv, så säger jag bara en sak. Vem tror ni har designat grundidén till bilen? Karossform, mm?
Jag är ingen fanatisk anhängare av Egget, men man kan inte ta ifrån karln att han gjort något som ingen annan svensk tidigare gjort; skapat en äkta supersportbil.
Fantastisk bedrift enligt mig, kudos till honom och alla hans medarbetare!
torpis
Forumsberoende

Inlägg av torpis »

MrChilly skrev:Angående er som som tycker att Christian inte gör något själv, så säger jag bara en sak. Vem tror ni har designat grundidén till bilen? Karossform, mm?
Svenharry?!

Bild

http://www.konditori100.se/garage/carmakes/k1cpsetf.htm

Jag håller fortfarande på Chrille, han tog över där förra ägaren gav upp, och han har ju lyckats!
/Henke
-=Performance by torpis=-
*S40 Upgrades* <--- delar till bla vitmotorer
Skriv svar