F:ma A.Norrbacks garage. cfd

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Inlägg: 3250
Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
Ort: Överkalix
Kontakt:

Inlägg av Dennis Öhman »

Hur ser gashastigheten ut med sådant flöde vilket låter ut att vara en GROTESKT stor kanal? Alltså 350cfm++..
Dänniz 073-8447664
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7002
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

234 16V toppen är en underskattad topp. Jag fattar inte att inte fler använder den, den har hur mycket potential som helst. Jag drömmer om en 2,5 liters 16V i min andra 142:a. Minst 300 hästar N/A och full körbarhet för dagligt bruk. En Volvo M3 liksom. Erland.
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Dennis Öhman skrev:Hur ser gashastigheten ut med sådant flöde vilket låter ut att vara en GROTESKT stor kanal? Alltså 350cfm++..
Som jag skrev i inlägget med flödes sifrorna så är minsta arean, altså vid delningen, gjort att fungera för en motor som suger i sej 340cfm vid max kolvhastighet om man använder bensin, om man kör metanol så skall man ha lite lägre gashastighet så runt 325cfm sug vid max kolvhastighet.



/Andre'
power
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Erland Cox skrev:234 16V toppen är en underskattad topp. Jag fattar inte att inte fler använder den, den har hur mycket potential som helst. Jag drömmer om en 2,5 liters 16V i min andra 142:a. Minst 300 hästar N/A och full körbarhet för dagligt bruk. En Volvo M3 liksom. Erland.
Det drömmer jag också om men i en gammal 242 :) kanske jag hinner om 10 år??

Sen en sån 300hk sugmotor skall inte vara bekymmer. 2.5 - 2.8 liter å riktig bra kammar så blir det kanon.

/Andre'
power
Jonas T
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:05 pm
Ort: Västkusten

Inlägg av Jonas T »

Hej! Har sedan ett par år åkt med en sådan här i orginalutförande:
Bild
Det är en ganska intressant maskin som redan från början är på 3-liters volym. 16v och variabla kamtider. Måste väl vara en hyfsad topp redan från början men jag har inte sett till någon som gjort seriöst försök att krama ur mer än orginalets 240hk/300nm. Finns lite chip och bättre avgassystem men inget som verkar sätta rejäl sprätt... Har nu en tanke på att spara orginalmotorn och bygga en ny riktig sugmotor med eftermarknadssprut riktiga stakar osv

Dessa motorerna är ju inte gratis från början men det börjar dyka upp för inte orimliga pengar. :?

Ursäkta om jag hamnade utanför ämnet...

Hälsn
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21733
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

norrback skrev:Har färdigt programmet nu så långt så det tar 3 minuter att mäta en kam som är av volvotyp, golf osv. dom som har direkt tryckare. Exporterar en logg fil för avgas och en för insug. Båda importeras som .csv filer i Graph programmet som Kristoffer tipsade om. Så här ser det ut. Lite data också, Jens om du bara hinner så lägg gärna upp info på en A kam som är mätt med din mätare så får jag jämföra. Detta är med en 70€ linjärgivare och helt ofiltrerad signal. Går säkert att få bättre om man orkar programmera filter...


Vid 3.0 mm har jag PeakVelocity 0.258 mm / grad.
Vid 1.0 mm har jag PeakAcceleration på 0.0209mm/grad/grad
225.5 graders duration vid 1.27mm
1.7mm oppen vid ÖD.

Får se hur nära dom är dina Jens...

Bild

/Andre'






Nu har Sandgren hjälpt mig med datorn så här mäter min cam pro burk en A kam.....

men det va typ min först mätning har fixat nå stadigare stativ sen kan mäta om den i morron kanse?

Kod: Markera allt

                C:\Program\AudieTech\CPP\Volvo B230\volvo A.CPP   

             
                                                                                 
                                  LIFT    DUR.      OPEN        CLOSE      AREA
 Lobe              I1            -----  ------  -----------  -----------  ------
 Centerline        100.00 ATDC    0.20  318.40   58.97 BTDC   79.43 ABDC   810.1
 .050 Lift C/L     100.02 ATDC    0.30  298.08   48.83 BTDC   69.26 ABDC   807.5
 Runout             0.0051        0.40  277.85   38.63 BTDC   59.22 ABDC   803.8
 Peak Open  Acc.    0.02800       0.50  257.27   28.41 BTDC   48.86 ABDC   799.1
 Peak Nose  Acc.  -0.01125        1.00  230.16   15.01 BTDC   35.15 ABDC   789.4
 Peak Close Acc.    0.02450       1.25  224.24   12.09 BTDC   32.15 ABDC   786.0
 Lift @ TDC         2.610         2.00  209.98    5.07 BTDC   24.91 ABDC   773.6
 Valve Lash         0.000         3.00  193.45    3.10 ATDC   16.55 ABDC   752.1
 Rocker Ratio      1.50           4.00  177.61   10.94 ATDC    8.56 ABDC   723.3
 Lobe Separation   -----          5.00  161.31   19.12 ATDC    0.44 ABDC   685.7
 Minimum Flat                     6.00  144.24   27.71 ATDC    8.05 BBDC   637.5
   Follower Dia.   29.393         7.00  126.00   36.81 ATDC   17.19 BBDC   577.3
                                  8.00  105.54   47.00 ATDC   27.46 BBDC   499.4
                                  9.00   80.65   59.46 ATDC   39.88 BBDC   392.5
                                 10.00   44.32   77.65 ATDC   58.04 BBDC   217.9
                                 10.4239  --- PEAK CAM LIFT ---                                
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 7002
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Inlägg av Erland Cox »

Jonas! Jag har tittat på såna Porsche toppar och portat lite grann för länge sen. Dom är för stora för motorn dom sitter på men vilken potential. Insuget är en strypning. sen är det nåt problem särskilt med 3 liters motorn som gör att botten rasar om man varvar. Erland.
Jonas T
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:05 pm
Ort: Västkusten

Inlägg av Jonas T »

Erland: Har gjort lite frågeställningar på Porsche-forumet och där dök det upp en länk dör man jämför Porsche-toppen med en Brodix Nascar-topp till en CSB.

http://www.928motorsports.com/services/ ... _heads.php

Framgår så vitt jag kan se inte vid vilken vattenpelare man mäter men flås verkar finnas. Detta test gäller visserligen toppen till den 32ventilade V8:an (928) men det är i princip samma topp som till 968. Och precis som du säger så tål bottendelen inte mer varv pga dåliga vevstakar. Dock har Carillo bättre grejor.

Nu ska jag inte röra till det mer i denna tråden. Kommer en sep tråd om det tar fart med projektet.

Hälsn :D
Användarvisningsbild
Dannelator
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: lör apr 23, 2005 6:19 pm

Inlägg av Dannelator »

http://www.motordesign.se/start.asp?page=5
dessa 16 valve topparna är goooa:) var och hälsade på i deras verkstad och ljuvkollade på deras CNC frästa 16 valve toppar. 380 sug hästar på 3.2 liter!
helt sjuka e dem!
A volvo never dies, they only go faster!
Bild
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Jo dom har fina grejer bara man har cash, undrar vad en sån duratec eller volvo topp kostar.

Det skall nog gå att fixa med en b234 topp också, vi får se :)

/Andre'
power
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

mätte upp oginalkammarna på en 16v topp.

209 grader vid 1.25mm på kammen. 9.28mm lyft på kammen.

Här med 110 LCA på båda kammarna.

Bild

/Andre'
power
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Kammarna till 350cfm toppen blir enligt följande:

- Insug 272 grader på ventilen 279 på kammen vid 1.27mm. Lyft på kammen 14.75mm, på ventilen 14.4mm. 37mm tryckare.

- Avgas 265 grader på ventilen 272 på kammen vid 1.27mm. Lyft på kammen 13.75mm, på ventilen 13.4mm. 35mm tryckare.

/Andre'
power
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Flödade en cosworth yb 4x4 topp idag. Endast putsad, ej portad.

2mm 73cfm
4mm 141cfm
6mm 176cfm
8mm 196cfm
10mm 206cfm
12mm 211cfm
13mm 212cfm

Minsta stället 2x 23.8mm.

Passade på att mäta upp orginal kammarna också, insug och avgas likadana.

8.35mm lyft
0.2mm duration 227 grader
1.25mm duration 202 grader

Skall bli en sugmotor av detta, med orginal kammar. Nån som testat? Det blir 10 - 12:1 kompressionsförhållande (blir det för hög dynamiskt kompressionsförhållande med orginal kammar och 12:1, antar det?), lite mera portad topp för bättre hastighet på rätt ställe i porten. Tid-arean skall räcka till 6700 på insug och över 7000 på avgas. Flödet vid 8mm 195cfm, vilket skall räcka till 230hk, minsta arean som det är nu räcker till ca 190hk (310fps vid 175cfm).

Har nån intressanta länkar eller erfarenheter av dom topparna?

/Andre'
Senast redigerad av norrback den tis nov 10, 2009 8:27 pm, redigerad totalt 2 gång.
power
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1988
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

Ringde och pratade med "professorn" igår, trevlig kille. Han har en del intressanta kammar. :thumbright:


/Andre'
power
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Ja Gunnar är riktigt bra, minns min första guidade tur bland hans kamaxlar och det avrundades med att han på datorn visade lite profiler, vilket man inte förstog mycket av då, och knappast så mycket mer idag, men intressant helt klart :thumbright:
Skriv svar