F:ma A.Norrbacks garage. cfd
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7002
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Som jag skrev i inlägget med flödes sifrorna så är minsta arean, altså vid delningen, gjort att fungera för en motor som suger i sej 340cfm vid max kolvhastighet om man använder bensin, om man kör metanol så skall man ha lite lägre gashastighet så runt 325cfm sug vid max kolvhastighet.Dennis Öhman skrev:Hur ser gashastigheten ut med sådant flöde vilket låter ut att vara en GROTESKT stor kanal? Alltså 350cfm++..
/Andre'
power
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Det drömmer jag också om men i en gammal 242Erland Cox skrev:234 16V toppen är en underskattad topp. Jag fattar inte att inte fler använder den, den har hur mycket potential som helst. Jag drömmer om en 2,5 liters 16V i min andra 142:a. Minst 300 hästar N/A och full körbarhet för dagligt bruk. En Volvo M3 liksom. Erland.

Sen en sån 300hk sugmotor skall inte vara bekymmer. 2.5 - 2.8 liter å riktig bra kammar så blir det kanon.
/Andre'
power
Hej! Har sedan ett par år åkt med en sådan här i orginalutförande:

Det är en ganska intressant maskin som redan från början är på 3-liters volym. 16v och variabla kamtider. Måste väl vara en hyfsad topp redan från början men jag har inte sett till någon som gjort seriöst försök att krama ur mer än orginalets 240hk/300nm. Finns lite chip och bättre avgassystem men inget som verkar sätta rejäl sprätt... Har nu en tanke på att spara orginalmotorn och bygga en ny riktig sugmotor med eftermarknadssprut riktiga stakar osv
Dessa motorerna är ju inte gratis från början men det börjar dyka upp för inte orimliga pengar.
Ursäkta om jag hamnade utanför ämnet...
Hälsn

Det är en ganska intressant maskin som redan från början är på 3-liters volym. 16v och variabla kamtider. Måste väl vara en hyfsad topp redan från början men jag har inte sett till någon som gjort seriöst försök att krama ur mer än orginalets 240hk/300nm. Finns lite chip och bättre avgassystem men inget som verkar sätta rejäl sprätt... Har nu en tanke på att spara orginalmotorn och bygga en ny riktig sugmotor med eftermarknadssprut riktiga stakar osv
Dessa motorerna är ju inte gratis från början men det börjar dyka upp för inte orimliga pengar.

Ursäkta om jag hamnade utanför ämnet...
Hälsn
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21733
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
norrback skrev:Har färdigt programmet nu så långt så det tar 3 minuter att mäta en kam som är av volvotyp, golf osv. dom som har direkt tryckare. Exporterar en logg fil för avgas och en för insug. Båda importeras som .csv filer i Graph programmet som Kristoffer tipsade om. Så här ser det ut. Lite data också, Jens om du bara hinner så lägg gärna upp info på en A kam som är mätt med din mätare så får jag jämföra. Detta är med en 70€ linjärgivare och helt ofiltrerad signal. Går säkert att få bättre om man orkar programmera filter...
Vid 3.0 mm har jag PeakVelocity 0.258 mm / grad.
Vid 1.0 mm har jag PeakAcceleration på 0.0209mm/grad/grad
225.5 graders duration vid 1.27mm
1.7mm oppen vid ÖD.
Får se hur nära dom är dina Jens...
/Andre'
Nu har Sandgren hjälpt mig med datorn så här mäter min cam pro burk en A kam.....
men det va typ min först mätning har fixat nå stadigare stativ sen kan mäta om den i morron kanse?
Kod: Markera allt
C:\Program\AudieTech\CPP\Volvo B230\volvo A.CPP
LIFT DUR. OPEN CLOSE AREA
Lobe I1 ----- ------ ----------- ----------- ------
Centerline 100.00 ATDC 0.20 318.40 58.97 BTDC 79.43 ABDC 810.1
.050 Lift C/L 100.02 ATDC 0.30 298.08 48.83 BTDC 69.26 ABDC 807.5
Runout 0.0051 0.40 277.85 38.63 BTDC 59.22 ABDC 803.8
Peak Open Acc. 0.02800 0.50 257.27 28.41 BTDC 48.86 ABDC 799.1
Peak Nose Acc. -0.01125 1.00 230.16 15.01 BTDC 35.15 ABDC 789.4
Peak Close Acc. 0.02450 1.25 224.24 12.09 BTDC 32.15 ABDC 786.0
Lift @ TDC 2.610 2.00 209.98 5.07 BTDC 24.91 ABDC 773.6
Valve Lash 0.000 3.00 193.45 3.10 ATDC 16.55 ABDC 752.1
Rocker Ratio 1.50 4.00 177.61 10.94 ATDC 8.56 ABDC 723.3
Lobe Separation ----- 5.00 161.31 19.12 ATDC 0.44 ABDC 685.7
Minimum Flat 6.00 144.24 27.71 ATDC 8.05 BBDC 637.5
Follower Dia. 29.393 7.00 126.00 36.81 ATDC 17.19 BBDC 577.3
8.00 105.54 47.00 ATDC 27.46 BBDC 499.4
9.00 80.65 59.46 ATDC 39.88 BBDC 392.5
10.00 44.32 77.65 ATDC 58.04 BBDC 217.9
10.4239 --- PEAK CAM LIFT ---
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 7002
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Erland: Har gjort lite frågeställningar på Porsche-forumet och där dök det upp en länk dör man jämför Porsche-toppen med en Brodix Nascar-topp till en CSB.
http://www.928motorsports.com/services/ ... _heads.php
Framgår så vitt jag kan se inte vid vilken vattenpelare man mäter men flås verkar finnas. Detta test gäller visserligen toppen till den 32ventilade V8:an (928) men det är i princip samma topp som till 968. Och precis som du säger så tål bottendelen inte mer varv pga dåliga vevstakar. Dock har Carillo bättre grejor.
Nu ska jag inte röra till det mer i denna tråden. Kommer en sep tråd om det tar fart med projektet.
Hälsn
http://www.928motorsports.com/services/ ... _heads.php
Framgår så vitt jag kan se inte vid vilken vattenpelare man mäter men flås verkar finnas. Detta test gäller visserligen toppen till den 32ventilade V8:an (928) men det är i princip samma topp som till 968. Och precis som du säger så tål bottendelen inte mer varv pga dåliga vevstakar. Dock har Carillo bättre grejor.
Nu ska jag inte röra till det mer i denna tråden. Kommer en sep tråd om det tar fart med projektet.
Hälsn

- Dannelator
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 196
- Blev medlem: lör apr 23, 2005 6:19 pm
http://www.motordesign.se/start.asp?page=5
dessa 16 valve topparna är goooa:) var och hälsade på i deras verkstad och ljuvkollade på deras CNC frästa 16 valve toppar. 380 sug hästar på 3.2 liter!
helt sjuka e dem!
dessa 16 valve topparna är goooa:) var och hälsade på i deras verkstad och ljuvkollade på deras CNC frästa 16 valve toppar. 380 sug hästar på 3.2 liter!
helt sjuka e dem!
A volvo never dies, they only go faster!


-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1988
- Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
- Ort: Jeppo / Finland
- Kontakt:
Flödade en cosworth yb 4x4 topp idag. Endast putsad, ej portad.
2mm 73cfm
4mm 141cfm
6mm 176cfm
8mm 196cfm
10mm 206cfm
12mm 211cfm
13mm 212cfm
Minsta stället 2x 23.8mm.
Passade på att mäta upp orginal kammarna också, insug och avgas likadana.
8.35mm lyft
0.2mm duration 227 grader
1.25mm duration 202 grader
Skall bli en sugmotor av detta, med orginal kammar. Nån som testat? Det blir 10 - 12:1 kompressionsförhållande (blir det för hög dynamiskt kompressionsförhållande med orginal kammar och 12:1, antar det?), lite mera portad topp för bättre hastighet på rätt ställe i porten. Tid-arean skall räcka till 6700 på insug och över 7000 på avgas. Flödet vid 8mm 195cfm, vilket skall räcka till 230hk, minsta arean som det är nu räcker till ca 190hk (310fps vid 175cfm).
Har nån intressanta länkar eller erfarenheter av dom topparna?
/Andre'
2mm 73cfm
4mm 141cfm
6mm 176cfm
8mm 196cfm
10mm 206cfm
12mm 211cfm
13mm 212cfm
Minsta stället 2x 23.8mm.
Passade på att mäta upp orginal kammarna också, insug och avgas likadana.
8.35mm lyft
0.2mm duration 227 grader
1.25mm duration 202 grader
Skall bli en sugmotor av detta, med orginal kammar. Nån som testat? Det blir 10 - 12:1 kompressionsförhållande (blir det för hög dynamiskt kompressionsförhållande med orginal kammar och 12:1, antar det?), lite mera portad topp för bättre hastighet på rätt ställe i porten. Tid-arean skall räcka till 6700 på insug och över 7000 på avgas. Flödet vid 8mm 195cfm, vilket skall räcka till 230hk, minsta arean som det är nu räcker till ca 190hk (310fps vid 175cfm).
Har nån intressanta länkar eller erfarenheter av dom topparna?
/Andre'
Senast redigerad av norrback den tis nov 10, 2009 8:27 pm, redigerad totalt 2 gång.
power