Oring packning läker B20

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
Användarvisningsbild
sprock
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Oring packning läker B20

Inlägg av sprock »

Ja efter att ha totalrenoverat (borrat, planat, topdekat) block och topp så satte jag ihop motorn, nya kolvar, stakar mm, efter startat den 2ggr, idag när jag startade den och skulle efterdra toppen såg oljan ut som mjölk. drog toppen 100nm. hällde i ny olja och lät den gå ett tag. tömde oljan igen. inte lika mjölkig men endå.

Nu till frågan, är det något speciellt knep man ska ta till med dessa packningar? hur kan det här hända?

kolvarna är b21 öd 92.5mm toppen är planad 3mm.
Amazon 121 ratlook -65
2.1L b20
Volvoiten
För mycket laddtryck

Inlägg av Volvoiten »

Jag fick samma problem på min borrade b20 (b21)...
Visade sig att jag satte på fel topplockspackning... satte orginal :doh:

så kolvarna banka skiten ur o-ringarna å läckte lite hitådit! Men du kanske kom ihåg att köpa den förstärkta 93mm topplockspackningen? :shock:
Richard G satsar på Sugtrimmad 142 rally replika
Urban Lindström
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Urban Lindström »

Centreringen av packningen är halvkänsligt vid ökad borr. Provtryckning av kylsystemet (0.6bar) med urtagna tändstift brukar ge en hint om packningen ligger fel.
Att tillverka sig några centrerande bultar borde annars öka chanserna.
Kirre
HK Performance

Inlägg av Kirre »

kapa bara av några original bultar och gör ett snitt i dem så att man kan skruva loss dom med en vanlig spår mejsel
Håkan Kirjonen

Evighetsprojekten
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Ersviken »

gissar också på packningscentrering, är inte mkt å spela på då man kör skärringspackningen
effe
För mycket laddtryck

mjölk

Inlägg av effe »

håller med dom andra centrera noga torra och rena ytor dra moment i stegvis detta visste du nog nu till det hemska kolla cylinder väggarna efter sprickor du har nästan borrat max en kompis till mej hadde mjölk efter första oljebytet trodde det va toppackningen "skär ringspackning" dit med en ny skärringspackning samma sak mjölk i oljan jag lovar den rök som fan vitt i avgas väck med toppen ska precis lägga på en annan topp när han ser att det står vatten i 3ans cyl spräckt block hela vägen ner till veven på två ställen 92.5 borr den lilla körning han gjort ca 1 mil med vatten i oljan kostade en ny vev med nya lager kamlager vevlager den nya kg5 ser ut att ha gått 35000 mil samma sak med speciallyftare givetvis blocket skrot med andra ord det enda som går att använda från den undredelen e oljetråg å kåpor gör inte samma fel kolla noga mvh effe
Användarvisningsbild
Ersviken
Sävar Turbo Racing

Inlägg av Ersviken »

Är endast värt att borra block från 74-75 till såna dimensioner också, de äldre blir det väldigt lite gods kvar. Har haft en hög med motorer där de äldre blocken rämnat vid 93mm borr :(
Martin H
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

många förslag men det första du ska kolla är hur långt ifrån "ALLA" toppbultar är att bottna.
MHR
portning vid mån av tid.
flödning,ventilslip mm
0730-541418
volvo 144 9.32s 232km/h
Användarvisningsbild
sprock
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Inlägg av sprock »

Ersviken skrev:Är endast värt att borra block från 74-75 till såna dimensioner också, de äldre blir det väldigt lite gods kvar. Har haft en hög med motorer där de äldre blocken rämnat vid 93mm borr :(
det är ett block från 74 det gäller.
Amazon 121 ratlook -65
2.1L b20
Användarvisningsbild
sprock
Lite mer laddtryck
Kontakt:

Re: mjölk

Inlägg av sprock »

effe skrev:håller med dom andra centrera noga torra och rena ytor dra moment i stegvis detta visste du nog nu till det hemska kolla cylinder väggarna efter sprickor du har nästan borrat max en kompis till mej hadde mjölk efter första oljebytet trodde det va toppackningen "skär ringspackning" dit med en ny skärringspackning samma sak mjölk i oljan jag lovar den rök som fan vitt i avgas väck med toppen ska precis lägga på en annan topp när han ser att det står vatten i 3ans cyl spräckt block hela vägen ner till veven på två ställen 92.5 borr den lilla körning han gjort ca 1 mil med vatten i oljan kostade en ny vev med nya lager kamlager vevlager den nya kg5 ser ut att ha gått 35000 mil samma sak med speciallyftare givetvis blocket skrot med andra ord det enda som går att använda från den undredelen e oljetråg å kåpor gör inte samma fel kolla noga mvh effe
har lyckats göra precis det där på en annan motor, men i alla fall, efter jag drog toppen sista gången så vitryker den ingenting. vad jag kan se.
Amazon 121 ratlook -65
2.1L b20
effe
För mycket laddtryck

topp

Inlägg av effe »

då håller vi tummarna o gasar på
Skriv svar