Bentley EXP Speed 8 replica. Reportage i Bilsport

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
hox
Lite mer laddtryck

Inlägg av hox »

Ajden skrev:Om det blir formad plastruta kommer jag göra den själv.

Så här ser det ut just nu efter lite polaretan skum lags på. det visade sig gå åt alldeles för mycket skum än vad jag räknat med så i morn blir det iväg och handla fogskum istället, för det blir alldeles för dyrt att lägga på polaretan skum överallt. Men låter man bli att skaka fogskumburkarna brukar dom bli relativt små bubblor i dom.

Bild
Tjena.
Vi talades vid häromdan på telefon.
Antar att du har koll på det där med vatten och fogskum?
Om du sprayar på vatten så härdar det ut bättre och blir mindre bubblor/blåsor.
Skall finnas 2K fogskum på större förpackningar att köpa som jag antar är bättre lämpade.
Kolla med dom här dom kansk vet var man kan få fatt i det.
http://www.kinn.com/
Veterania bilglas har kontakt med gubbarna i Finland som gör egna laminerade rutor.
Kolla med han, men när jag snackade med honom så sades det att dom kan bara göra rutor böjda till en viss gräns.
Plast ifram kan du inte besiktiga med om det var tanken, vet att det är samma i vissa raceklasser. /H
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

hox skrev:
Ajden skrev:Om det blir formad plastruta kommer jag göra den själv.

Så här ser det ut just nu efter lite polaretan skum lags på. det visade sig gå åt alldeles för mycket skum än vad jag räknat med så i morn blir det iväg och handla fogskum istället, för det blir alldeles för dyrt att lägga på polaretan skum överallt. Men låter man bli att skaka fogskumburkarna brukar dom bli relativt små bubblor i dom.

Bild
Tjena.
Vi talades vid häromdan på telefon.
Antar att du har koll på det där med vatten och fogskum?
Om du sprayar på vatten så härdar det ut bättre och blir mindre bubblor/blåsor.
Skall finnas 2K fogskum på större förpackningar att köpa som jag antar är bättre lämpade.
Kolla med dom här dom kansk vet var man kan få fatt i det.
http://www.kinn.com/
Veterania bilglas har kontakt med gubbarna i Finland som gör egna laminerade rutor.
Kolla med han, men när jag snackade med honom så sades det att dom kan bara göra rutor böjda till en viss gräns.
Plast ifram kan du inte besiktiga med om det var tanken, vet att det är samma i vissa raceklasser. /H
Är ifrån kinn jag köppt polyrethan skummet.

Dummt att dom bara kunde göja till en vissgräns, min ruta är ju en 180 graderssväng.

Man får ha plastruta om man byter den när den blir repig, antar ochså att det kan ha att göra med att jag har motorn i bak så det inte är så stor risk att det kan börja brinna framför rutan också.
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Inte blivit så mycket gjort i helgen, men lite fler bitar har blivit ihop limmade och fogskummade/polyretan skumade.

Gör nu att jag lägger först fogskum och låter det härda och på det lägger jag sedan lite plyrethan skum för att fylla igen håligheterna. Här även provat med en annan typ av fogskum som var betydligt bättre än den andra jag körde med den häår blir betydligt solidare.

Test med lite polyrethan på den gammla typden av fogskum, är mitt på bilden jag testat.
Bild

Den andra typen av fogskum som funkade bättre
Bild

Bakersa delen ihoplimmad.
Bild
hox
Lite mer laddtryck

Inlägg av hox »

"Dummt att dom bara kunde göja till en vissgräns, min ruta är ju en 180 graderssväng.

Man får ha plastruta om man byter den när den blir repig, antar ochså att det kan ha att göra med att jag har motorn i bak så det inte är så stor risk att det kan börja brinna framför rutan också."

Tjena, va inne och surfa så jag såg ditt svar.
Hur mycket dom kan böja exakt kan nog herrn på "Veterania bilglas" tala om.
Men då jag snacka med honom så var det jobbigt om det blev för mycket i varje fall.

En fråga?? Menar du att det är tillåtet med plast i raceklass elle att SFRO godkänner det för gatbruk?
/HH 8)
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Det skulle vara för gatbruk enligt therealpinto.
FilleMang
Lite mer laddtryck

Inlägg av FilleMang »

Polykarbonat är väl skiten när det gäller rutor. Shield är ett fabrikat som håller nästan lika mycket som glas säger dem. 0.3% mer repkänsligt.

På amatörbyggt fordon får man har splitterfri ruta om jag minns rätt.
therealpinto
SFRO-snubben
Kontakt:

Inlägg av therealpinto »

Ja, på amatörbyggt fordon och ombyggt fordon kan vindruta i plast tillåtas. Det ska som sagt vara ett splitterfritt material (oftast någon form av polycarbonat) och man ska förstås välja något som inte är så repkänsligt. Man får som sagt räkna med att byta rutan ganska ofta, och vara medveten om att den inte tål kemikalier så bra.

/Gustaf
Lite mer laddtryck

Inlägg av hox »

therealpinto skrev:Ja, på amatörbyggt fordon och ombyggt fordon kan vindruta i plast tillåtas. Det ska som sagt vara ett splitterfritt material (oftast någon form av polycarbonat) och man ska förstås välja något som inte är så repkänsligt. Man får som sagt räkna med att byta rutan ganska ofta, och vara medveten om att den inte tål kemikalier så bra.

/Gustaf

Briljant !! Då kan jag ju göra en i plast först och om jag tröttnar fixa en i glas.

Då kommer man ju till frågan? Vilken är den absolut mest reptåliga sorten.
Sen har man ju läst att det går att behandla glas så det till viss del släpper regndropparna.
Kanske kan va läge att behandla med sånt.
Tack för ett tips, detta tips fick hög "göra eget faktor" för mig.
H
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Fronten renkapad från överflödigt skum. Varför det inte är något skum på sidorna är för där kommer lysena jag fräst ut hamna sen.

Bild

Nu vet jag inte riktigt vad jag kan göra mer på karossen innan jag fått något ställe att hålla till på där jag kan sätta ihop allt och slipa och spackla i.

Men undertiden har jag börjat cnc- konvertera min vanliga fräs med styrningen från frigolit fräsen.

Bild
benkoilovikka
Forumsberoende

Inlägg av benkoilovikka »

haha du kommer på mer och mer smarta idéer:D Är det inte svårt att göra om en vanlig fräs till cnc-styrd?
Kristoffer Helle
Forumsberoende

Inlägg av Kristoffer Helle »

stegmotorer och en dator :thumbright:
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Användarvisningsbild
Jockek
För mycket laddtryck

Inlägg av Jockek »

Nu har jag suttit och sträckläst igenom alla 36 sidorna och jag är mäkta imponerad av dig! :lol:
Vet sen tidigare att du är väldigt duktig, men av att ha läst detta nu så är jag helt mållös! Vilket bygge och vilka kunskaper du har!! :thumbright:

Mycket intressant bygge som gladeligen kommer att följas med spänning :)

Mvh
Joakim
Ajden
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Ajden »

Det är inge svårt att göra om en vanlig fräs till cnc-fräs tog bara två kvällars jobb att göra det, det krångliga är att få bort allt glapp och trimma in den riktigt, för en dator har inte den där finkänslan i handleden för att kunna kompensera för olika glapp utan den kan bara kompensera för det glapp den är instäld för att kompensera för.

Får köra det här som ett litet mini projekt i projekt tråden så ni har något att titta på medans jag letar lämplig lokal att hålla till i och bygga klart pluggen.

X-axelns motor är där nu.
Bild

Han även med att provköra i kväll och allt verkar funka fint även med mig sittande på för att få lite last.
Nu kvarstår de krångliga och tråkiga grejerna, att få bort så mycket glapp som möjligt i trapetsgängorna och sätta dit ändlägen och nödstopp.
Karl Buchka
Forumsberoende

Inlägg av Karl Buchka »

Skrota trapetsgängorna och beställ ett gäng kulskruvar. :hihi:

Snyggt jobbat annars. Fattar inte hur du har tålamod till sånt plastningsarbete.
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende

Inlägg av Robin Olivi »

Det här måste ju vara ett de grymmaste projekten. Tog ju en stund att komma igenom denna tråd.

Men det börjar bli dags för en uppdatering :thumbright: