Batboat 23 - Volvo 16v N/A 2000cc

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Christian L
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

readytorace skrev:med risk för att uppröra några men säger som många andra jens b20 i arrowen :wink: den du peppe sug på den ett tag :lol:
Haha jag tror jag dör :hihi: :hihi:
Senast redigerad av Christian L den tis nov 10, 2009 9:00 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Christian L
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av Christian L »

peppe skrev:V8 :thumbdown:
Nu är du ju negativ :wink: skulle du lägga ner hälften så mycket energi på att bygga en 8 som på 4an och köpa riktiga nya prylar så skulle den inte behöva mer än vanlig service för att vara en trevlig bekantskap :thumbright:

Men allt blir ju såklart dyrare när man går upp i storlek!
Användarvisningsbild
biomech
För mycket laddtryck

Inlägg av biomech »

readytorace skrev:med risk för att uppröra några men säger som många andra jens b20 i arrowen :wink: den du peppe sug på den ett tag :lol:
Ha ha ha....jag tror jag döör :lol: :lol: :lol: :doh:
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

För lite mos i B20in sedan vet jag inte hur länge den skulle vilja hålla ihop, det kanske b20 pappan Jens kan ha någon teori om?

Tyvärr så åks det bara med V8:a i U klassen där båten passar in.

Mvh
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

peppe skrev:För lite mos i B20in sedan vet jag inte hur länge den skulle vilja hålla ihop, det kanske b20 pappan Jens kan ha någon teori om?

Tyvärr så åks det bara med V8:a i U klassen där båten passar in.

Mvh
om jag får sticka ut hakan och fantisera lite så skulle nog en B20 turbo rent mekaniskt hålla lika bra eller bättre än en 600hk v8 på 6500-7000rpm i xxx antal timmar om man skulle anpassa den lite för sånt jobb.

att sen B20 skulle behöva ca 2.4bar för att ge 600hk som en trimmad marin v8 kanske många tror skulle betyda härdsmälta i B20 men jag är inte så säker på det om man skulle få in tillräckligt mycket kallt havs-kylvatten genom topp och block och oljekylare.

tänk på vilka belastningar det är på en cheva BB med 17mm lyft och 180gram tunga ventiler, det behövs ca 300kg fjäder tryck för att kunna varva 7000rpm och hur länge håller det?

min B20 kräver ca 11.5mm lyft och topp-tryck på 115kg/90grams ventiler, för att klara det sen har jag smidda bacho vippor och vipparms stativ som liknar en jessel system till en v8 . (jag har samma lyftar dim som chevan och lika stor kam-nock)

visst finns det riktiga super proffs v8 motorer som klarar det men det är minst sakt dyra motorer.

om nån skulle vilja slänga upp en hyffsad slant och beställa en hållbar 600hk marin motor av mig och om jag fick fria händer så hadde jag nog byggt en 3L B30 med en HX55a och ett autronic.

jag skulle satsa på rätt lätta, stadiga smidda kolvar med långa H-profil stakar och 6400rpm max varv + oljekolv kylning.

en låglyftande special-kam med ca 245grader dur/0.05" 11mm lyft, chrome moly stänger + volvo original lyftare.

lätt portad topp 44x37 med dubbel fjädrar/stål retainers/B18 vippor och rostfria ventiler. marin koppar toppackning.

låg kompa ca 6.5-7.0:1 och långsamt förbränningsrum.

ett rätt avancerat olje och soppa system tråg för att klara G krafterna i vågorna.

saltvatten kyld race laddluftkylare som ger ca 30 grader insugnings temp.

den motorn skulle lätt ge ca 550-600 mycket driftsäkra och underhålls fria hk vid 6000rpm/1.4bar på 95/98oktan och hålla på full gas så bra att peppe och far skulle kunna köra nytt rekord ystad-haparanda :)

vill man sen köra nått kortare poker race så kan man med högre laddtryck säkert plocka 200hk till utan problem.
Senast redigerad av Jens Gustavsson den ons nov 11, 2009 9:37 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

men det är klart en turbo på en cheva bb och rätt ventil mekanism (jag tro på en mekan kam som är mekaniskt snäll och med lite mer duration (ca 250 grader och kanse bara 13mm lyft).

en sån motor i övrigt byggd liknande B30 konseptet ger nog en 900hk/5000rpm med väldigt lågt laddtryck om allt är byggt rätt.

pernbrink det vore väll nått :thumbright: men behöver man "bara" 600hk så vore en B30 mycket billigare att bygga.

både grund grejor som block, topp mm är ju gratis till en B30 sen så kostar ventil mekaniken en bråkdel.

men känner man pernbrink så vet man att ljudet är nästan lika viktigt som effekten :hihi:

men en rak sexa på lite rpm har rätt skönt ljud också :thumbright:
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Kul svar Jens! :thumbright:

Tyvär måste vi nog upp i minst kring 720-750hk för att ens ha en sportslig, jag skulle vilja sätta en slant på BMW's S38 motor, 3,8 liter och sedan hålla ner varvet så mycket som det går 6.500-6.800 rpm.

Lite synd är det att man bara får ha V8:a, men det är alltid kul att fantisera.

När ska ni bromsa vidare Jens? Skulle varit upp med JB welden och tagit ett båtmotor snack vid tillfälle.

Mvh
Användarvisningsbild
biomech
För mycket laddtryck

Inlägg av biomech »

mkt intressant svar Jens :thumbright:
Visst går det att få toppeffekt utan problem det betvivlar jag inte men om man tittar på effektkurvan så gissar jag att det kan bli lite bekymmer när det gäller så här stora båtar...
...lösningen skulle vara 2vxl "backslag" då?!

Polarns 540 Bulldog har ca 450bhp@3500rpm och 767bhp@5600rpm som exempel. Den snurran ska sitta i en likadan Arrow som Knicken har :thumbright:

Jag är tveksam till att det skulle funka nåt vidare med B20 alt. B30 i en båt typ Arrow eller min, däremot i Fladdermusbåten skulle det nog bli jävligt intressant :hihi:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

biomech skrev:mkt intressant svar Jens :thumbright:
Visst går det att få toppeffekt utan problem det betvivlar jag inte men om man tittar på effektkurvan så gissar jag att det kan bli lite bekymmer när det gäller så här stora båtar...
...lösningen skulle vara 2vxl "backslag" då?!

Polarns 540 Bulldog har ca 450bhp@3500rpm och 767bhp@5600rpm som exempel. Den snurran ska sitta i en likadan Arrow som Knicken har :thumbright:

Jag är tveksam till att det skulle funka nåt vidare med B20 alt. B30 i en båt typ Arrow eller min, däremot i Fladdermusbåten skulle det nog bli jävligt intressant :hihi:
en B30 skulle nå fullt laddtryck i en båt kring 3000rpm där ger den ca 280nm/sug X 2.4=672nm (1.4bar) och 728/1.6bar ladd.

det borde va mer än en "normal sugmotor marin 454-502 ger nästan på de varvtalen?

jag har lagt in din motor pernbrink i pipe max så man kan räkna på nya topparna mm den säger att den i sommarens skick skulle ge lite drygt 420hk/5000 och 663nm vid vrid pik som borde bli runt 3500rpm
Användarvisningsbild
biomech
För mycket laddtryck

Inlägg av biomech »

Ska ta å kika förbi nån dag då jag får lite tid över...
...ja å Ecke har häcken full nu med att ställa i ordning garaget mitt (läs renovera och isolera ett fusk å skrytbygge borti plockepinn å hittepå)
OlssonmaskiN
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av OlssonmaskiN »

peppe skrev:Hos parner får man slanta 15k för en billet axel med 68mm slag, jag lär nog hitta en liknande som jag redan har mao :D

Skulle haft en till..
Har du sett gruppköpet på billetaxlar på turbobricksforumet??
649,99$ me "valfritt" slag
OlssonmaskiN
Ganska mycket laddtryck

Inlägg av OlssonmaskiN »

Ett bekant namn på kundlistan..

We are ordering more cranks in 1-2 weeks. It will take 6-8 weeks for the manufacturer to make them and get them to us. So I thought I'd organize a group buy for anyone that was interested in a discount on one (or more).

It will be much easier than the last group buy which took, well, forever. This time they are simply re-making what they have already done before, not starting from scratch and re-designing the stock part. AND I'm running this one so I'll stay on top of it the whole time with regular updates as to what's going on with both the manufacturer side and the customer side.

Deadline has been set for Monday November 16th at 9am our time.

Normal retail price is $749.99.
Group buy price will be $649.99

Crank sizes we are ordering are as follows:

74.2mm - definitely being ordered
80mm - dependant on how many customers want
81.2mm - definitely being ordered
86mm - dependant on how many customers want
94.5mm - definitely being ordered
98mm - definitely being ordered

Some basic specs/info:
They are 4340 Forged Billet cranks for the B230 and were designed by RSI. These strong forgings are perfect for the ultimate road car engine, the track day or race car engine, the drag car engine needing the greatest strength, and the rally team searching for more or class correct cubic inches.

They have a much improved oiling system from stock. The stock cranks oiled 2 rod bearings off of 1 main bearing and often left one of those rod bearings just not getting enough oil. We went back to the drawing board and these cranks feature one rod being oiled by one main with the thrust not oiling anything but itself. The rally guys that have used them love that the thrust bearings always get oiled so well with these.

Payment:
We will require $300 or more deposit and the rest will be due when we receive them and have finalized your shipping price. If you would like a shipping quote before hand, please feel free to ask here or via PM.

For those that don't want to wait, we only have 86mm cranks in stock at the moment at the regular retail price.

1. norrback - 94.5mm
2. Exerqtor - 98mm
3. TTR Jompa - 94.5mm (wants 4)
4. norrback - 98mm
5.
6.
7.
8.
9.
10.

Patrick Dickman
R-Sport International
4334 NE 85th Ave.
Portland, Oregon 97220
Email: patrickATr-sport.org
7 Volvos (82 242TI, 83 242DL, 84 242TI, 83 242DLTI, 83 245DL, 82 245TI and an 84 245TI)
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Ja banan, bäst att kolla upp det här då bakfyllan släpper!!
readytorace
Forumsberoende

Inlägg av readytorace »

hittade denna bild på skutan din.

http://d4686920.u63.surftown.se/images/DSC_4260.jpg

mvh morgan
norrländsk och het - jo tack jag vet. Snygg och läcker, tack det räcker. Norrländsk och smart, så uppenbart! Alla vill se oss falla, men vi norrlänningar slår sönder dom alla. Tre ord räcker, jag föddes läcker! Norrlänningar är heta, det ska alla veta! Alla norrlänningar kopiera om du vill visa att du är en ......äkta norrlänning!
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Coolt, är nog några år sedan. Kenta som rattar iaf :)
Skriv svar