16v på b23, hur göra med kolvar?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

16v på b23, hur göra med kolvar?

Inlägg av NikkO »

16v topp på b23 med smidda mahlekolvar, dom plana, lite avslipat block så kolvarna vänder precis vid deckplan. Går det att fräsa ur för ventilerna i kolvarna och få det att hålla? Antar att man måste fräsa ventilurtag?

Vad är det för cc i förbränningsrummet på 16v?

Och om någon här som kan fräsa kolvarna, hör av er via pm.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
nalletill1000
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: lör maj 31, 2008 2:40 pm
Ort: Slidell. LA. USA.

Inlägg av nalletill1000 »

Jag tror att det ar 53cc pa forbranningsrummen.
kalle_86
För mycket laddtryck
Inlägg: 194
Blev medlem: tis jan 04, 2005 3:01 pm
Ort: Gotland =)

Inlägg av kalle_86 »

Är nog 49cc till å me
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

tackar.

Någon måste väl veta om smidda mahlekolvar håller när man fräser ventilurtag?
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Användarvisningsbild
Amazonic
Forumsberoende
Inlägg: 1079
Blev medlem: ons feb 15, 2006 11:35 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Amazonic »

finns det plana kolvar som är smidda? :?
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

B23 turbo kolvarna är väl plana och smidda va?
Chevelle SS -65
Användarvisningsbild
Amazonic
Forumsberoende
Inlägg: 1079
Blev medlem: ons feb 15, 2006 11:35 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Amazonic »

Stener skrev:B23 turbo kolvarna är väl plana och smidda va?
nej dom har grop
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Amazonic skrev:
Stener skrev:B23 turbo kolvarna är väl plana och smidda va?
nej dom har grop
Jo det är ju sant, tror det är dom han menar.

Han menar väl att det inte är ventilurtag på dom tror jag... Inte sett några andra smidda mahle kolvar än dom med grop iaf.
Chevelle SS -65
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

Köpta hos kg, smidd mahlekolv med flat kolvtopp till b23, 96.60mm.

Bild :thumbright:
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Användarvisningsbild
Amazonic
Forumsberoende
Inlägg: 1079
Blev medlem: ons feb 15, 2006 11:35 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av Amazonic »

det är ju sugmotorkolvar så kompf lär bli högt med enbart ventilurtag.
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

Ska bli en sugmotor :)

Det jag funderade över är om kolvarna är tillräckligt tjocka så det ens går att fräsa ur, hur mycket man ska ta vet jag inte men det borde ju någon här ha lite koll på.
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
Användarvisningsbild
Johan Posth
Forumsberoende
Inlägg: 710
Blev medlem: ons okt 26, 2005 9:33 pm
Ort: Laxå

Inlägg av Johan Posth »

Jag har annars 16v kolvar som är 3mm kortare utan att ha planats, för att kunna användas med marinvev i b230. Som jag oxå har utifall de kan vara nått som kan lösa en del?
Johan Posth, Laxå
070-2390054
NikkO
Forumsberoende
Inlägg: 1408
Blev medlem: fre dec 07, 2007 8:52 pm
Ort: Västerås

Inlägg av NikkO »

Bottendelen är redan färdigbyggd, va tänkt att köra med 531a. Ändrade mig och nu ska det bli mer effekt med 16v.

Men hör av dig via pm mer om marinveven osv.

Mvh
/Niklas Eliasson

Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt

0761460960
JJG
Lite mer laddtryck
Inlägg: 36
Blev medlem: tis jul 18, 2006 10:58 am
Ort: B-HOLM

Inlägg av JJG »

Hej, jag kör med b23 et botten med smidda standard kolvar och 16v topp.
Jag har svarvat av mina kolvar 4 mm så dom är helt plana, har kört så i 3 år med 2.2 bar laddtryck med gt37 lastbilsagg...
Har plågat på både på gata stripp och gatebil mantorp utan några problem..
Så min erfarenhet säger att det kommer hålla med urfrästa ventilurtag.
GASA TILLS DET RASAR
Skriv svar