BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Ja, har också funderat på det där....
Det vart rejäl spänn i dem när jag demonterade dem, de yttersta rören gick muttrarna tungt på lång väg.
Har även funderat lite vad som skulle hända om man kapade av de där "stagen" som går mellan avgas portarna, men det vågar jag inte för då passar dom väl aldrig igen.
Det vart rejäl spänn i dem när jag demonterade dem, de yttersta rören gick muttrarna tungt på lång väg.
Har även funderat lite vad som skulle hända om man kapade av de där "stagen" som går mellan avgas portarna, men det vågar jag inte för då passar dom väl aldrig igen.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: sön maj 10, 2009 8:43 am
Jag har en teori om att dom formar om sig vid hög temperatur, men så blir det fel när dom kallnar..
Fick detta fenomen på min bil efter en rejäl urblåsning (blev säkert ljusrött under avgasbandaget). Efter det fick jag lite läckage vid kall motor som tätar till sig när den blir varm..
Det kanske inte lönar sig att plana dom kalla om det funkar när det sitter på bilen?
Vad det gäller hål i flänsar så har jag följt originalet, dvs ett grenrör med tre anslutningar har tighta hål på mittersta flänsen, och dom två i ändarna har större/avlånga hål för att tillåta värmeutvidgning (även om jag har separata flänsar för varje cylinder).
Ett annat alternativ är att snitta flänsen. Tydligen kan det i värsta fall klippa pinnbultar, beror väl på längd på fläns, material osv.
Det var någon vråltrimmad saab med rostfritt grenrör som hade problem med detta om jag minns rätt.
Fick detta fenomen på min bil efter en rejäl urblåsning (blev säkert ljusrött under avgasbandaget). Efter det fick jag lite läckage vid kall motor som tätar till sig när den blir varm..
Det kanske inte lönar sig att plana dom kalla om det funkar när det sitter på bilen?
Vad det gäller hål i flänsar så har jag följt originalet, dvs ett grenrör med tre anslutningar har tighta hål på mittersta flänsen, och dom två i ändarna har större/avlånga hål för att tillåta värmeutvidgning (även om jag har separata flänsar för varje cylinder).
Ett annat alternativ är att snitta flänsen. Tydligen kan det i värsta fall klippa pinnbultar, beror väl på längd på fläns, material osv.
Det var någon vråltrimmad saab med rostfritt grenrör som hade problem med detta om jag minns rätt.
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Innehav är ju en sak men det är värre med missbruk, nu har det fått allvarliga följder, och jag känner att jag får ta tag i det här.
Flera dagar i veckan är det helt enkelt inte okej att titta på TV
Men lite har trots allt hänt !
Grenrören har blivit planade.

Jag fräser med en bom med bara ett skär för att minska på vibrationerna, då grenröret bara "står" på 4st 100mm långa M10.
Vibrerade en del men resultatet är helt OK.
Rallyfinnen:
Jag har också funderat i dessa banor det är säkert så att rören passar när som är varma, frågan är bara om man kan anse att dom har kroknat färdigt ?
Eller om det kan hålla på hur länge som helst ?.
Jag har även pillat dit packningen bak på toppen, till kåpan som täcker kamaxel och vippaxlar.
29:- BMW Original billigt

Häromdagen sprayade jag till grenrören med lite svart värmefärg igen, och nu sitter båda GT17 aggregaten på plats igen.

Nästa döds ryckning blir väl att få dit intercooler och de andra prylarna så man kan börja smida på nya luftrören mellan filter och aggregat.
Flera dagar i veckan är det helt enkelt inte okej att titta på TV

Men lite har trots allt hänt !
Grenrören har blivit planade.

Jag fräser med en bom med bara ett skär för att minska på vibrationerna, då grenröret bara "står" på 4st 100mm långa M10.
Vibrerade en del men resultatet är helt OK.
Rallyfinnen:
Jag har också funderat i dessa banor det är säkert så att rören passar när som är varma, frågan är bara om man kan anse att dom har kroknat färdigt ?
Eller om det kan hålla på hur länge som helst ?.
Jag har även pillat dit packningen bak på toppen, till kåpan som täcker kamaxel och vippaxlar.
29:- BMW Original billigt


Häromdagen sprayade jag till grenrören med lite svart värmefärg igen, och nu sitter båda GT17 aggregaten på plats igen.

Nästa döds ryckning blir väl att få dit intercooler och de andra prylarna så man kan börja smida på nya luftrören mellan filter och aggregat.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Idag har jag spenderat någon timme under bilen bara för att konstatera att det är så trångt att luftsnokarna till turbo aggregaten som jag ville bygga om inte är möjliga att förbättra.


Det ser ut som att det är en smal sak att bara vinkla ner röret till den bakre turbon, men nu när tryckrör vattenrör och oljereturer är på plats, blir det ingen plats kvar neråt, dit jag tänkt att dra röret.....
Hade vart enkelt om man bara kunde skippat motorfästet
Jag har dock köpt ett K&N filter som ska komplettera min nuvarande luftrenare, så båda turbona kommer suga genom två luftrenare.
Så luftfilter arean ska ökas iallafall även om hela förbättringen inte kunde utföras....
Och även skaffat en stålomspunnen slang till kopplingen, får jag bort lite svikt i gummislangen som sitter där idag kanske dragläget blir lite trevligare ?




Det ser ut som att det är en smal sak att bara vinkla ner röret till den bakre turbon, men nu när tryckrör vattenrör och oljereturer är på plats, blir det ingen plats kvar neråt, dit jag tänkt att dra röret.....
Hade vart enkelt om man bara kunde skippat motorfästet

Jag har dock köpt ett K&N filter som ska komplettera min nuvarande luftrenare, så båda turbona kommer suga genom två luftrenare.
Så luftfilter arean ska ökas iallafall även om hela förbättringen inte kunde utföras....
Och även skaffat en stålomspunnen slang till kopplingen, får jag bort lite svikt i gummislangen som sitter där idag kanske dragläget blir lite trevligare ?

Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 59
- Blev medlem: sön feb 24, 2008 7:39 pm
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Mina grenrör är så små att de skulle vara i stort sett omöjliga att linda, ska man dessutom komma åt muttrarna till flänsarna ja då är det helt omöjligt.
Jag har ju en värmeskydds plåt ovanför dem, och har faktiskt inte haft några värmeproblem alls kring just grenrör / turbo.
Får se hur det går om det ska bromsas till våren, då kommer det nog bli hett, när man inte har samma luftväxling som när man kör......
Jag har ju en värmeskydds plåt ovanför dem, och har faktiskt inte haft några värmeproblem alls kring just grenrör / turbo.
Får se hur det går om det ska bromsas till våren, då kommer det nog bli hett, när man inte har samma luftväxling som när man kör......
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: sön maj 10, 2009 8:43 am
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 59
- Blev medlem: sön feb 24, 2008 7:39 pm
Annars hade du lindat?Daniel-635 skrev:Mina grenrör är så små att de skulle vara i stort sett omöjliga att linda, ska man dessutom komma åt muttrarna till flänsarna ja då är det helt omöjligt.
Jag har ju en värmeskydds plåt ovanför dem, och har faktiskt inte haft några värmeproblem alls kring just grenrör / turbo.
Får se hur det går om det ska bromsas till våren, då kommer det nog bli hett, när man inte har samma luftväxling som när man kör......
Du och dina rör
Volvokalle, jag skulle vilja vända på din fråga.
Varför skulle han linda grenrören?

Volvokalle, jag skulle vilja vända på din fråga.
Varför skulle han linda grenrören?
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
J björk
Vaddå jag och mina rör
Du har ju burkar och special överallt
Rallyfinnen
Hade jag gjort om allt idag hade definitivt röret gått igenom motorfästet
Volvokalle
Jag hade möjligen lindat om jag haft värme problem annars ser jag ingen anledning ?
Tror då rakt inte att det sitter hästkrafter och gömmer sig innanför bandaget.
Janka
Tackar
Jag har börjat lite på en "mellanburk" till vevhusventilationen, bilder kommer på den framöver.
Kan undra om mellanburk är ett svenskt ord på Catchtank ?
Vaddå jag och mina rör

Du har ju burkar och special överallt

Rallyfinnen
Hade jag gjort om allt idag hade definitivt röret gått igenom motorfästet

Volvokalle
Jag hade möjligen lindat om jag haft värme problem annars ser jag ingen anledning ?
Tror då rakt inte att det sitter hästkrafter och gömmer sig innanför bandaget.
Janka
Tackar
Jag har börjat lite på en "mellanburk" till vevhusventilationen, bilder kommer på den framöver.
Kan undra om mellanburk är ett svenskt ord på Catchtank ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 69
- Blev medlem: sön maj 10, 2009 8:43 am
Ramlade över dessa när jag surfade på tvåtaktstrimning (håller på med lite 1/5 rc-bilar..) och tänkte att detta kunde vara nyttigt för dina effektmätningar kanske?
http://te51levin.superjamie.net/streetdyno.html
http://jcdperformance.free.fr/powerdyn_me_uk.htm
http://te51levin.superjamie.net/streetdyno.html
http://jcdperformance.free.fr/powerdyn_me_uk.htm
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2797
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Fränt ! Vad det finns många intressanta saker.
Eller snarare så mycket roliga saker och så lite tid
Ska försöka se över prioriteringarna så jag får lite mekat igen, bilen står som jag lämnade den för närmare 3 veckor sedan...
Eller snarare så mycket roliga saker och så lite tid

Ska försöka se över prioriteringarna så jag får lite mekat igen, bilen står som jag lämnade den för närmare 3 veckor sedan...
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo