BMW 635 Bi-Turbo och E28 528i

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Ja, har också funderat på det där....

Det vart rejäl spänn i dem när jag demonterade dem, de yttersta rören gick muttrarna tungt på lång väg.

Har även funderat lite vad som skulle hända om man kapade av de där "stagen" som går mellan avgas portarna, men det vågar jag inte för då passar dom väl aldrig igen.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
nicke.t
Forumsberoende
Inlägg: 1885
Blev medlem: ons okt 03, 2007 10:00 pm
Ort: piteå/umeå

Inlägg av nicke.t »

de går inte å fuska ,borra upp hålen till bultarna lite?
tel 0707149931
Rallyfinnen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: sön maj 10, 2009 8:43 am

Inlägg av Rallyfinnen »

Jag har en teori om att dom formar om sig vid hög temperatur, men så blir det fel när dom kallnar..

Fick detta fenomen på min bil efter en rejäl urblåsning (blev säkert ljusrött under avgasbandaget). Efter det fick jag lite läckage vid kall motor som tätar till sig när den blir varm..
Det kanske inte lönar sig att plana dom kalla om det funkar när det sitter på bilen?

Vad det gäller hål i flänsar så har jag följt originalet, dvs ett grenrör med tre anslutningar har tighta hål på mittersta flänsen, och dom två i ändarna har större/avlånga hål för att tillåta värmeutvidgning (även om jag har separata flänsar för varje cylinder).
Ett annat alternativ är att snitta flänsen. Tydligen kan det i värsta fall klippa pinnbultar, beror väl på längd på fläns, material osv.
Det var någon vråltrimmad saab med rostfritt grenrör som hade problem med detta om jag minns rätt.
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Innehav är ju en sak men det är värre med missbruk, nu har det fått allvarliga följder, och jag känner att jag får ta tag i det här.
Flera dagar i veckan är det helt enkelt inte okej att titta på TV :doh:




Men lite har trots allt hänt !

Grenrören har blivit planade.

Bild

Jag fräser med en bom med bara ett skär för att minska på vibrationerna, då grenröret bara "står" på 4st 100mm långa M10.
Vibrerade en del men resultatet är helt OK.

Rallyfinnen:
Jag har också funderat i dessa banor det är säkert så att rören passar när som är varma, frågan är bara om man kan anse att dom har kroknat färdigt ?
Eller om det kan hålla på hur länge som helst ?.



Jag har även pillat dit packningen bak på toppen, till kåpan som täcker kamaxel och vippaxlar.
29:- BMW Original billigt :thumbright:

Bild



Häromdagen sprayade jag till grenrören med lite svart värmefärg igen, och nu sitter båda GT17 aggregaten på plats igen.

Bild

Nästa döds ryckning blir väl att få dit intercooler och de andra prylarna så man kan börja smida på nya luftrören mellan filter och aggregat.
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Idag har jag spenderat någon timme under bilen bara för att konstatera att det är så trångt att luftsnokarna till turbo aggregaten som jag ville bygga om inte är möjliga att förbättra. :doh:

Bild

Bild

Det ser ut som att det är en smal sak att bara vinkla ner röret till den bakre turbon, men nu när tryckrör vattenrör och oljereturer är på plats, blir det ingen plats kvar neråt, dit jag tänkt att dra röret.....

Hade vart enkelt om man bara kunde skippat motorfästet :wink:



Jag har dock köpt ett K&N filter som ska komplettera min nuvarande luftrenare, så båda turbona kommer suga genom två luftrenare.
Så luftfilter arean ska ökas iallafall även om hela förbättringen inte kunde utföras....

Och även skaffat en stålomspunnen slang till kopplingen, får jag bort lite svikt i gummislangen som sitter där idag kanske dragläget blir lite trevligare ?

Bild
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
volvokalle1
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 59
Blev medlem: sön feb 24, 2008 7:39 pm

Inlägg av volvokalle1 »

Varför inte linda grenrören?
Vad har du för teori ang. detta?
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Mina grenrör är så små att de skulle vara i stort sett omöjliga att linda, ska man dessutom komma åt muttrarna till flänsarna ja då är det helt omöjligt.
Jag har ju en värmeskydds plåt ovanför dem, och har faktiskt inte haft några värmeproblem alls kring just grenrör / turbo.

Får se hur det går om det ska bromsas till våren, då kommer det nog bli hett, när man inte har samma luftväxling som när man kör......
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Rallyfinnen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: sön maj 10, 2009 8:43 am

Inlägg av Rallyfinnen »

Om du vill göra det krångligt så borde det väl gå att integrera röret i motorfästet... ;)
volvokalle1
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 59
Blev medlem: sön feb 24, 2008 7:39 pm

Inlägg av volvokalle1 »

Daniel-635 skrev:Mina grenrör är så små att de skulle vara i stort sett omöjliga att linda, ska man dessutom komma åt muttrarna till flänsarna ja då är det helt omöjligt.
Jag har ju en värmeskydds plåt ovanför dem, och har faktiskt inte haft några värmeproblem alls kring just grenrör / turbo.

Får se hur det går om det ska bromsas till våren, då kommer det nog bli hett, när man inte har samma luftväxling som när man kör......
Annars hade du lindat?
janka
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 58
Blev medlem: ons aug 06, 2008 11:03 pm

Inlägg av janka »

så häftigt som bmw kan bli=) riktigt häftig kaross du valt att bygga på! tummen upp
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Du och dina rör :hihi:

Volvokalle, jag skulle vilja vända på din fråga.
Varför skulle han linda grenrören?
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

J björk
Vaddå jag och mina rör :shock:
Du har ju burkar och special överallt :hihi:

Rallyfinnen
Hade jag gjort om allt idag hade definitivt röret gått igenom motorfästet :thumbright:

Volvokalle
Jag hade möjligen lindat om jag haft värme problem annars ser jag ingen anledning ?
Tror då rakt inte att det sitter hästkrafter och gömmer sig innanför bandaget.

Janka
Tackar

Jag har börjat lite på en "mellanburk" till vevhusventilationen, bilder kommer på den framöver.

Kan undra om mellanburk är ett svenskt ord på Catchtank ?
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Användarvisningsbild
mattsvart
För mycket laddtryck
Inlägg: 263
Blev medlem: ons jan 05, 2005 12:55 am
Ort: Björkvik

Inlägg av mattsvart »

Daniel-635 skrev: Kan undra om mellanburk är ett svenskt ord på Catchtank ?

Uppsamlingskärl :thumbright: :D

Ser bra ut som vanligt!

Mvh // Christos
Christoffer Larsson, Björkvik, Sörmland
Rallyfinnen
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: sön maj 10, 2009 8:43 am

Inlägg av Rallyfinnen »

Ramlade över dessa när jag surfade på tvåtaktstrimning (håller på med lite 1/5 rc-bilar..) och tänkte att detta kunde vara nyttigt för dina effektmätningar kanske?

http://te51levin.superjamie.net/streetdyno.html

http://jcdperformance.free.fr/powerdyn_me_uk.htm
Användarvisningsbild
Daniel-635
Forumsberoende
Inlägg: 2797
Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
Ort: Västra Småland, nästan i Halland

Inlägg av Daniel-635 »

Fränt ! Vad det finns många intressanta saker.
Eller snarare så mycket roliga saker och så lite tid :wink:

Ska försöka se över prioriteringarna så jag får lite mekat igen, bilen står som jag lämnade den för närmare 3 veckor sedan...
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.

Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Skriv svar