Niklas 244, ny motor & koppling
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6988
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Ska plana toppen imorgon och mäta komp, kommer antagligen slipa ur andra sidan också. Kommer kolla om lyftarna ser slitna ut, har för mig att jag reflekterade över att dom såg väldigt fina ut när jag tog ur dom, likaså orginalkammen.
Kul, har du en projekttråd?
Jag tycker att det blir lite väl långt mellan säte och styrning på insug... Men det kanske funkar, jag har ingen aning. Livslängden kommer bli lidande iaf.
Kul, har du en projekttråd?
Jag tycker att det blir lite väl långt mellan säte och styrning på insug... Men det kanske funkar, jag har ingen aning. Livslängden kommer bli lidande iaf.
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
aja okej. jag har ingen aning hur det kommer funka, men jag köpte den för 200kr så det spelar inte så stor roll om motorn går dåligt med den.
här är min tråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... ght=242+76
här är min tråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... ght=242+76
Kan man slipa lyftarna såhär i ventilslipen där man kortar ner ventilspindeln? Givetvis ska inte bladmåttet vara inskjutet hela vägen, vet inte vad jag fick för hjärnsläpp när jag tog kort, typ ett 0.10 bladmått för att få lyftaren konvex. Tänkte göra en disk som jag kan fästa ett slippapper på istället och slipa dom emot slipstenen...

Snyggade även till insugsventilerna

Då va toppen planad och färdig för montering
Std 35-44ventiler med 30 graders backcut


Smorde in med molyfett/omega 909 och monterade k-kammen.
♦

Snyggade även till insugsventilerna

Då va toppen planad och färdig för montering

Std 35-44ventiler med 30 graders backcut


Smorde in med molyfett/omega 909 och monterade k-kammen.

/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Fan så lågkompat det verkar bli... Planade toppen 2 mm då det skulle vara lagom med k-kam tydligen...
Cyl.volym 496 cc
packning 6.6 cc
förb.rum 50 cc
552.6/56.6=9,7:1
Fattar ej då b20b ska ha 9.5:1 med enbart 0.8 mm topppackning.
Jag har ju inte karvat ur förbränningsrummen så mycket tycker jag.
Har jag räknat fel?
Edit, b20a hade väl 2 mm (1.65belastad) packning när tiden begav sig, och 8.7:1 i komp, den jag köpte nu är 1.2mm (1mm belastad?)
Tacksam för snabb hjälp, planerade att sätta ihop skiten ikväll
Cyl.volym 496 cc
packning 6.6 cc
förb.rum 50 cc
552.6/56.6=9,7:1
Fattar ej då b20b ska ha 9.5:1 med enbart 0.8 mm topppackning.
Jag har ju inte karvat ur förbränningsrummen så mycket tycker jag.
Har jag räknat fel?
Edit, b20a hade väl 2 mm (1.65belastad) packning när tiden begav sig, och 8.7:1 i komp, den jag köpte nu är 1.2mm (1mm belastad?)
Tacksam för snabb hjälp, planerade att sätta ihop skiten ikväll

/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6988
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Fick det till 48-50cc, enbart förbränningsrum. Fattar inte mycke hur det går ihop då det enligt mina volvoböcker är 8.7:1 i komp i b20a med 2 mm packning. Och b20b har 9.7:1 i komp med enbart 0.8mm topppackning...?
Jag menar, jag har planat 2 mm och har 1.2mm packning så det måste ju bli mer komp än i en standard b20b
Jag menar, jag har planat 2 mm och har 1.2mm packning så det måste ju bli mer komp än i en standard b20b

/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Drog dit toppen och så märkte jag att ventilfjädrarna typ verkar bottna... Fick in ett 0.30 bladmått i fjädern vid max ventillyft eller är det lugnt då det blir nån mm på alla varv?
Funkar orginalfjädrar med k-kam?
Va när jag skulle varmköra jag började kolla på allt då det blev ett j'vla knackljud från ventilmekanismen. Fattar inte vad det kan vara som låter så mycke. I övrigt så gick motorn bra på tomgång.
Funkar orginalfjädrar med k-kam?
Va när jag skulle varmköra jag började kolla på allt då det blev ett j'vla knackljud från ventilmekanismen. Fattar inte vad det kan vara som låter så mycke. I övrigt så gick motorn bra på tomgång.
Senast redigerad av NikkO den fre nov 20, 2009 10:53 pm, redigerad totalt 1 gånger.
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
-
- Topplocks-guru
- Inlägg: 6988
- Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
- Ort: Lund
- Kontakt:
Okej då är det ok iaf.
Har kliat mig i huvudet många gånger, rivit och kollat. Satt ihop och hört detta missljud igen. Vad va det då? Jo en satans ¤%&#" bensinpump som fått för sig att gå sönder precis vid uppstart, vipparmen rör sig utan motstånd och slagit upp varje gång nocken nuddat den.
Nu är ju iaf ventilspelet och allt därkring kollat 50 gånger, tog bort pumpen och den går mycket tyst
Har kliat mig i huvudet många gånger, rivit och kollat. Satt ihop och hört detta missljud igen. Vad va det då? Jo en satans ¤%&#" bensinpump som fått för sig att gå sönder precis vid uppstart, vipparmen rör sig utan motstånd och slagit upp varje gång nocken nuddat den.

Nu är ju iaf ventilspelet och allt därkring kollat 50 gånger, tog bort pumpen och den går mycket tyst

/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Såhär ser det ut efter dagens mek, vilken skillnad det blev med dubbla förgasare
Trattar och filter ska givetvis monteras.

Dock så flödar första förgasaren över, ni kan se slangen jag satt på (skvallerröret?) för att slippa få all bensin på grenröret. Hur ska man justera skvalleröret? Det påverkas av spjällaxeln vid tomgångsläge på nå vis...
Och varför flödar det över? Har provat justera så flottören så den stänger tidigare men det gjorde ingen skillnad, och jag har ingen aning om hur man ska kunna kolla flottörnivån heller. Har rengjort nålventilen också och den tätar bra.


Dock så flödar första förgasaren över, ni kan se slangen jag satt på (skvallerröret?) för att slippa få all bensin på grenröret. Hur ska man justera skvalleröret? Det påverkas av spjällaxeln vid tomgångsläge på nå vis...
Och varför flödar det över? Har provat justera så flottören så den stänger tidigare men det gjorde ingen skillnad, och jag har ingen aning om hur man ska kunna kolla flottörnivån heller. Har rengjort nålventilen också och den tätar bra.
/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Har fixat förgasarna nu, riktigt rolig motor blev det
Ska finjustera dom efter bbl.
Det roliga blev kortvarigt... Slirat sönder, blånerat svänghjul på 3 ställen så jag bytte till ett annat, men då passar jag på att lätta det nån dag framöver
. Fixade riktig packbox också.


Och en hel m40, den som satt på gav mer eller mindre upp i samma veva


Det roliga blev kortvarigt... Slirat sönder, blånerat svänghjul på 3 ställen så jag bytte till ett annat, men då passar jag på att lätta det nån dag framöver



Och en hel m40, den som satt på gav mer eller mindre upp i samma veva


/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Har fått lite gjort nu i helgen.
Rubbat och polerat

Ojoj, det blänker om den

Blev ljust nu också

Det blev lite tjatigt med SU-bröl, fixade så man kan lyssna på musik istället
Fixade 2 st lådor till 6.9orna, kopplade ett slutsteg på dom också

Enda som syns är diskanterna på instrumentbrädan, funderar på att gömma dom också. Ljudet blev fö helt ok

Rubbat och polerat

Ojoj, det blänker om den


Blev ljust nu också

Det blev lite tjatigt med SU-bröl, fixade så man kan lyssna på musik istället

Fixade 2 st lådor till 6.9orna, kopplade ett slutsteg på dom också

Enda som syns är diskanterna på instrumentbrädan, funderar på att gömma dom också. Ljudet blev fö helt ok


/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Nu skriver jag här igen, har kört med bilen nästan varje dag, i vintras bytte jag dock till orginalgasaren som jag etanolkonvertare och det gick gode fint.
Men så ledsnade jag på den tama effekten tillslut och fixade till su-förgasarna igen, denna gång med 90mm långa trattar. Går riktigt fint nu, ska fixa film inom kort.

Resultat



Byggde även en catchtank till vevhusventilationen



Men så ledsnade jag på den tama effekten tillslut och fixade till su-förgasarna igen, denna gång med 90mm långa trattar. Går riktigt fint nu, ska fixa film inom kort.

Resultat



Byggde även en catchtank till vevhusventilationen



/Niklas Eliasson
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960
Portning, ventilslipning, MIRA-fräsning, svarvning, montering utväxlingar, provtryckning av tryckplattor mm.
F-skatt
0761460960