Ok,det är klart att det blir en kompromiss och att det aldrig går att få lika bra som ett sprut. Men går det att få till rätt bra så det fungerar tillfredställande så är jag nöjd,det är ju inte så höga laddtryck och effekter jag är ute efter som sagt. Det är klart 250+ vill man ju nå annars är det ingen större ide....larsat skrev:det är ett generellt faktum att vid dopning går den för fett på vissa varvtal och snålt på andra, med det inte sagt FÖR snålt.
det går lixom inte få en perfekt kurva som vid programmerbart sprut, men det går att få det tillräckligt bra för att undvika spikningar och få ut mycket effekt!
jag skulle inte klanka ner på lösningen om det handlar om ganska små laddtryck och hyffsat låga effekter för en 3 liters motor, jag tror inte du behöver modifiera så mycket, det är bara testa!
fattar inte vad du menar med insugssidan på förgasarna, vet du ens vad flottörhuset är? det är huset (tomrummet) under förgasarn där flottören sitter, det har ingenting med insuget att göra, det är bara sätta i en nippen in i flottörhuset var du vill så att trycket kommer in ÖVER bränslenivån, lämligen i ett av dom pluggade gjutna rören som är i förgasarens övre del av flottörhuset, jag har ingen jättebra bild men kanske kan ordna fram, har förgasarna liggande i garaget.
jag använde ett litet rör, runt 8mm kanske, och jag svetsade det snett ner i tryckröret som du skrev med ungefär 45 graders lutning så luften flödade in i det lilla röret, något mer hål än så tycker jag inte behövs, eller? vad menar du med ett litet hål i det lilla röret?
sedan hade jag en 8mm slang till ett Y-kors och sedan var sin slang in i varsin förgasare.
när jag gjorde detta fick jag för högt tryck, dvs grövre grejer än så behövs inte.
jag hade gärna testat flytta röret till efter IC eller sätta det 90 grader in i tryckröret men jag kom aldrig så långt, av den enkla anledningen som jag skrev tidigare att jag fick vattenplaning o skrotade bilen i ett dike...
just nu har jag inte tid för något skruvande alls eller ekonomi för den delen, men motorn står där den står o nån gång ska man väll leka vidare med den!
Insugssidan på förgasaren är sidan där förgasaren suger,alltså mot luftburken eller plenum....Jodå jag vet vad flottörhus är....Har för mig att strombergförgasaren har en kanal från sugsidan som går ner i flottörhuset(inte säker),tänkte kanske man kunde trycksätta där istället för nippel på flottörhuset men det kanske bara är krångligt....Ja fixa gärna bild på var man kan sätta nippeln!
Ok,då förstår jag hur du löst det med pitåröret. Vet ej om jag kan förklara hur jag menar....Ett litet rör som går rakt igenom tryckröret alltså ändarna på det sticker ut på bägge sidor om tryckröret,där flödet är som högst mitt i tryckröret borrar man ett hål i det lilla röret. Så är rätt vanligt på mcturbo. Då kan man dra slangar fån det lilla röret till flottörhusen eller tryckregulatorn eller där det behövs högre tryck,man justerar hur högt tryck med hålet i det lilla röret.Har för mig att hålet bruka vara 4mm eller nått,är ju olika för varje motor och förgasare förståss....Har läst lite på Sporthoj.com om detta och där finns det många duktiga precis som här!