Volvo B230ft med 16v topp

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
volvo killen
För lite laddtryck

Volvo B230ft med 16v topp

Inlägg av volvo killen »

Hejsan, har blivit mer och mer sugen på ett större motorjobb och blivit sugen på ett bygge med en B230ft med 16 ventilstoppen och att det verkar som att man får ut väldigt mycket hästkrafter "rätt lätt". Har sökt och kollat efter rätt mycket information både här och på andra forum.

B230ft
16v topp: planad och portad, kanske hårdare ventilfjädrar?
Marinvevaxel, 2,5liter

Kamrem: från en Opel Combo 1,6D( 147 kuggar,24mm bredd) , Spännrulle från Golf 1. Och starkt ståldrev till remmen (kamaxlarna) för att vara på säkra sidan.

Vevstake: några smidda H-profil, Verdis?
Kolvar: ska det vara kolvar från en B234 som passar till 16ventilstoppen? finns det starkare/bättre än original? JE kolvar?

Grenrör: kollat på www.klracing.se under Grenrör 'Turbo' och hittat ett "Turbogrenrör Volvo 240 16V i rostfritt stål" står inte mer än det och vet inte om det är rätt, ska maila dem och fråga.

Svänghjul: kan det vara lönt att byta till ett lättat svänghjul när man ändå är igång?

Har ni några tips eller synpunkter över bygget, ex vilka stakar,kolvar(tillverkare) som kan passa.
Vill att det ska vara hållbart och pålitligt, hur mycket hästkrafter får man utav detta jobb?

Tacksam för hjälp :)
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad ska du ha motorn till ?

vart ligger målen och så? effekten sitter inte i stakar och kolvar :wink:

vilket chassi ska du ha?
volvo killen
För lite laddtryck

Inlägg av volvo killen »

Kommer att bli gatbil, 400-500hk? står mellan 740 och 940
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

beställ kortare vevstakar från LG-speed så kan du köra med std kolvarna.
skulle tro du skulle ha typ 146mm vevstakar s kan du köra med b230 ft kolvar , eller b234f med kanske. beroende på va du vill ha för kompa.

ang grenröret så vet jag inte om man törs rekomendera det rostfria grenröret, dem som är till 8v är kass kvalitet på.. dåligt svetade å kasst mateerial på rören.

finns dock andra kinarör som funkar bra på andra bilmärken, men överlag så ska man akta sej för kina-rostfritt....

jag hade nog satsat på ett annat grenrör om det ska vara till en bil som man inte kommer riva isär ändå av olika anlöedingar en eller ett par ggr per månad under säsongen
Användarvisningsbild
Jernström
För mycket laddtryck

Inlägg av Jernström »

eller så svarvar du ner org ft/fk kolvarna ca 3mm, då går dom ju fritt också. så har iaf jag gjort. ska väl hålla för 400hk? :roll:
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

P. Jernström skrev:eller så svarvar du ner org ft/fk kolvarna ca 3mm, då går dom ju fritt också. så har iaf jag gjort. ska väl hålla för 400hk? :roll:
eftersom det står 2.5 lit marinaxel så skulel man behöva svarva 6mm, blir inte mycketkbvar av kolvtaket då.kan man lika väl ta kortare stakar direkt
å ska man ändå köpa stakar som ju går åt för 5-600 kusar så
Användarvisningsbild
Jernström
För mycket laddtryck

Inlägg av Jernström »

ahh :doh: noterade inte det..
volvo killen
För lite laddtryck

Inlägg av volvo killen »

Okej, hittat några vevstakar på lg-speed, 143mm, 158mm och på den andra så står det inte hur lång den är eller får man måttbeställa dem?

Hur är det med kamaxlarna? om jag vill ha ut 500hk ca, vilka kamaxlar ska jag ha i motorn då? på kgtrimning så har dem kamaxlar men står inte så tydligt, vilka som är till 16v topp om dem nu har det
volvo killen
För lite laddtryck

Inlägg av volvo killen »

Är det någon som vet vad det ska vara för längd på vevstakarna till en marinvev med b234 kolvar?
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

volvo killen skrev:Är det någon som vet vad det ska vara för längd på vevstakarna till en marinvev med b234 kolvar?
Det är väl inte så svårt att räkna ut själv?

Original är det 80mm slaglängd och 152mm stake.

Om du ökar slaglängden 2mm så kommer kolven att vända 1mm högre upp och 1mm längre ner.
Om du då tar 1mm kortare stake så vänder kolven i std höjd.
Gustav Sundberg
volvo killen
För lite laddtryck

Inlägg av volvo killen »

hehe, tack så mycket :P
j björk
Forumsberoende

Inlägg av j björk »

Tänk på kompressionen också..
volvo killen
För lite laddtryck

Inlägg av volvo killen »

För att sänka kompressionen, funkar det att svarva ft kolvarna 3mm? hade tänkt plana toppen men det kanske inte är nödvändigt då? Går det bra att svarva smidda kolvar? eller kan man svarva original kolvarna (klarar effekten?) vet inte hur mycket effekt man hamnar på så kanske svårt att svara på

hoppas man blir lite klokare :P
knotan
Forumsberoende

Inlägg av knotan »

låt kolvarna vara som dem är , å räkna bara ut vilken komp diu vill ha å köp stakar i rätt längd...

orignal kolvar vare sej du väljer b234f kolvar eller b230ft kolvar kommer funka bra bara det blir lagom komp

bttre å låta kolven vara så stakr som möjligt.

nånstans mellan 75-9.5 borde vara llagom komp.
med e85 är deted inte så känsligt med kompet., med bensin så skulle jag hålla mej så lågt som mökjligt
volvo killen
För lite laddtryck

Inlägg av volvo killen »

ja det låter ju faktiskt vettigt

Hur räknar man ut kompet?

Om jag har marinveven så blir det 149mm stakar som jag ska ha (räknar med en oplanad topp nu) SPM har stakar på 145mm (även 142mm) och om jag vill ha runt 9:1 (skrivs det så?) hur räknar man ut kompet då med 145mm stakar, med en oplanad 16v topp o original kolvar?
Skriv svar