10.000kr på en B230E vad hade du gjort?

Varje frän turbomotor grundas på en frän sugmotor!
LeoS
Lite mer laddtryck
Inlägg: 35
Blev medlem: mån dec 28, 2009 2:08 am
Ort: Hörby

Inlägg av LeoS »

Connsann skrev:
Hur måga mil klarar en ohärdad kam vid hårdkörning? 800-1000 mil?
Undrar jag oxå..
någon som testat slipa kam själv och köra ohärdat
MG-Racing
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: tor mar 18, 2010 7:38 pm
Ort: kil

Inlägg av MG-Racing »

ni verkar ha glömt att det inte finns hål för spridarna på
en 531 topp! :D
MG-Racing
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: tor mar 18, 2010 7:38 pm
Ort: kil

Inlägg av MG-Racing »

jag har kört en månen 7 kam stenhårt 2000 mil
o när jag mätte den med skjutmåt så kunde jag inte avläsa
några slitage som var mer än en tiondels mm iaf
var bara noga med olja,inte varva den kall,
o rätt ventil spel! :thumbright:
Användarvisningsbild
folkraceshop
Lite mer laddtryck
Inlägg: 12
Blev medlem: fre aug 31, 2007 5:38 am
Ort: Örebro
Kontakt:

Inlägg av folkraceshop »

LeoS skrev:
Connsann skrev:
Hur måga mil klarar en ohärdad kam vid hårdkörning? 800-1000 mil?
Undrar jag oxå..
någon som testat slipa kam själv och köra ohärdat
Utdrag från hemsidan:
Alla Volvos original kam ämnen till B23-230-234 är av chillcast typ. Detta är idag i stort sett standard på alla gjutna kamämnen som de flesta bilfabrikanter använder sig av idag. Chillcast processen innebär att kamnocken får nära nog en idealisk materialstuktur och hårdhet som ytterst sällan ger några som helst slitageproblem. Nocken håller i stort sett samma hårdhet rätt igenom. Så någon ytterligare värmebehandling av Volvos original kamämnen skall ej utföras.
Turbo_thompa
För mycket laddtryck
Inlägg: 140
Blev medlem: lör nov 07, 2009 10:38 pm
Ort: Sala

asd

Inlägg av Turbo_thompa »

MG-Racing skrev:ni verkar ha glömt att det inte finns hål för spridarna på
en 531 topp! :D
det finns inga hål för spridare men det är gjutet på samma vis, jag borrade i egna precis som på de andra topparna te k jet motorerna, det gick hur bra och lätt som helst
micke999
Förvisad
Inlägg: 813
Blev medlem: tis apr 03, 2007 9:41 am
Ort: västerås

Inlägg av micke999 »

vad krävs för att få ut 200hk sug hästar ur en b230f med eftermarknadssprut?

och svanhalsinsuget är de bättre än f insuget på sug motor?
Skriv svar