940 oljekyl i 240 är ju kass, bättre att köra utan?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
batterix
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: lör dec 30, 2006 4:01 pm

940 oljekyl i 240 är ju kass, bättre att köra utan?

Inlägg av batterix »

Hej!
Svårt att få till en rubrik :doh:
Det är så att jag monterat en b230fk -96 i min 240, och på den sitter 940ins orginal oljekyl som kyls av vattnet. Och som det syns på denna bild så funkar det ju inget vidare, bilden är tagen från en FAQ på tpc:
Bild

Har tänkt att fixa det till våren då jag inte kör med bilen nu ändå..meen nu råkar det ju vara is på sjön och vill ut och åka i helgen.
Frågan är om det blir bättre om jag tar bort allt med oljekyl att göra och monterar oljefiltret direkt på blocket? Eller ska jag låta bilen stå tills ett bra oljelkyl är fixat?

Ett alternativ är att ta bort förflyttaren och bara ha själva kyl delen mot blocket och sen längre slangar till vattnet, men då måste en specialbult tillverkas så den går att skruva fast.
Tips mottages gärna om det går att lösa på ett snabbt och billigt sätt :roll:
A.Jönsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: sön maj 18, 2008 10:14 pm
Ort: Helsingborg

Inlägg av A.Jönsson »

Fungerar det inte att köra med den som den står nu ?

En fördel med värmeväxlare mellan motorolja och kylvatten är att kylvattnet hjälper upp oljetempen fortare.

Väl uppe i hög temperatur (bilsläp) kan oljan bidra till lite väl hög vattentemp, speciellt vid trånga motorutrymmen tex gamla VW.

Ska man ta ut ordentligt med pulver kan det vara en klar fördel med en separat oljekylare.
batterix
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: lör dec 30, 2006 4:01 pm

Inlägg av batterix »

A.Jönsson skrev:Fungerar det inte att köra med den som den står nu ?

En fördel med värmeväxlare mellan motorolja och kylvatten är att kylvattnet hjälper upp oljetempen fortare.

Väl uppe i hög temperatur (bilsläp) kan oljan bidra till lite väl hög vattentemp, speciellt vid trånga motorutrymmen tex gamla VW.

Ska man ta ut ordentligt med pulver kan det vara en klar fördel med en separat oljekylare.
Jo det fungerar som det är nu, men blir ju rätt mycket värme ifrån downpipe mot oljefilter, kanske blir värre än att inte ha kylning alls tänkte jag.. Har kört med den en heldel som den är, men känns inte så bra. Och på isen lär det bli rätt varmt vid oljefiltret. Mitt oljefilter sitter ca 1cm ifrån downpipe.
Men kanske är smidigast att sätta någon värmeplåt emellan, som en tillfällig lösning.
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

När jag monterade en B230FT i min 240 så monterade jag termostaten direkt på blocket och köpte oljefilterflyttarkit och monterade oljefilterflyttaren på termostatblocket och sen oljefilterhållaren fram vid grillen. Och sen oljekyl från SAAB 9000, fram vid batteriet. Men tror oljekylarna ser rätt lika ut. Men jag har ingen vattenkylning på min.

På så sätt blir det inte lika trångt vid blocket. Annars kan man ju sätta oljefilterförflyttaren direkt på blocket utan termostatblocket men då tar det ju längre tid att få upp bra arbetstemp i motorn.
Chevelle SS -65
Da_Snake
För mycket laddtryck
Inlägg: 411
Blev medlem: fre dec 19, 2003 3:32 pm
Ort: Nora

Inlägg av Da_Snake »

Köp ett marinfilter, 3 cm kortare.
Fredrik Ringhald
072-316 26 91
Bild
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Inlägg av Kristoffer Helle »

Avgasbandage... :thumbright:
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
batterix
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: lör dec 30, 2006 4:01 pm

Inlägg av batterix »

Da_Snake skrev:Köp ett marinfilter, 3 cm kortare.
Har beställt ett sådant filter, fick tipset av Hösnurra :) Sen sätter jag någon plåt emellan också så ska de nog hålla för någon helg på isen :D
Användarvisningsbild
wyzer
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis okt 30, 2007 8:55 pm
Ort: Karlskrona

Inlägg av wyzer »

Ett tips på hur du kan göra

http://www.garaget.org/?car=107695&image=1139377

gjorde så när mitt grenrör kom för nära oljefiltret

mvh
Team Björkeryd
Bad Ass Volvo Kick Ass :twisted:

Powerd by Joakim Andersson
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

renault har ett jävligt litet filter som passar.
Tyvärr kommer jag inte ihåg vad för modell av renault :doh:
batterix
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: lör dec 30, 2006 4:01 pm

Inlägg av batterix »

Blom142 skrev:renault har ett jävligt litet filter som passar.
Tyvärr kommer jag inte ihåg vad för modell av renault :doh:
Skulle ja kunna kolla upp iof, jobbar på volvo/renault verkstad..bara ställa sig o jämföra filter en lunch :P
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

renault gordini var det. :thumbright:
cordone
För mycket laddtryck
Inlägg: 109
Blev medlem: ons jan 21, 2009 6:36 pm
Ort: Halmstad

Inlägg av cordone »

går ju att lossa på bulten lite, å dra ner filtret lite. Alltså, dra ner hela adaptern mot tråget till.


gjorde så på min, och det funkade i flera år..
V60 D4 2015
244 Turbo 1982
245 Turbo 1985
Toyota yaris turbo 2004 SÅLD
S40 T4 1998 SÅLD
242 Turbo 1976 SÅLD!
374hk/504nm
batterix
För mycket laddtryck
Inlägg: 104
Blev medlem: lör dec 30, 2006 4:01 pm

Inlägg av batterix »

Nu sitter ett penta filter på, blev helt perfekt!
Användarvisningsbild
Amazon_Sleper
För mycket laddtryck
Inlägg: 452
Blev medlem: fre jun 08, 2007 11:31 am
Ort: Sollefteå

Inlägg av Amazon_Sleper »

Da_Snake skrev:Köp ett marinfilter, 3 cm kortare.
Skumt? Renovera en B20 marin å på den sitter ett gigantiskt filter :? Typ dubbel upp mot orginal..
Ja e int bitter!!
KristianP
För lite laddtryck
Inlägg: 3
Blev medlem: sön maj 23, 2010 12:57 am

Inlägg av KristianP »

Skulle man kunna få artikel nr. på marinfiltret?
Skriv svar