Ska snickra ihop ett grenrör till min Nissan 200:a (ca18det motor).
Har fått tag på en EVO6 RS turbo (TD05HRA-16g5-10.5t) som jag tror kommer fungera mycket bra för mitt användingsområde/effektmål.
Effektmålet är 350hk. Kanske 400 ifall jag kör på etanol.
Bilen används för bankörning så ett brett körbart register är önskvärt.
Tubon är twinscroll.
När man kör singelscroll har jag läst mig till att man inte vill ha för korta rör pga. backpulserna kan påverka evakueeringen av de andra cylindrarna.
Med twinscroll på en fyrcylindrig motor drar man ihop port 1-4 och 2-3.
Elimineras då problemet med backpulser pga. tändföljden?
Innebär detta att man med gott samvete kan köra kortare rör än på ett singlescroll grenrör?
Vad är era åsikter om grenrör likt detta (TD05HRA på sr20det motor):
