jensas Ten7 fiddy (11.3whp/8200rpm)

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

väcker liv i denna tråd efter 1.5års tysnad.
teflon mats har nu hjälpt mig skruva ihop motorn igen med en trimkam och ett nytt insug. tack mats :thumbright:

ska dyna lite i morgon och se om det gav nått :thumbright:



nyheterna från standard lifan 140cc är alltså jens portad topp med 1mm större insugnings ventil.

z40 kopia kam ca 240grader/0.05" 7.5mm lyft

portat och plastad insug by teflon mats.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

första testen blev....

lamda 0.76/5400rpm/8.0whp (redan mer än orginal effekten som låg kring 6.8-7.3whp/5700rpm)

0.81/6400/9.6whp

0.79/6800/9.9whp

0.78/7500/10.3whp

0.80/8246/10.3whp

0.84/9010/10.2whp

(ute temp ca 0 grader ej korigerat för)

ska bestycka ned den mot lamda 0.9 sen bör ge lite till?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

nån som vet vart man får tag i huvudmunstycken till orginal oval förgasaren?

nu har jag nålen på fetaste och lite uppborrat huvudmunstycke. (ska köra med en tolk och se hur stort det va)
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3728
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

Bör finnas hos närmaste moppe å mchandlare.
Jag köpte mina hos E-son här i Skeå, det är samma munstycken som till nån mikunimodell så det fanns i parti å minut.

Skulle du mot all förmodan inte hitta några så säg till.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

Richard skrev:Bör finnas hos närmaste moppe å mchandlare.
Jag köpte mina hos E-son här i Skeå, det är samma munstycken som till nån mikunimodell så det fanns i parti å minut.

Skulle du mot all förmodan inte hitta några så säg till.
nä de passar inte på min förgasare, inte heller pvk munstycken :? ska forska lite mer i ämnet sen jag återkommer :thumbright:
Användarvisningsbild
Richard
Forumsberoende
Inlägg: 3728
Blev medlem: sön jun 13, 2004 7:46 am
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Inlägg av Richard »

ehm... hur ser dina munstycken ut egentligen ?

de jag köpte se ut såhär:
Bild
Bild
Bild

och det är inte samma som pwk ;)

Jag har 95, 97.5 100, 115, 120, 125, 130, 140, 150 som huvud liggandes i en påse här på skrivbordet.
teflonmats
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 209
Blev medlem: ons sep 13, 2006 1:14 pm
Ort: umeå

Inlägg av teflonmats »

ska vi inte dynnnnna snart jens...vill ju exprimentera.
eller ska du ochså börja tracka mig som erik w..
mummla nått om på riktigt å moppa åååå..b20.. :hihi:
Barkis
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 63
Blev medlem: lör sep 03, 2005 6:19 pm

Inlägg av Barkis »

Orginalsiffrorna såg lite lite ut?
Min Lifan 150 gav 11,7 på slangen, helt orginal med ojusterad oval 24mm förgasaren, eller är det sån skillnad mellan 140 vs 150cc motorn
teflonmats
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 209
Blev medlem: ons sep 13, 2006 1:14 pm
Ort: umeå

Inlägg av teflonmats »

det skiljer mer mellan olika bänkar än mellan olika motorer.. :hihi:

mats
teflonmats
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 209
Blev medlem: ons sep 13, 2006 1:14 pm
Ort: umeå

Inlägg av teflonmats »

skämt å sido.
lifan 150 har z40 kam å mer slimad kanal org..
mer borr å högre compförhållande.
i stort sett har lifan dödat eftermarknads trim försäljning..
i stort sett är det bara portningen som saknas.
jens 140 har orginal kolv å lite slipad topp i förbrännings rum
vilket sänker kompat mer....och argare kam..
den skulle svara bra på lite mer kompa...
samtidigt så kommer den att vara odödlig som den är...
förresten det skrev jag aldrig.. :lol:

mats
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21750
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: jensas Ten7 fiddy (10.3whp/8200rpm)

Inlägg av Jens Gustavsson »

håller på att vinter bestycka och greja. jobbbit att få till bränsle kurvan i - 22 grader men den ska ju fungera i den tempen i helgen så det är bara att jobba på. vill gå fet på höga varv med biltema filtret och för snålt helt utan. har dåligt med munstycken men jobbar med filtret.
smokke
Forumsberoende
Inlägg: 634
Blev medlem: fre nov 18, 2005 9:16 am
Ort: sundsvall

Re: jensas Ten7 fiddy (10.3whp/8200rpm)

Inlägg av smokke »

biltemas filter brukar men få elda ur.d var många som hade problems med d när vi körde kåsan här nere:)

mvh////
Användarvisningsbild
Julle
För mycket laddtryck
Inlägg: 152
Blev medlem: mån jun 28, 2010 11:10 pm
Ort: Umeå, Stöcksjö

Re: jensas Ten7 fiddy (10.3whp/8200rpm)

Inlägg av Julle »

faaan man kommer ju bli varvad i helgen låter det som!! haha
Jörgen Lundqvist

Fegar med att köra orginal.
Bruksar med Volvo V40 2.0T (Steg 1)
Leker med Miniquad Lifan 120cc.
Jobb: Reservdelar VanService
Användarvisningsbild
josun
För mycket laddtryck
Inlägg: 144
Blev medlem: tis sep 05, 2006 3:15 pm
Ort: Näsum
Kontakt:

Re: jensas Ten7 fiddy (10.3whp/8200rpm)

Inlägg av josun »

Jensa!
Biltemas Fiddy filter är helt kassa, då dom chokar motorn pga för lite volym innuti filtret. Unifltren är mkt bättre.
Pussa teflonmannen lite så fixar han ett "sjukhus" filter åt dig ;) Då kommer motorn att kunna andas fint.
Johan Sundmar
Användarvisningsbild
Lars J
För mycket laddtryck
Inlägg: 244
Blev medlem: tor aug 02, 2007 12:16 am
Ort: Umeå

Re: jensas Ten7 fiddy (10.3whp/8200rpm)

Inlägg av Lars J »

Kasta filtren det är ju vinter!
Skriv svar