Manuell vxl och koppling till Cheva?
Manuell vxl och koppling till Cheva?
Vad är det man bör satsa på om man ska ha en relativt stadig låda?
Jag har en munchi m20 idag, vet ej modell men tänkte upgrader innan man kör sönder den. har även problem med den att det vibrerar och det är förmodligen ingående axeln som är krökt.
Kanske går att renovera och preppa den?
Annars så finns det ju Borg Warner lådor men vet inte om det var dom jag hörde något om att dom hade någon svag länk?
Finns ju också feta lådor som sitter i cheva pickisarna som jag ej vet vad dom heter, något att ha?
Den ska inte behöva hålla för några extrema hästkrafter men runt 500+hk/nm.
Och vad bör man sedan ha för koppling till detta som ska vara körbar på gata men endå greppa bra?
Jag har en munchi m20 idag, vet ej modell men tänkte upgrader innan man kör sönder den. har även problem med den att det vibrerar och det är förmodligen ingående axeln som är krökt.
Kanske går att renovera och preppa den?
Annars så finns det ju Borg Warner lådor men vet inte om det var dom jag hörde något om att dom hade någon svag länk?
Finns ju också feta lådor som sitter i cheva pickisarna som jag ej vet vad dom heter, något att ha?
Den ska inte behöva hålla för några extrema hästkrafter men runt 500+hk/nm.
Och vad bör man sedan ha för koppling till detta som ska vara körbar på gata men endå greppa bra?
kan kanske inte hjälpa så jätte mycket, men polarn hade en 66nova med 383 o borgwarner t5 har jag för mig att lådan hette, o jag vet att han körde sönder sin låda ett par månader efter han köpt bilen, sen om det var lådan det var fel på eller om det var förarna som vart lite för hårdhänta med den vet jag inte, vill minnas att han hade runt 500hästar i den.
Annars har jag bara hört gott om tko600, sett att de är en massa folk som åker med sånna, och dem finns med sprängkåpa för cheva smalblock
Annars har jag bara hört gott om tko600, sett att de är en massa folk som åker med sånna, och dem finns med sprängkåpa för cheva smalblock
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 66
- Blev medlem: lör jul 29, 2006 9:04 am
- Ort: Upplands Väsby
BW T5 är inte stark. Har en sån i min sen den kom från fabriken. Den håller om man inte leker. Men växelföraren kan man tom böja om man försöker kicka i växlarna för hårt. Den har problem vid höga farter på femmans växel då den blir instabil i ena lagersidan på den axeln osv.
World Class T5 är hållbarare men forfarande bara något du bör titta på om du har en standard/lätt trimmad 305:a... Om du ska ha kletiga däck, köp en TKO.
/Anders
World Class T5 är hållbarare men forfarande bara något du bör titta på om du har en standard/lätt trimmad 305:a... Om du ska ha kletiga däck, köp en TKO.
/Anders
Twin Turbo Trans Am, E85
Projekttråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=9705
8st 440 cc spridare bytes mot STÖRRE!
Projekttråd: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=9705
8st 440 cc spridare bytes mot STÖRRE!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
jag skulle prova nån modärn BMW låda, de håller nog bättre än de flesta gammla raggar lådor och är billigare.
de kräver dock lite mer jobb att få dit men det går rätt bra om man är lite händig.
de kräver dock lite mer jobb att få dit men det går rätt bra om man är lite händig.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Tack för svaren. Sökte lite fort på Tko och dom verkar dyra och lite mer än jag behöver.
fem pet är inte nödvändigt och jag trivs med lådan jag har men är tveksam på om den kommer hålla så länge sen behöver den en renovering eftersom det är obalans någonstans men är det någon som vet om det går att preppa m20 på något sätt?
fem pet är inte nödvändigt och jag trivs med lådan jag har men är tveksam på om den kommer hålla så länge sen behöver den en renovering eftersom det är obalans någonstans men är det någon som vet om det går att preppa m20 på något sätt?
Jag tror att det räcker länge med en frisk Muncie.
Skicka honom ett mail annars och fråga. Kanske bara är en axel eller ett drev som behöver bytas för att få lådan betydligt starkare.
Vad jag har hört är att det är varven som knäcker dom. Inte kraften.
Skicka honom ett mail annars och fråga. Kanske bara är en axel eller ett drev som behöver bytas för att få lådan betydligt starkare.
Vad jag har hört är att det är varven som knäcker dom. Inte kraften.
No real power, Just turboshit!
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
Man är väl aldrig så ensam i garaget som när man skruvar. Men fan vad kompisar man har vid uppstart???
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Den tanken har jag också tänkt men, hur hållbara är dom moderna BMW lådorna? Vad kan man räkna med att dom klarar i vrid?Jens Gustavsson skrev:jag skulle prova nån modärn BMW låda, de håller nog bättre än de flesta gammla raggar lådor och är billigare.
de kräver dock lite mer jobb att få dit men det går rätt bra om man är lite händig.
/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
Okej. Jo det är väl sant att man kanske skulle forska i mer var dom brister.Driddler skrev:Jag tror att det räcker länge med en frisk Muncie.
Skicka honom ett mail annars och fråga. Kanske bara är en axel eller ett drev som behöver bytas för att få lådan betydligt starkare.
Vad jag har hört är att det är varven som knäcker dom. Inte kraften.
Skulle ju gärna ha kvar lådan eftersom jag gillar den skarpt och det är en viss känsla med dom lådorna

Det ska ju vina och låta lite, Det försvinner ju med en modern tex bmw låda

- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21730
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
många Bmw med turbo har över 7-800nm och då håller det skapligt bra, börjar man nosa mot 1000nm så är hålbarheten kanse inte evig.Custom skrev:Den tanken har jag också tänkt men, hur hållbara är dom moderna BMW lådorna? Vad kan man räkna med att dom klarar i vrid?Jens Gustavsson skrev:jag skulle prova nån modärn BMW låda, de håller nog bättre än de flesta gammla raggar lådor och är billigare.
de kräver dock lite mer jobb att få dit men det går rätt bra om man är lite händig.
/David
det hänger mycket i att ha "rätt" slir i kopplig så den inte snärtar sönder drivlinan.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1341
- Blev medlem: tor dec 21, 2006 5:53 pm
- Ort: Varberg
Okej. Då skulle man ju kunna åka BMW låda på en lätttrycks V8Jens Gustavsson skrev:många Bmw med turbo har över 7-800nm och då håller det skapligt bra, börjar man nosa mot 1000nm så är hålbarheten kanse inte evig.Custom skrev: Den tanken har jag också tänkt men, hur hållbara är dom moderna BMW lådorna? Vad kan man räkna med att dom klarar i vrid?
/David
det hänger mycket i att ha "rätt" slir i kopplig så den inte snärtar sönder drivlinan.

/David
Camaro Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=52292" onclick="window.open(this.href);return false;
Kadett C Turbo.
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=86085
-
- Mytoman
- Inlägg: 441
- Blev medlem: mån feb 02, 2004 1:28 am
jo med för höga varv så totalskär dessa lådor men på en gatbil borde de går braDriddler skrev: Vad jag har hört är att det är varven som knäcker dom. Inte kraften.
nu är jag så dålig på konstiga namn men dreven blir för tunga på höga varv så oljefilmen klarar inte att smörja lagrena så dom totalskär och de blir tvärstopp
de heter nå om de kallas viskositet eller vad de är
i alla fall en av luleås bästa växellådsbyggare körde med chevas lådor i isracing och dom höll bara några varv så blev de tvärstopp och han skulle renovera en av dom första lådorna men inte ens när han pressade 60 ton på drevet ville de släppa från den skurna lagret på axeln
men som sagt på en gatbil borde de funka om man inte ska ligga på 8000 varv på autoban i en mil

bygger om en nash från 1939 till hotrod
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver
volvo 965 v90 -98 till salu 35 000kr
kan tillägga att min tangentbort är fullt i grogg därav en hel del missade bokstäver