Hur dra twin entry rören i kollektorn?
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 59
- Blev medlem: sön feb 24, 2008 7:39 pm
Hur dra twin entry rören i kollektorn?
Tändföljden är 1-3-4-2
Cylindernummer är 4-3-2-1
Hur ska jag dra rören enligt tändföljden?
Cylindernummer är 4-3-2-1
Hur ska jag dra rören enligt tändföljden?
- Dennis Öhman
- Forumsberoende
- Inlägg: 3250
- Blev medlem: sön nov 11, 2007 4:01 pm
- Ort: Överkalix
- Kontakt:
Re: Hur dra twin entry rören i kollektorn?
1an och 4an i samma.. 2an och 3an i samma..volvokalle1 skrev:Tändföljden är 1-3-4-2
Cylindernummer är 4-3-2-1
Hur ska jag dra rören enligt tändföljden?
Dänniz 073-8447664
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 59
- Blev medlem: sön feb 24, 2008 7:39 pm
Nej, på en rak 6a blir det 1+2+3 i ena och 4+5+6 i den andra.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 59
- Blev medlem: sön feb 24, 2008 7:39 pm
- Erik Svensson
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 336
- Blev medlem: lör jun 10, 2006 4:38 pm
- Ort: Halmstad
- Kontakt:
- Gustav
- No turbo shit - Just real power!
- Inlägg: 1478
- Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
- Ort: Överboda, Umeå
- Kontakt:
volvokalle1 skrev:Tack för hjälpen. Då kan man säga att man ska para ihop varannan cylinder med varandra.
Om jag nu har en 6 cylindring M30 motor, blir det samma princip som ovan, alltså varannan cylinder ska paras ihop med varandra?
Det blir typ varannan cylinder från tändföljden.
6:an som mattias tar upp gissar jag har tändföljd 1 5 3 6 2 4
Gustav Sundberg
5-cylindrig blir lite knepig, för det går inte att jämnt dela upp pulserna.. men man vinner vad jag _hört_ en del på att ändå dela upp pulserna. Vilka cylindrar som kombineras blir kanske inte viktigt men det blir ju 3 cyl i ett inlopp, 2 i det andra. Nu spekulerar jag men i det inlopp där det bara blir 2 cylindrar tänker jag mig att det blir en vinst av attt se till att dom inte är direkt efter varandra i tändordningen så att det kommer pulser med ett så långt intervall mellan varje puls som möjligt.
Det kan ju vara intressant att då också mäta avgas-mottrycket i båda kollektorerna, men med en wastegate som sitter nära kollektorn så bör avgastrycket inte bli långt från varandra, turbinen i sig har kanske en utjämnande faktor. Varför det är intressant är beroende på hur vass sugmotorn är, med riktigt vassa kamaxlar blir det känsligt för hur man drar rör och böjar..
Någon som provat får gärna yttra sig!
Det kan ju vara intressant att då också mäta avgas-mottrycket i båda kollektorerna, men med en wastegate som sitter nära kollektorn så bör avgastrycket inte bli långt från varandra, turbinen i sig har kanske en utjämnande faktor. Varför det är intressant är beroende på hur vass sugmotorn är, med riktigt vassa kamaxlar blir det känsligt för hur man drar rör och böjar..
Någon som provat får gärna yttra sig!

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 59
- Blev medlem: sön feb 24, 2008 7:39 pm
Jag tror inte folk blandar ihop något här (var?) men det är tyvärr över mångas förstånds-nivå att hajja det här med hur tändföljden styr över vilka cylindrar som paras ihop.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Om man tar en vanlig cheva V8 blir det mer att fundera på.

Twin entry med singelturbo borde alltså använda
1+4+6+7 och 2+3+5+8. Samma gäller naturligtvis twin turbo utan twin entry.
Det vanligaste och enklaste är 1+3+5+7 och 2+4+6+8.
Twin entry dubbelturbo borde använda
1+6 och 4+7 i ena turbon samt 2+3 och 5+5 i den andra, men det blir mycket rördragning.
Enklare och nästan lika bra är 1+5 och 3+7 i ena turbon samt 2+4 och 6+8 i andra turbon.

Twin entry med singelturbo borde alltså använda
1+4+6+7 och 2+3+5+8. Samma gäller naturligtvis twin turbo utan twin entry.
Det vanligaste och enklaste är 1+3+5+7 och 2+4+6+8.
Twin entry dubbelturbo borde använda
1+6 och 4+7 i ena turbon samt 2+3 och 5+5 i den andra, men det blir mycket rördragning.
Enklare och nästan lika bra är 1+5 och 3+7 i ena turbon samt 2+4 och 6+8 i andra turbon.
Jonas Bylund


-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 59
- Blev medlem: sön feb 24, 2008 7:39 pm
Du skrev nej på min fråga om man ska para ihop varannan cylinder med varandra (på en rak 6a blir det 3+3 rör) men det blir ju ja...mattias skrev:Jag tror inte folk blandar ihop något här (var?) men det är tyvärr över mångas förstånds-nivå att hajja det här med hur tändföljden styr över vilka cylindrar som paras ihop.
Sen va det ju cylinder jag snackade om inte tändföljd, som jag fick som svar.
Kan somsagt snurras ihop bra om den ena snackar tändning och den andra snackar cylinder.
Men tack för hjälpen Mattias, nästa gång ska jag snacka tändföljd som man ska har jag förstått så blir det lättare från allas sida

Att han skrev nej på din fråga om varannan måste vara för att det inte alltid är varannan på en sexa. Eller går det verkligen att hårddra det så?
Vilka cylindrar du har samma puls spelar ju ingen roll om inte tändföljden är intressant.
Om du har 4 cylindrar, så bör väl dom 2 första gå in i samma puls, och de andra i den andra öppningen. Lika med sexor. De 3 första i en, och resten i den andra.
Eller är jag helt väck där?
Vilka cylindrar du har samma puls spelar ju ingen roll om inte tändföljden är intressant.
Om du har 4 cylindrar, så bör väl dom 2 första gå in i samma puls, och de andra i den andra öppningen. Lika med sexor. De 3 första i en, och resten i den andra.
Eller är jag helt väck där?
- Kökarmicke
- Forumsberoende
- Inlägg: 1368
- Blev medlem: tor sep 13, 2007 9:09 pm
- Ort: Åland
tanken är väl att det ska tända varannangång i vardera ingång på turbon.
På en volvofemma brukar man dra in 1,3,4 på ena sidan 2,5 på andra sidan, troligtvis samma på audi.
På en volvofemma brukar man dra in 1,3,4 på ena sidan 2,5 på andra sidan, troligtvis samma på audi.
Holmström Motorsport
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Micke Holmström
Chevy Cavalier med T5 4.39 - 262,5km/h@201m
6.82 - 326km/h@402m
1.04 i 60fot
Sponorer: Svensk Turboservice
Lubetools
PPF
MM-el
PrimaBil
Xmont.ax
Allmek
Jo, man bör ha tändföljden i första rummet, så att diskussionen börjar där men då borde du poängterat .. eller jag, att det är varannan cylinder i tändföljden på en rak 6 cyl. Förstår man inte att det är där skillnaden ligger så kommer man nog inte förstå vad det handlar om heller..volvokalle1 skrev:Du skrev nej på min fråga om man ska para ihop varannan cylinder med varandra (på en rak 6a blir det 3+3 rör) men det blir ju ja...
Sen va det ju cylinder jag snackade om inte tändföljd, som jag fick som svar.

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.