Inkoppling MSD spole med steg, pn. 8245
Moderator: backeliten
Med VEMS går det att driva spolarna med de logiska utgångarna, men då måste man välja att använda utgångarna som inverterade eftersom logik-signalen är hög (+5V) när tändsteget som hade suttit där hade dragit mot jord, och det är den typen av signal som dessa spolar verkar vilja ha om jag dragit rätt slutsats tidigare här i tråden.
Har man inbyggda tändsteg i boxen kan man driva dom också, för att skapa pulståget måste man ha en positiv spänning kopplad till utgången så att tändspolens ingång ser hög spänning när tändsteget inte jordar.
Enklaste görs detta genom att använda +12V från utgången på bränslepumpsreläet via pull-up motstånd, ett för varje tändsteg, ner till varje utgång på boxen. Detta är väldigt viktigt eftersom man inte får ha spänning där förrän styrboxen startat upp när man slår igång tändningen, utgångarna och pull-up-spänningen kan ge en falsk puls initialt vilket kan ge hemska bak-tändningar och det undviker man alltså genom att utnyttja bränslepumpsreläet.
Har man inbyggda tändsteg i boxen kan man driva dom också, för att skapa pulståget måste man ha en positiv spänning kopplad till utgången så att tändspolens ingång ser hög spänning när tändsteget inte jordar.
Enklaste görs detta genom att använda +12V från utgången på bränslepumpsreläet via pull-up motstånd, ett för varje tändsteg, ner till varje utgång på boxen. Detta är väldigt viktigt eftersom man inte får ha spänning där förrän styrboxen startat upp när man slår igång tändningen, utgångarna och pull-up-spänningen kan ge en falsk puls initialt vilket kan ge hemska bak-tändningar och det undviker man alltså genom att utnyttja bränslepumpsreläet.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
lödade bort mina tändsteg och kör logik signalen rätt till spolarna. dock inte inverterat!? något jag missat här kanske...
Det att passa på är att den ena jorden är "returen" från tändstiftet. alltså väldigt mycket störningar i, dra denna bort ifrån de andra kablarna då dessa störningar gärna hoppar runt i kabelhärvan och ställer till det. jordas helst i toppen eller var nu tändstiftet sitter...
Ger skaplig gnista dom rackarna

Det att passa på är att den ena jorden är "returen" från tändstiftet. alltså väldigt mycket störningar i, dra denna bort ifrån de andra kablarna då dessa störningar gärna hoppar runt i kabelhärvan och ställer till det. jordas helst i toppen eller var nu tändstiftet sitter...
Ger skaplig gnista dom rackarna


Man bör låsa tändningen och stroba den på ett varvtals-svep. Har man använt fel inställningar för att invertera signalen kommer man att få en förtändning som varierar med varv eftersom spolen triggar på fel flank (stigande/sjunkande signal i pulståget).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Dom skickar på gnistan när + signalen försvinner. laddar medan signalen finns... verkar vara smarta då dom kan få signal hur länge som helst och inte brinna.
förstår inte riktigt varför inverterad signal skulle behövas?
prövade med pullup med det fungerade inte alls. Jörgen var inte så värst förtjust i det heller...
förstår inte riktigt varför inverterad signal skulle behövas?
prövade med pullup med det fungerade inte alls. Jörgen var inte så värst förtjust i det heller...
Det är inte givet, många tändmoduler vill ha en positiv puls så de triggar alltså på stigande flank. Det är ungefär lika givet som att anta att modulerna är smarta och själva beräknar dwell. Eftersom dessa verkar vara lite "CDI" men ändå inte (?) så styr de antagligen urladdningen väldigt precist.dundersmurfen skrev:förstår inte riktigt varför inverterad signal skulle behövas?
Med pull-up på vanliga tändstegen som är aktivt låga (tvärtom mot logik-signalen) måste man i det här fallet köra med inverterad signal för att rätt flank ska trigga spolarna.dundersmurfen skrev:prövade med pullup med det fungerade inte alls. Jörgen var inte så värst förtjust i det heller...
Det finns anledning till att vara försiktig med pull-up då det kan ge spök-signaler när man slår på tändningen och ska starta motorn, så det är ingen bra lösning om man inte gör det på rätt sätt (utnyttja utgången på bränslepumps-reläet för pull-up).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Du har rätt i att med pullup så måste man köra tändstegen inverterat.
jasså är logiksignalen inverterad av sig själv så att säga..?
"smarta" var väl att ta... men dom verkar skydda sig själva och sluta ladda när dom är fulladdade, gjort lite simpla test med "kabel-duttning" och diverse vanliga klanterier. tacksamt att dom inte dör då dom är aningens smådyra.
jasså är logiksignalen inverterad av sig själv så att säga..?
"smarta" var väl att ta... men dom verkar skydda sig själva och sluta ladda när dom är fulladdade, gjort lite simpla test med "kabel-duttning" och diverse vanliga klanterier. tacksamt att dom inte dör då dom är aningens smådyra.
Kan ju försöka förklara .. någon blir säkert klokare!
Man måste tänka på var man kopplar sin pull-up då spolarna triggar på fallande flank (när det går från + till jord). Det får inte finnas någon pull-up-spänning mot utgångarna när man slår på tändningen. Den spänningskällan ska helst vara kortsluten mot jord via växlande relä. Den ska inte ge spänning förrän styrsystemet "bootat upp" och jordat tändstegen (logik signal aktivt hög, +5V). Detta eftersom signalen normalt måste vara jordad för att sen ge en puls när gnistan ska komma.
Klargörandet är att när tändningen är på, men motorn inte snurrar, är tändstegen alltså slutna mot jord när de är inverterade. Här ligger problemet, för innan styrboxen bootat upp är inte tändstegen jordade om inställningen säger att de ska vara normalt inverterade. Finns då en pull-up-spänning före tändstegen jordar, kommer det att skicka en fallande flank till spolarna som då ger en gnista.
När man slår på tändningen är risken stor att man troligen skjuter den säkring, som man förhoppnings vis har för tändspolarna, om man har pull-up direkt mot tändningslåsets spänning.
Anledningen? Eftersom samtliga spolar kommer att ladda upp och ladda ur samtidigt, något som inte händer på de bilar med en spole per cylinder. Med motorn igång aktiveras spolarna en och en sekventiellt, så man dimensionerar säkringen efter en spoles ström-krav.
Visst, det kanske finns två spolar som överlappar sin uppladdning på vissa högvarviga motorer med många cylindrar, beroende på uppladdningstid på spolen osv.. det är ju fördelen mot att ha en motor med fördelar-tändning då en enda spole måste hinna ladda upp och ladda ur för varje cylinder.
Oftast är uppladdningstiden bara på 2-3 ms som bekant, och man brukar klara sig med en 10 eller 15 A säkring. Men strömmen blir väldigt hög när alla laddar upp samtidigt. Som jämförelse kan det ta många tiotals millisekunder innan ett styrsysystem bootat upp men nog länge för att spolarna ska se positiv spänning på ingången och sen jord när tändstegen jordar och då ladda ur.
Att det här sen kan leda till en bak-tändning av rang är väl inte mindre viktigt heller..
Tänk på hur komplicerat det är att vrida på startnyckeln på din moderna bruksbil med insprutning nästa gång..
Man måste tänka på var man kopplar sin pull-up då spolarna triggar på fallande flank (när det går från + till jord). Det får inte finnas någon pull-up-spänning mot utgångarna när man slår på tändningen. Den spänningskällan ska helst vara kortsluten mot jord via växlande relä. Den ska inte ge spänning förrän styrsystemet "bootat upp" och jordat tändstegen (logik signal aktivt hög, +5V). Detta eftersom signalen normalt måste vara jordad för att sen ge en puls när gnistan ska komma.
Klargörandet är att när tändningen är på, men motorn inte snurrar, är tändstegen alltså slutna mot jord när de är inverterade. Här ligger problemet, för innan styrboxen bootat upp är inte tändstegen jordade om inställningen säger att de ska vara normalt inverterade. Finns då en pull-up-spänning före tändstegen jordar, kommer det att skicka en fallande flank till spolarna som då ger en gnista.
När man slår på tändningen är risken stor att man troligen skjuter den säkring, som man förhoppnings vis har för tändspolarna, om man har pull-up direkt mot tändningslåsets spänning.
Anledningen? Eftersom samtliga spolar kommer att ladda upp och ladda ur samtidigt, något som inte händer på de bilar med en spole per cylinder. Med motorn igång aktiveras spolarna en och en sekventiellt, så man dimensionerar säkringen efter en spoles ström-krav.
Visst, det kanske finns två spolar som överlappar sin uppladdning på vissa högvarviga motorer med många cylindrar, beroende på uppladdningstid på spolen osv.. det är ju fördelen mot att ha en motor med fördelar-tändning då en enda spole måste hinna ladda upp och ladda ur för varje cylinder.
Oftast är uppladdningstiden bara på 2-3 ms som bekant, och man brukar klara sig med en 10 eller 15 A säkring. Men strömmen blir väldigt hög när alla laddar upp samtidigt. Som jämförelse kan det ta många tiotals millisekunder innan ett styrsysystem bootat upp men nog länge för att spolarna ska se positiv spänning på ingången och sen jord när tändstegen jordar och då ladda ur.
Att det här sen kan leda till en bak-tändning av rang är väl inte mindre viktigt heller..
Tänk på hur komplicerat det är att vrida på startnyckeln på din moderna bruksbil med insprutning nästa gång..

Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
har en fråga. jag har msd pn8246 spolar och inte 8245 som bilden visar tidigare i tråden. det som förbryllar mig är att på mina gamla kontakter som jag fått med spolarna så är färgerna tvärtom mot bilden som är i början av tråden. dvs jag har ist för +12 signal jord och jord. så är min följd. jord jord signal +12v(svart, svart, lila, röd). frågan är om det ska vara så el om någon kopplat dessa kontaktstycken fel tidigare? alltså skulle jag använda mina kontakter jag har ligger här framför mig och stoppa in i pn8245 spolen på bilden så skulle det alltså bli fel. om man ser till färgerna.
vad är rätt? är mina kontakter rätt. är bilden rätt. el är båda rätt att dessa spolar har olik följd i kontaktstyckena?
vad är rätt? är mina kontakter rätt. är bilden rätt. el är båda rätt att dessa spolar har olik följd i kontaktstyckena?
Kalle: Det är bara att koppla den på en stepper-utgång (EC18-kontakten).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.