Yamaha Yz250 -05 (portning och avgasbygge osv)

Allt om veteranmopeder,motorcyklar & pocketbikes
mx_krus
För lite laddtryck

Yamaha Yz250 -05 (portning och avgasbygge osv)

Inlägg av mx_krus »

Efter gårdagens bravader på isen så lyckades jag slå sönder mitt avgassystem till oigenkännlighet. (Fullt på 5ans växel på fullt ställ + Iskant på 1dm = flygtur som kallas duga!) :doh:

Och eftersom ett nytt system kostar ca 3500:- så överväger jag att bygga mig ett eget. Dels som en kul grej men även förhoppning om att hitta lite mera effekt. Har portat en hel del moppe cylindrar och byggt avstämda rör till dom med bra resultat. Dock har de ju för de mestat handlat om enklare portnings arbeten med spacer platta vid cylinderfoten för att öka durationerna. Avgasporten däremot räknar jag ut rätt area osv till de önskade varvtalet. Använder mig av Bimotion för att räkna ut portareor/rör. Har funkat ypperligt för mig hittills.

Min tanke va att kunna få lite extra varv och kräm på toppen fast endå ha samma fina register som originalet. Så Min tanke va att utgå från original röret och ta lite mått osv för att få en liten inblick på hur jag ska utforma nya röret. Kan de tänkas som en vettig ide? :)

Sen är frågan den om man man tjänar på att förfina flödet i vevhus och solportar eller om de är bortslösad tid?
Sen är jag även lite fundersam hur vinklar osv på portarna har med effekt/karaktären på motorn att göra? sitter 4 spolportar och en boost. Boost ska väll va riktad rakt upp mot tändstiftet? Sedan ska väll spolportarna va riktade bakåt så mycket de går så som jag fattat de?
Vet att många är väldigt sparsamma med tips innom detta område då varje 2-takts portare har sina egna knep och teorier...
Men frågan är om de finns nått lämpligt att utgå från om jag nu vågar ge mig på dom...

Toppen är ju en annan historia som jag heller inte har 100% koll på hur utformingen ska vara beroende på karaktär osv. Högre varv = mindre klämspalt? Sedan finns de ju även olika vinklar osv även här som jag inte riktigt vet vad som gör vad så att säga? Har även Bimotion programet för toppar, så har ju möjlighet att göra nått även där om jag nu vet hur man ska räkna ut de.

Insuget/förgasare blir standard sånär på ett V-force3 insug

Hojen ger för övrigt ca 45hk vid 9000rpm men sen efter de så tvär dör den och slutar dra. :doh: Hade gärna sett att den dragit upp över 10000rpm så man får den där knänslan som finns i 125cc maskinerna! Skulle vart grymt kul att piska nya 450 hojarna in i första böjen men även ha körbarhet i utgången av kurvor osv!
50hk lär ju inte va nån omöjlighet att plocka ut tycker jag? :twisted:

Vet att de finns otroliga kunskaper på detta forum och hoppas att kunna få lite tips och trix :)

// David (nyfiken gasglad galning)
mx_krus
För lite laddtryck

Inlägg av mx_krus »

Ingen som har några ideer att dela med sig om?
Kanske skulle legat under avancerad motorteknik?
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

jag har en skitbra idé..

kolla på skoterforum där de trimmar sina 2 taktare.
finns mycket tips där.

Börja med skoterdelen på det här forumet.
snokar du runt hittar du lite länkar.

2 taktare som 2 taktare ;)
mx_krus
För lite laddtryck

Inlägg av mx_krus »

Ja de har du ju rätt i, att jag inte tänkt på de :doh:
Ja får kolla om jag hittar nått vettigt :wink:
Enok
Forumsberoende

Inlägg av Enok »

Det att den tvär dör efter max effekts varvet, beror ofta på att sista konan
på expansions kammaren har en väldigt brant vinkel.Med en flackare vinkel
så varvar den lite längre,det blir inte mer effekt men registret blir längre.
Användarvisningsbild
Dennis Öhman
Forumsberoende
Kontakt:

Re: Yamaha Yz250 -05 (portning och avgasbygge osv)

Inlägg av Dennis Öhman »

mx_krus skrev:Skulle vart grymt kul att piska nya 450 hojarna in i första böjen men även ha körbarhet i utgången av kurvor osv!
Du ska gott hänga med 450 hojjarna med en 250cc 2takt om du kan köra.. Diskuterade detta med killar som varit placerade och stått pall på nordcupen ganska nyligen..
Jag personligen hänger med 450cc med min 250 2taktare.. Däremot hade jag tidigare en kx500 2takt, det var ett monster.. 450 var inget mot den.. Var rädd den faktiskt :(
Dänniz 073-8447664
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende

Inlägg av Kadett4wd »

inge å vara rädd för ;)

kolla den här bilden:
Bild

ska enligt deras hemsida ge 210hk.
1000cc honda CR... hujedamig
Skriv svar