Ser ut som det går att vrida fästena till bromsoken bakåt om man vill istället vad?
Du måste väga den och se, är väl en rätt stadig klump?
Japp ja köpte direkt från strange.Lissjos skrev:Ser bra ut.
Köpte du direkt från Strange?
Vad gick frakten på??
TackarRoGGaH skrev: Tjusigt
Kommer bli jävligt grymt de där
Vad för utväxling ska du åka?
Jag vet inte om det går att vrida... har bara kollat på den 10min igår kväll än så länge.j björk skrev: Nice
Ser ut som det går att vrida fästena till bromsoken bakåt om man vill istället vad?
Du måste väga den och se, är väl en rätt stadig klump?
Tackar för tipset.Nova Jörgen skrev:Hej.
Jag ser att det inte sitter några fästen på axeln. Om du inte redan vet det, så tänk på att axelrören väldigt lätt slår sig och blir krokiga när man svetsar i dom. Nu har du kraftigare rör och en förstärkning, men jag rekomenderar att du sätter upp axeln i en jigg efter svetsningen och kollar att den fortfarande är rak. Normalt när man bygger en axel så svetsar man dit alla fästen och dylikt först, sen sätter man upp axelhuset i jiggen, grovriktar rören och svetsar dit ytterändarna. Då vet man at alla lagerlägena blir paralella och i linje mad varandra.
Mv.
Helt riktigt det blir värre när man svetsar långt in på rören.AsLoT skrev:Tackar för tipset.Nova Jörgen skrev:Hej.
Jag ser att det inte sitter några fästen på axeln. Om du inte redan vet det, så tänk på att axelrören väldigt lätt slår sig och blir krokiga när man svetsar i dom. Nu har du kraftigare rör och en förstärkning, men jag rekomenderar att du sätter upp axeln i en jigg efter svetsningen och kollar att den fortfarande är rak. Normalt när man bygger en axel så svetsar man dit alla fästen och dylikt först, sen sätter man upp axelhuset i jiggen, grovriktar rören och svetsar dit ytterändarna. Då vet man at alla lagerlägena blir paralella och i linje mad varandra.
Mv.
Har funderat på det där lite redan... men inte bestämt hur jag ska göra.
Lutade väl åt att chansa på att svetsa dit dom men när du säger sådär så kanske det är värt att mäta upp.
Mina fästen kommer sitta relativt långt ut och jag inbillar mig att det lättare blir mycke snett om man svetsar långt in, stämmer det?
Vad händer om rören blir snea? Går lagren slut?
Om den blir sne går det lätt att rikta den då?
Det låter ju inte så skoj...Nova Jörgen skrev:Helt riktigt det blir värre när man svetsar långt in på rören.AsLoT skrev: Tackar för tipset.
Har funderat på det där lite redan... men inte bestämt hur jag ska göra.
Lutade väl åt att chansa på att svetsa dit dom men när du säger sådär så kanske det är värt att mäta upp.
Mina fästen kommer sitta relativt långt ut och jag inbillar mig att det lättare blir mycke snett om man svetsar långt in, stämmer det?
Vad händer om rören blir snea? Går lagren slut?
Om den blir sne går det lätt att rikta den då?
Ja du får slitage på lagren, men framför allt får du konstiga hjulvinklar på bakhjulen.
Ibland går det at värmerikta rören, men för det mesta får man kapa loss ytteränden och svetsa tillbaks den med hjälp av en jigg.
När vi svetsar axlar på jobbet så använder vi ingen jigg den ligger i en slags vagga så att den ska vara enkel o snurra på, vi svetsar allt som ska sitta på axeln o sen så har vi ett rör som vi trär genom axeln som sen dras fast med de två lageröverfall som sitter där i klumpen. Sen så ser man hur mycket röret är ur centrum ute vid ytterändarna o då får man värmerikta rören längst in vid klumpen o om jag inte minns fel så ska rören peka lite innåt.Nova Jörgen skrev:Är man lite brutal med svetsen kan det bli MYCKET fel. Jag har lite bilder på något ställe, ska se om jag hittar dom.
Svetsa lite i taget och låt det självsvalna så minskar risken att det slår sig.
Hur mycket fel som är okej...det beror väl på hur petig man är?
Dom antar väl att man vet.cjd187 skrev:Stefan slarva inte med en sån enkel grej när du lagt ut så pass mycket pengar på axeln.
Nån grad hit eller dit toe mer än det ska vara går rätt tungt i slutet på repan.
Tycker att Strange tekniker borde upplyst dig om detta när du beställde axeln.
// Calle