200sx M5 Turbo v2.3 (8.97@249)

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Nice :thumbright:
Ser ut som det går att vrida fästena till bromsoken bakåt om man vill istället vad?

Du måste väga den och se, är väl en rätt stadig klump?
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

Lissjos skrev:Ser bra ut.
Köpte du direkt från Strange?

Vad gick frakten på??
Japp ja köpte direkt från strange.
Skickade axeln i USA från Strange till ett fraktbolag som lastade den på båt hem till Stockholm. Sen tullade jag själv och hämtade ut den i Frihamnen.

Strange tog 125 för "shipping handling" och båtresan hem kostade 150. Så 275$ för frakten totalt.

RoGGaH skrev: Tjusigt
Kommer bli jävligt grymt de där
Vad för utväxling ska du åka?
Tackar :)
Det är 3.50 utväxling i nu. Ska göra ca 280 på 4an med den utväxlingen vilket ja tror blir lagom.
j björk skrev: Nice
Ser ut som det går att vrida fästena till bromsoken bakåt om man vill istället vad?

Du måste väga den och se, är väl en rätt stadig klump?
Jag vet inte om det går att vrida... har bara kollat på den 10min igår kväll än så länge.

Lådan var märkt med ca120kg men sen var det ju massa trä o sånt... Axeln kanske väger 110kg eller nå. Vore kul att väga men ja vet inte om ja har en våg som pallar...
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

Nu har jag provmonterat lite.

Fälgarna passade först inte då det sitter 5/8" bult på axeln.
Borrade upp hålen i fälgarna nån milimeter sen passade dom fint.
Dom större muttrarna gick inte heller ner i hålen på fälgen så det blir till o svarva distanser för att få dit dom. Som tur var så var bultarna i axeln ganska långa så det löser sig.

Axel med hjul.

Bild

Bultarna.

Bild


Byggde ihop ett lyftverktyg för att lätt kunna lyfta i och ur axeln.

Bild

Bild

Såhär fint passar den! Jag trodde jag skulle behöva kapa i golvet för att få plats med banjon men det var inga problem alls.

Åkhöjd.

Bild

Bild

Linar fint med kardantunneln gör det också :)

Bild
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Hej.
Jag ser att det inte sitter några fästen på axeln. Om du inte redan vet det, så tänk på att axelrören väldigt lätt slår sig och blir krokiga när man svetsar i dom. Nu har du kraftigare rör och en förstärkning, men jag rekomenderar att du sätter upp axeln i en jigg efter svetsningen och kollar att den fortfarande är rak. Normalt när man bygger en axel så svetsar man dit alla fästen och dylikt först, sen sätter man upp axelhuset i jiggen, grovriktar rören och svetsar dit ytterändarna. Då vet man at alla lagerlägena blir paralella och i linje mad varandra.

Mv.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

Nova Jörgen skrev:Hej.
Jag ser att det inte sitter några fästen på axeln. Om du inte redan vet det, så tänk på att axelrören väldigt lätt slår sig och blir krokiga när man svetsar i dom. Nu har du kraftigare rör och en förstärkning, men jag rekomenderar att du sätter upp axeln i en jigg efter svetsningen och kollar att den fortfarande är rak. Normalt när man bygger en axel så svetsar man dit alla fästen och dylikt först, sen sätter man upp axelhuset i jiggen, grovriktar rören och svetsar dit ytterändarna. Då vet man at alla lagerlägena blir paralella och i linje mad varandra.

Mv.
Tackar för tipset.
Har funderat på det där lite redan... men inte bestämt hur jag ska göra.
Lutade väl åt att chansa på att svetsa dit dom men när du säger sådär så kanske det är värt att mäta upp.
Mina fästen kommer sitta relativt långt ut och jag inbillar mig att det lättare blir mycke snett om man svetsar långt in, stämmer det?

Vad händer om rören blir snea? Går lagren slut?
Om den blir sne går det lätt att rikta den då?
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Användarvisningsbild
Smurfen
Forumsberoende
Inlägg: 631
Blev medlem: tis sep 09, 2008 2:05 pm
Ort: Nyköping
Kontakt:

Inlägg av Smurfen »

Vi monterade fästen av liknande typ på kamratens bil.
Tigade och har kört 2 år utan några problem.
Men självklart är det alltid bra att kontrollera att allt är rakt och fint.
Föredetta Vw Freak! Bygger Corrado vr6.
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

Har mekat ihop framvagnen idag.
Väntar på däcken så jag kan bestämma tjocklek på spacers bara.
Måste spacra minst 20mm för att fälgen ska gå fri från bromsoket...
Nyrenoverade 4kolvs 300ZX ok o nå rejsigare skivor sitter på.

Bild

Ja tycker det är snyggt att man ser benen så fort man öppnar huven :)

Bild
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

AsLoT skrev:
Nova Jörgen skrev:Hej.
Jag ser att det inte sitter några fästen på axeln. Om du inte redan vet det, så tänk på att axelrören väldigt lätt slår sig och blir krokiga när man svetsar i dom. Nu har du kraftigare rör och en förstärkning, men jag rekomenderar att du sätter upp axeln i en jigg efter svetsningen och kollar att den fortfarande är rak. Normalt när man bygger en axel så svetsar man dit alla fästen och dylikt först, sen sätter man upp axelhuset i jiggen, grovriktar rören och svetsar dit ytterändarna. Då vet man at alla lagerlägena blir paralella och i linje mad varandra.

Mv.
Tackar för tipset.
Har funderat på det där lite redan... men inte bestämt hur jag ska göra.
Lutade väl åt att chansa på att svetsa dit dom men när du säger sådär så kanske det är värt att mäta upp.
Mina fästen kommer sitta relativt långt ut och jag inbillar mig att det lättare blir mycke snett om man svetsar långt in, stämmer det?

Vad händer om rören blir snea? Går lagren slut?
Om den blir sne går det lätt att rikta den då?
Helt riktigt det blir värre när man svetsar långt in på rören.

Ja du får slitage på lagren, men framför allt får du konstiga hjulvinklar på bakhjulen.

Ibland går det at värmerikta rören, men för det mesta får man kapa loss ytteränden och svetsa tillbaks den med hjälp av en jigg.
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

Nova Jörgen skrev:
AsLoT skrev: Tackar för tipset.
Har funderat på det där lite redan... men inte bestämt hur jag ska göra.
Lutade väl åt att chansa på att svetsa dit dom men när du säger sådär så kanske det är värt att mäta upp.
Mina fästen kommer sitta relativt långt ut och jag inbillar mig att det lättare blir mycke snett om man svetsar långt in, stämmer det?

Vad händer om rören blir snea? Går lagren slut?
Om den blir sne går det lätt att rikta den då?
Helt riktigt det blir värre när man svetsar långt in på rören.

Ja du får slitage på lagren, men framför allt får du konstiga hjulvinklar på bakhjulen.

Ibland går det at värmerikta rören, men för det mesta får man kapa loss ytteränden och svetsa tillbaks den med hjälp av en jigg.
Det låter ju inte så skoj...

Men hur mycket fel kan det bli? Pratar vi grader fel på vinklarna eller bara lite fel? Hur mycket fel är ok?

Går det att minska risken att den drar sig? svetsa lite i taget på olika sidor?, kyla?
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
Nova Jörgen
Forumsberoende
Inlägg: 740
Blev medlem: mån feb 18, 2008 11:15 pm
Kontakt:

Inlägg av Nova Jörgen »

Är man lite brutal med svetsen kan det bli MYCKET fel. Jag har lite bilder på något ställe, ska se om jag hittar dom.

Svetsa lite i taget och låt det självsvalna så minskar risken att det slår sig.

Hur mycket fel som är okej...det beror väl på hur petig man är?
Jörgen K.
Framgångsrik Bracket racer ;)
Fixar det mesta i Bakaxelväg och pular en del med DR-chassin. Mer Info på hemsidan
Användarvisningsbild
tobbeturbo
För mycket laddtryck
Inlägg: 290
Blev medlem: sön sep 30, 2007 3:56 pm
Ort: Arboga

Inlägg av tobbeturbo »

Nova Jörgen skrev:Är man lite brutal med svetsen kan det bli MYCKET fel. Jag har lite bilder på något ställe, ska se om jag hittar dom.

Svetsa lite i taget och låt det självsvalna så minskar risken att det slår sig.

Hur mycket fel som är okej...det beror väl på hur petig man är?
När vi svetsar axlar på jobbet så använder vi ingen jigg den ligger i en slags vagga så att den ska vara enkel o snurra på, vi svetsar allt som ska sitta på axeln o sen så har vi ett rör som vi trär genom axeln som sen dras fast med de två lageröverfall som sitter där i klumpen. Sen så ser man hur mycket röret är ur centrum ute vid ytterändarna o då får man värmerikta rören längst in vid klumpen o om jag inte minns fel så ska rören peka lite innåt.

//tobbe
Tillverkar/svetsar olika detaljer i alu/rostfritt till motorutrymmen,typ ic rör mm, kom med ideer så kanske det går att ordna. 073-5297882
cjd187
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: mån okt 19, 2009 6:15 pm
Ort: Köping

Inlägg av cjd187 »

Stefan slarva inte med en sån enkel grej när du lagt ut så pass mycket pengar på axeln.

Nån grad hit eller dit toe mer än det ska vara går rätt tungt i slutet på repan.

Tycker att Strange tekniker borde upplyst dig om detta när du beställde axeln.


// Calle
Användarvisningsbild
AsLoT
Forumsberoende
Inlägg: 513
Blev medlem: tis mar 04, 2008 9:16 pm
Ort: Östersund

Inlägg av AsLoT »

cjd187 skrev:Stefan slarva inte med en sån enkel grej när du lagt ut så pass mycket pengar på axeln.

Nån grad hit eller dit toe mer än det ska vara går rätt tungt i slutet på repan.

Tycker att Strange tekniker borde upplyst dig om detta när du beställde axeln.


// Calle
Dom antar väl att man vet.

Kunde fått fästen monterade mot tillägg direkt i USA men då jag inte visste riktigt hur det skulle se ut så funderade jag aldrig på det ens. Ville bara beställa fort så grejerna kom hem.

Vet du nån som kan mäta upp en axel i närheten Calle?
Stefan /Östersund
Nissan 200sx M5 Turbo v2.3 (8sek bil)
Z3"M" Turbo Coupé - SÅLD
Legend Ford 34 sedan GSXR1000+TURBO
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=28856
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=70223
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=82742

8.97 @ 249km/h med 200sx
knotan
Forumsberoende
Inlägg: 5068
Blev medlem: mån maj 01, 2006 9:34 pm
Ort: norrköping

Inlägg av knotan »

om dem dragit sej lite i svetsningen så går det nästan garanterat att värma tillbaka dem minst lika mycket , om man vet vad man gör dvs.

innan man lärt sej värmerikta blir det oftast bara värre ju mer m,an värmer, men vet man vad man sysslar med så är det skitsmidigt...

jag hade nog gjort nått verktyg nu innan som linar med fästen för bromsoken lr dyl sen efter du svetsat lungt å försiktigt kan du lägga tebax verktyget å se om nått dragit sej...

typ häfta alla fästen å svetsa en bit i taget och låta självsvalna borde funka bra utan att det drar sej... om du kyler med tryckluft eller vatten på fel sätt kommer det dra sej så axlarna blir som bananer.

men lätt å säga att det är enkelt för en som svetsat likande grejjor förut... har man inte koll på hur värmen drar i rör å stål så kan det mycket väl gå åt helvete :roll:

du blir nog inte mycket klokare på det men :lol:

smurfen, jag antar att du hade folk med med god svetsvana när ni svetsade den axeln :roll: även om man är skitduktig på å lägga en fin svets så innebvär det inte att man är
Användarvisningsbild
Robin Olivi
Forumsberoende
Inlägg: 658
Blev medlem: fre nov 13, 2009 1:25 pm
Ort: Västerås

Inlägg av Robin Olivi »

Var noga med det här!

Du kan tänka dig vad som händer om inte drivaxlarna går rakt in i klumpen och bryter på lager och drev vid belastning.
______________________________
AKA Oliven
http://www.conrit.se" onclick="window.open(this.href);return false; Fräsning och svarvning. Gilla oss på Facebook http://www.facebook.com/Conrit" onclick="window.open(this.href);return false;
Skriv svar