Vevhusvents lösning 566hk 8v rödblock PROBLEMET LÖST
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Vafan grabbar detta är väll inget att tjata om.
Ventilera ut luften ordentligt men behåll oljan i motorn.
På min 740 hk motor började det att läcka förbi ringarna ordentligt över 700hk.
Två avluftningar hade jag liknande Toffe!
Fast jag tog ett på std stället och ett där bränslepumpen sitter.
Fyllde burkarna lite efter ett race men inget värre.
Vill man gör man en retur ner i tråget som man använder vid hård körning och sedan stänger den för gatan.
Över 400hk brukar vi köra ordentliga vevhusventilationer för att slippa bekymmer.
Och bara i block inte i topp.
Ventilera ut luften ordentligt men behåll oljan i motorn.
På min 740 hk motor började det att läcka förbi ringarna ordentligt över 700hk.
Två avluftningar hade jag liknande Toffe!
Fast jag tog ett på std stället och ett där bränslepumpen sitter.
Fyllde burkarna lite efter ett race men inget värre.
Vill man gör man en retur ner i tråget som man använder vid hård körning och sedan stänger den för gatan.
Över 400hk brukar vi köra ordentliga vevhusventilationer för att slippa bekymmer.
Och bara i block inte i topp.
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Att det gjorde så stor skillnad på hur mycket olja som kom ut vid bromsning och under körning antar jag beror på att oljan far runt mer, och därmed piskas runt mer i vevhuset.
Då följer ju förstås mer olja med ut, men det verkar ju vara lite väl stor skillnad kan man ju tycka.
Blev det verkligen en förbättring av att kapa oljereturslangen?
Skulle den trycka upp olja den vägen skulle den ju göra det under bromsningen också. Borde snarare vara en försämring tycker jag.
Då följer ju förstås mer olja med ut, men det verkar ju vara lite väl stor skillnad kan man ju tycka.
Blev det verkligen en förbättring av att kapa oljereturslangen?
Skulle den trycka upp olja den vägen skulle den ju göra det under bromsningen också. Borde snarare vara en försämring tycker jag.
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
j björk skrev:Att det gjorde så stor skillnad på hur mycket olja som kom ut vid bromsning och under körning antar jag beror på att oljan far runt mer, och därmed piskas runt mer i vevhuset.
Då följer ju förstås mer olja med ut, men det verkar ju vara lite väl stor skillnad kan man ju tycka.
Blev det verkligen en förbättring av att kapa oljereturslangen?
Skulle den trycka upp olja den vägen skulle den ju göra det under bromsningen också. Borde snarare vara en försämring tycker jag.
Sant. mest verkar de som om de har med att oljan inte ligger still. dock e de olika tråg på bilarna. min sitter dett ett std tråg på och komisens sitter det egetbyggt!
På tävling nummer ett för kompisen fyllde han sitt tjärl i en burnis, blev tillbaka vinkad och skulle åka med av vinkad för den drälde olja.
Vet inte riktigt hur stort kärlet var men de va överfyllt. vet dem gjorde komp prov men de va normalt.
De som gjorder på plats då omfattades lite av nödenlag, vi plockade de delar vi hade utan att öppa fördelarhållet. och klippet slangen pga av att öka ventilerad area över oljenivån.
resultatet blev bättre men inte bra,Efter det byggdes båda bilarna om med nya anslutningar och grövreslangar, även fördelar hålet öppnades då.
hokospokus va problemet borta på båda bilarna.
min trök ur oljestickan innan ja byggde version ett,MEN inte under bromsning. bör den inte gjort det om problemet va leakdown?
Trycker den upp oljestickan är det ju rätt tydligt att man har övertryck.
Varför den inte gjort det under bromsning är ju en bra fråga..
Varför den inte gjort det under bromsning är ju en bra fråga..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Någon som har erfarenheter från B234 blocket?
Som sagt ingen fördelarlocksplugg att ventilera från på det...
Kör med org. oljefälla nu med ventilations filter direkt på oljefällan. Tryckte inte ur sig något på mappning men på gatan. 400hk.
Vill helst slippa tömmning av catchtank.
/Filip
Som sagt ingen fördelarlocksplugg att ventilera från på det...
Kör med org. oljefälla nu med ventilations filter direkt på oljefällan. Tryckte inte ur sig något på mappning men på gatan. 400hk.
Vill helst slippa tömmning av catchtank.
/Filip
Bjale_Racing skrev:Jag har byggt en burk i aluminium med en ingång på varje sida,
en från orginal oljefälla o en från fördelarlocks pluggen ,
innanför sitter det två väggar uppifrån o ner som slutar ca 2cm från golvet,i golvet sitter det en reur ner i oljetråget under oljenivån, mellan väggarna i toppen på burken sitter avluftningen, då blire inge slabb ut genom avluftningen utan oljan fastnar på väggarna o rinner ner i botten o tebax genom tråget o dom otrtevliga gaserna o det luftas ut genom avluftningen
hoppas du förstod,vart lite rörigtmen det funkar fint för mig iaf
//Bjäle
Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
- Grusbusen
- Forumsberoende
- Inlägg: 686
- Blev medlem: mån jan 18, 2010 5:24 pm
- Ort: Skogen. Sydvästra Småland.
Testade idag med catchtank i frorm av upp och nervänd 50cl pet plaska.
Slang inv. 28mm från toppansl. på oljefällan till gäng ansl. på flaskan. Några hål i botten av den upp och nervända flaskan och saken var klar. Inget olje läck.
Lite lukt av sommaren bjöd även den torra asfalten på
Slang inv. 28mm från toppansl. på oljefällan till gäng ansl. på flaskan. Några hål i botten av den upp och nervända flaskan och saken var klar. Inget olje läck.
Lite lukt av sommaren bjöd även den torra asfalten på

Filip Malm 070-270 40 65
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
http://www.tuneitmotorsport.se Mappning och Effektmätning i sydvästra Småland
https://www.facebook.com/tuneitmotorsport
Re:
Uppar en gammal tråd:)Tommy Luhr skrev:Vafan grabbar detta är väll inget att tjata om.
Ventilera ut luften ordentligt men behåll oljan i motorn.
På min 740 hk motor började det att läcka förbi ringarna ordentligt över 700hk.
Två avluftningar hade jag liknande Toffe!
Fast jag tog ett på std stället och ett där bränslepumpen sitter.
Fyllde burkarna lite efter ett race men inget värre.
Vill man gör man en retur ner i tråget som man använder vid hård körning och sedan stänger den för gatan.
Över 400hk brukar vi köra ordentliga vevhusventilationer för att slippa bekymmer.
Och bara i block inte i topp.
Är det ett absolut måste att dra in en retur under oljenivån eller kan man lösa returen på nåt annat sätt? Mvh
Kör Volvo 940 med B230 8v, 736Hp /787Nm på navet på 2,45 bar LÄNK TILL PROJEKTTRÅD
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
Sponsorer: Mattssons Smides AB, L-M-R.se, Oljemagasinet, Intera
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Vevhusvents lösning 566hk 8v rödblock PROBLEMET LÖST
returen gör du hur du vill med bara du får fall från burkarna:)
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Vevhusvents lösning 566hk 8v rödblock PROBLEMET LÖST
Är det enbart olja som kommer ner i burken?
Har en finfin burk -utan- retur nämligen. (ej monterad ännu)
Har en finfin burk -utan- retur nämligen. (ej monterad ännu)
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Vevhusvents lösning 566hk 8v rödblock PROBLEMET LÖST
det blir kondens med. dock är detta inte i någon större utsräckning om inte nått är galet!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Vevhusvents lösning 566hk 8v rödblock PROBLEMET LÖST
Kör två burkar, första med retur till tråget och skiljeväggar sen vidare till andra burken. Då rinner oljan tillbaks ifrån första och kondensen följer med till andra....
Re: Vevhusvents lösning 566hk 8v rödblock PROBLEMET LÖST
Oljereturen till tråget har jag löst med en 90graders grundnippel istället för oljepluggen.
- Johnny Borg
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 285
- Blev medlem: mån mar 30, 2009 12:20 am
Re: Vevhusvents lösning 566hk 8v rödblock PROBLEMET LÖST
Kommer inte nippeln väldigt farligt lågt när du använder trågpluggen som retur?
Eller har du kanske monterat motorn i någon annan kaross
Min org plugg tar i backen före balken nämligen.
Eller har du kanske monterat motorn i någon annan kaross

Min org plugg tar i backen före balken nämligen.
Johnny Borg
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
0762330358
____________________________
Volvo 142 DCT Hel rörram, 2018 - nu
60 ft : 1,45
201 m : 6,19, 184 km/h
____________________________
Volvo 740 Halfback, 2010-2016
60 ft : 1.35
201 m: 6.37, 177 km/h
402 m: 9.87, 231 km/h
Re: Vevhusvents lösning 566hk 8v rödblock PROBLEMET LÖST
Oljepluggen är den lägsta punkten så det är inte så optimalt med en 90 graders där. Vet förr när man köpte adaptrar till oljepluggen för att sätta oljetemp där och det tog aldrig lång tid innan man slagit av givaren.
Sen är det dumt att sätta en oljeretur under oljenivån. Får du tryck i vevhuset så kommer den ännu lättare trycka ur sig oljan
Sen är det dumt att sätta en oljeretur under oljenivån. Får du tryck i vevhuset så kommer den ännu lättare trycka ur sig oljan