höja oljetryck i b230 med 16v topp

Diskussioner för erfaret folk
mikael olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 346
Blev medlem: tis maj 27, 2008 8:47 pm
Ort: Dalsland

höja oljetryck i b230 med 16v topp

Inlägg av mikael olsson »

ja undrar om de är någon som brukar schimsa oljepumpen för att få högre oljetryck när man kör med 16v till på b230 botten..
körde med original pump i sommras men oljetrycket ligger precis under 1kg på tomgång när oljan är varm.. med stort oljekyl monterat..
5-6 kg vid belastning på motor.

körde först utan oljekyl och då gick trycket ner mot nästan 0 på tomgång.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

lägger alltid i 2mm i mina motorer.
Inte skottat nån än :thumbright:
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
mikael olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 346
Blev medlem: tis maj 27, 2008 8:47 pm
Ort: Dalsland

Inlägg av mikael olsson »

precis ett sådant svar ja ville ha.. :thumbright:

Åker och skruvar isär den direkt..

Mvh Olsson
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21730
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

varför vill man ha högre olje tryck?

om trycket är dåligt så hjälper det inte med en starkare fjäder den är stängd då, du har kanse nått fel på motorn eller så är det dax att byta olja och filter?

inget problem att ha 1.0bar på tomgång och varm olja rent generelt heller då det inte är nån belastning på grejorna där heller.
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

Nej 1bar på tomgång är ju okej de.
Jag har kört med 1bars oljetryckskontakt och 2mm schims med stora pumpen.

Då tänder sig inte lampan på tomgång på en fräsch motor.

Mycket olja vill man ha så det byter fort i lagrena.
Men för mycket tryck har jag svårt att tro att det blir.
Har kört bruksmotorer på 10bars tryck.
Inte ett skit har hänt, trots alla varningspekningar av folk.
Den motorn gick 30 000mil och var en golfdiesel


Edit: klart ni kommer nämna flödet med!

Det är viktigare än trycket!
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
mikael olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 346
Blev medlem: tis maj 27, 2008 8:47 pm
Ort: Dalsland

Inlägg av mikael olsson »

ja har aldrig haft tänd oljetryckslampa. bytt olja och filter flera gånger på få mil.. och fått bättre oljetryck av de..
men tänkte de inte kunde va någon nackdel att schimsa pumpen när man kör 16v med hydraltryckare..
Användarvisningsbild
dundersmurfen
Forumsberoende
Inlägg: 1496
Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Ort: BjörnL Uddevalla

Inlägg av dundersmurfen »

Det ventilen gör är att begränsa maxtrycket. Annars kunde man lätt få onyttigt högt tryck om man varvar med kall maskin. Kan ju putta ur oringen vid filtret eller nåt annat otäckt.

Kan inte se att det skulle hjälpa att spänna fjädern någe om man har lågt oljetryck på tomgång.

Hur fick du såpass oljetryck i en golfdiesel? Jag har bara 8kg som max vid kall maskin, så jag antar att regulatorn är ställd på såpass. Vid varm maskin så verkar golfen har läskigt lågt oljetryck.
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

vad har du för filter???
Vad har du för olja?
mikael olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 346
Blev medlem: tis maj 27, 2008 8:47 pm
Ort: Dalsland

Inlägg av mikael olsson »

volvo originalfilter.
kört delsyntet för första varmkörning.
sen hade jag texaco helsyntet. om inte minnet sviker.
lovepow
För mycket laddtryck
Inlägg: 243
Blev medlem: ons okt 01, 2008 6:05 pm
Ort: hisingen

Inlägg av lovepow »

jag la in en m6 bricka nu när jag renoverade min b23et. vet ej trycket men efter första oljebytet efter inkörning sköt jag o-ringen på filtret :doh:
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

mikael olsson skrev:volvo originalfilter.
kört delsyntet för första varmkörning.
sen hade jag texaco helsyntet. om inte minnet sviker.

Viscositet???
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 911
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Inlägg av dsimila »

Oljefiltren går sönder om man har för mycket oljetryck :whistle:
Ferken
För mycket laddtryck
Inlägg: 342
Blev medlem: mån apr 07, 2008 9:06 pm

Inlägg av Ferken »

Har en b204 motor, där är oljepumpens kapacitet ökat 20% mot b234
och jag har 4-5kg på tomgång.. 6-7 kg vid 5-6 tusen i varv
Fredrik
mikael olsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 346
Blev medlem: tis maj 27, 2008 8:47 pm
Ort: Dalsland

Inlägg av mikael olsson »

Blom skrev:
mikael olsson skrev:volvo originalfilter.
kört delsyntet för första varmkörning.
sen hade jag texaco helsyntet. om inte minnet sviker.

Viscositet???
5/40
Blom
Forumsberoende
Inlägg: 2022
Blev medlem: mån jul 18, 2005 11:45 am
Ort: Bettna

Inlägg av Blom »

testa med lite tjockare. typ 15W50 eller liknande.

jag åkte alltid 20W50 i mina volvo motorer.
Skriv svar