Austin Minibusa. LLM-Racing!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Johansson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Johansson »

tho_89 skrev:z-cars garanterar 400hk med org koppling,etc ;)
Det finns inte en sportkeps att busamotorn pallar 400hk med orörd koppling, speciellt inte med den ökade vikten.

Jag har satt i varannan trimfjäder från MCX i min och förstärkt upp kopplingscylindern för att få lite bättre bett i den, och den är ändå bara på runt 170-180hk på hjulet. När det blir turbobygge måste jag byta ut resterande tre fjädrar också.
Användarvisningsbild
granitdosa
Lite mer laddtryck

Inlägg av granitdosa »

Johansson skrev:
tho_89 skrev:z-cars garanterar 400hk med org koppling,etc ;)
Det finns inte en sportkeps att busamotorn pallar 400hk med orörd koppling, speciellt inte med den ökade vikten.

Jag har satt i varannan trimfjäder från MCX i min och förstärkt upp kopplingscylindern för att få lite bättre bett i den, och den är ändå bara på runt 170-180hk på hjulet. När det blir turbobygge måste jag byta ut resterande tre fjädrar också.
jasså :P då får jag väll fixa hårdare fjädrar då da :P men vet du om det är så på dom nya lådorna också ? tänkte bara för jag ska köpa en o6-, det var väll en del som ändrades från 03- eller något :P hehe du kanske vet lite mer nu om du har en hayabusa ;)
Användarvisningsbild
Johansson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Johansson »

Vilken årsmodell är det på motorn?

På det tidigare modellerna sitter det en slags slirfunktion i kopplingen som ska göra så man inte låser bakhjulet vid motorbromsning, det är rena skiten eftersom det blir omöjligt att få till bra starter vid rödljusen eftersom kopplingen tvärhugger när man ska slira iväg.

Har du en sån är det läge att svetsa den för att slippa problemet, Googla på "welding slipper clutch Hayabusa" så lär du hitta tillräckligt med info om det, en sats trimfjädrar från MC Xpress och en förstärkningsplatta utanpå kopplingscylindern (spricker i infästningen om man har hårdare fjädrar annars) och kopplingen är redo för hårda tag! :thumbright:

Bild

Bild

Bild

Olika årsmodeller på lådorna vet jag inte så mycket om, men jag har hört att hojmotorers lådor sliter ont när dom tuktas i bilchassin.
granitdosa skrev:jasså :P då får jag väll fixa hårdare fjädrar då da :P men vet du om det är så på dom nya lådorna också ? tänkte bara för jag ska köpa en o6-, det var väll en del som ändrades från 03- eller något :P hehe du kanske vet lite mer nu om du har en hayabusa ;)
Användarvisningsbild
granitdosa
Lite mer laddtryck

Inlägg av granitdosa »

okey :P nhä tror att det är en 06- som jag ska köpa :P
men tackar för dina blder ;) då ska jag höra runt hur man brukar göra :P men med turbo så är fjädrar och svetsning som krävs för att få ut allt ?
Misse
För mycket laddtryck

Inlägg av Misse »

granitdosa skrev:
Misse skrev: Det är heeeelt luuuungt!
Jag är BilSexuell och tänder inte på nå'annat.........Jaa, skulle va vissa kvinns då förståss :hihi:

Här står en grön vanlig rostig -73a, en ganska orostad vit lite trimmad 1000 -73a, en röd rostig combi 1000 -68a, en orostad röd -98a med blommor på taket men tyvärr smälld.
Och bengans kända gamla gröna Mini Marcos.
Allt i varierande grad av förfall. :roll: :doh:

.
jasså :P du har ett par dvs :P den vita brukar du köra runt med den ?
har du tänkt göra något med dom som är rostiga eller står dom bara?
kanske inte så aktuelt men jag söker en gammal koja som man kan köpa riktigt billigt, ska gjuta en form av taket för att gjuta ett nytt till min :P men då måste man kapa bort dropplisterna för att kunna få en bra form och jag vill ha kvar mina :P

Min gård är en Total Återvändsgränd säger vänner då prylar bara kommer hit men tydligen inte kan krängas å verkar ha såå jäddra svårt att komma härifrån....

Ingen av kojorna är igång nu men den vita är väl det projekt som är närmast, motor/låda är ur för lite fix.

Nu är det iofs 105 mil mellan oss annars hade du gärna fått ta någon av karosserna å pillrat bort droppisen på.
Har ändå tänkt att någon av dom ska få ett rent listfritt utseende. Skulle ev själv varit intresserad av ett glasfibertak men helst med sänkt ''takbulle'' typ 2 cm då de annars ser lite löjligt höga ut utan Dropplisten.
Änn fauur vau sömm änn äe näer änn eintte äe sömm änn skauu...
Användarvisningsbild
granitdosa
Lite mer laddtryck

Inlägg av granitdosa »

okey det var ju lite drygt :P hehe 105 mil är lite långt för att att fara och gjuta ett tak :P

vad har du planerat med den vita da? bara få den orginal eller?

har sett en mini helt utan lister och den var fan riktigt frän ;)
Bild

ser lite epa ut men :P

blir nog bra on man inte sänker taket så mycke :P
Användarvisningsbild
Johansson
För mycket laddtryck
Kontakt:

Inlägg av Johansson »

granitdosa skrev:okey :P nhä tror att det är en 06- som jag ska köpa :P
men tackar för dina blder ;) då ska jag höra runt hur man brukar göra :P men med turbo så är fjädrar och svetsning som krävs för att få ut allt ?
Jag är inte säker på att det behöver svetsas något i -06ornas koppling, om inte minnet sviker mig bytte dom koppling efter -03.

Byter du fjädrar måste du även svarva egna fjädertorn eftersom dom nya fjädrarna är längre än original, men sånt säljer säkert Marklund tillsammans med fjädrarna.

Stödplattan till kopplingscylindern är som sagt ett måste för att den inte ska spricka när du byter fjädrar, inga problem att göra själv.
Användarvisningsbild
granitdosa
Lite mer laddtryck

Inlägg av granitdosa »

okey:P bra att veta, jag får väll bara prova sen da, det går ju ganska fort att byte fjädrarna :P
Användarvisningsbild
granitdosa
Lite mer laddtryck

Inlägg av granitdosa »

har gått ett tag nu... :P har inte hänt så mycke men lite iaf :P

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild

Bild
Användarvisningsbild
granitdosa
Lite mer laddtryck

Inlägg av granitdosa »

man blir ju galen på att det ska skickas från england grejer man beställer och sen efter 3 - 5 veckor så får man saker som inte passar

Bild

dom täcker inte riktigt hela däcket ... :P

Bild

sen får man saker som går sönder direkt man provar dom tex en handbromswire -.-

semester nu på fredag så kanske lite mer tid åt lillen :P
subw000fer
Forumsberoende
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Ballt bygge :thumbright: :thumbright:
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
Jonny Karlberg
Forumsberoende

Inlägg av Jonny Karlberg »

Hur kan jag ha missat detta bygge!
Är ju bland det fränaste man kan bygga =)
Lycka till med bygget. Kommer verkligen att följas =)
Användarvisningsbild
granitdosa
Lite mer laddtryck

Inlägg av granitdosa »

tackar tackar :D jo måste ju lägga i högsta växeln :P
Användarvisningsbild
P Mäki
För mycket laddtryck

Inlägg av P Mäki »

Ett av mina "vill ha" projekt!!! Ett till plus är ju att det inte tar så stor plats i garaget med en hundkoja :wink: tänker på mig själv som trängs i ett litet villagarage :roll: . Detta kommer följas :thumbright:
Patrik Mäki
070-2790759

BMW 1600-2 M50 Turbo -69
BMW 320i Touring -01
Användarvisningsbild
granitdosa
Lite mer laddtryck

Inlägg av granitdosa »

haha joo det är sant den är inte stor :P
måste ta fart snart :P
Skriv svar