Tryckröret lär man ju inte direkt tänka på när det blivit lackat
Turbo BelAir.
-
Sportmerca
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 73
- Blev medlem: tor okt 16, 2008 8:12 pm
- Ort: Kornsjö
- Kontakt:
Hur gör du med oljereturen från turbon?
El pump eller?
El pump eller?
För lagomt lite mycke diesel rök
http://www.garaget.org/sportmerca
w116 om606 7.5mm
w123 280ce
Escort-68 mk1
Escort-75 Estate
-62 Dodge Dart 500cui
http://www.garaget.org/sportmerca
w116 om606 7.5mm
w123 280ce
Escort-68 mk1
Escort-75 Estate
-62 Dodge Dart 500cui
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Japp en elpump som används inom rallybruk till bakaxlar.Sportmerca skrev:Hur gör du med oljereturen från turbon?
El pump eller?
suger via denna 1liters tank som är avluftad.

Har även en timerrelä så jag kan bestämma hur mycket pumpen behöver gå.
Har ju lite överkapacitet på den, pumpar 14liter per minut.
Får kanske ut max ett par liter i minuten från turbons oljeretur.
- Painlake Racing
- Forumsberoende
- Inlägg: 604
- Blev medlem: lör okt 10, 2009 12:19 pm
- Ort: Emmaboda
Det blir rent och snyggt!
Smyger in en fråga om din oljepump till returen. Skulle den kunna fungera även om man kör separat oljesystem till turbon?
Var får man tag på den?
Hur förhindrar du att det kommer upp olja i avluftningen på oljetanken? Backventil? För det blir väl inget tryck i tanken antar jag? Ursäktar mig för eventuella tankevurpor
Smyger in en fråga om din oljepump till returen. Skulle den kunna fungera även om man kör separat oljesystem till turbon?
Var får man tag på den?
Hur förhindrar du att det kommer upp olja i avluftningen på oljetanken? Backventil? För det blir väl inget tryck i tanken antar jag? Ursäktar mig för eventuella tankevurpor
Mvh Andreas Sköld, Painlake Racing fd PBM Racing.
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
Borrning och honing med stressplatta, ventiljobb, riktning/hening av vevstakar m.m.
Dragracing/cruisingbil: Valiant-66: 340, 727, 8 3/4"
2008: ET 13.19@167 60F 1.97 Strängnäs
2010: ET 12.71@174 60F 1.81 Emmaboda
Driftingbil: E36 med MS: http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... &start=195
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Tack!PBM Racing skrev:Det blir rent och snyggt!![]()
Smyger in en fråga om din oljepump till returen. Skulle den kunna fungera även om man kör separat oljesystem till turbon?
Var får man tag på den?
Hur förhindrar du att det kommer upp olja i avluftningen på oljetanken? Backventil? För det blir väl inget tryck i tanken antar jag? Ursäktar mig för eventuella tankevurpor
Pumpen säljs http://www.ga1.se/ "GA Lindberg Motorsport, kika in på oljekylare.
Men finns även någe likvärdigt på biltema mycket billigare.
Jo det borde klara av att pumpa runt i separat system med, det är en kugghjulspump.
Ska inte komma någe olja upp via avluftningen om man håller rätt nivå i tanken.
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Tackar!Thed_J skrev:Det där blir ju kanske hur bra som helst. Riktigt intressant att följa. Gillar att du kör gamla stuket med ribbade kåporna också. Helschysst bil överhuvudtaget.
Var över till BMW Bosse idag och filmade uppstarten av hans BMW M30 3.6 med skruvkompressor
http://www.youtube.com/watch?v=IVuN-48leYg
- Daniel-635
- Forumsberoende
- Inlägg: 2799
- Blev medlem: fre jan 04, 2008 7:13 pm
- Ort: Västra Småland, nästan i Halland
Det är ju nästan att man gör i byxorna när man ser klipp på Bosses 3,0a
Det egna projektet fortskrider fint ser jag
Det egna projektet fortskrider fint ser jag
Förr hade bilar fem hjul och fyra skärmar, nu är det tvärtom.
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
Min Youtubekanal https://www.youtube.com/user/daniel635biturbo
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Ja det är fränt ljud i Bosses BMWDaniel-635 skrev:Det är ju nästan att man gör i byxorna när man ser klipp på Bosses 3,0a![]()
Det egna projektet fortskrider fint ser jag
Klippte till en film till.. Bosse testar lite gatrace
http://www.youtube.com/watch?v=jJUbBNirVZs
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Idag mekade jag och Andy med hans B230 motor, honade till blocket och
tvättade av den. Monterade i nya lager, nu snurrar vevaxeln fint i blocket
Sedan passade vi på och städade i garaget och slängde massor med skräp.
Tog ner Chevan på hjul och rullade ut den.
Nu blev man ännu mer meksugen
Men blir ingen mekande på en vecka, imorrn åker vi upp till Funäsdalen.
Blir lite snowboard och skoteråkning sedan ska vi kika på SpeedWeekend, en och annan öl lär slinka ner med
Alla tryckrörsskarvar är tigsvetsade nu


Ska tillverka ett par täckplåtar som gömmer tryckrören in och ut från ICen

Samt en täckplåt över kupéfläktkåpan så tryckröret blir gömd.




Det korta 90graders rörböjjen som är punktad i torpedväggen ska svetsas krage på som går bulta fast i torpedväggen.

Här bor snigeln


tvättade av den. Monterade i nya lager, nu snurrar vevaxeln fint i blocket
Sedan passade vi på och städade i garaget och slängde massor med skräp.
Tog ner Chevan på hjul och rullade ut den.
Nu blev man ännu mer meksugen
Men blir ingen mekande på en vecka, imorrn åker vi upp till Funäsdalen.
Blir lite snowboard och skoteråkning sedan ska vi kika på SpeedWeekend, en och annan öl lär slinka ner med
Alla tryckrörsskarvar är tigsvetsade nu


Ska tillverka ett par täckplåtar som gömmer tryckrören in och ut från ICen

Samt en täckplåt över kupéfläktkåpan så tryckröret blir gömd.




Det korta 90graders rörböjjen som är punktad i torpedväggen ska svetsas krage på som går bulta fast i torpedväggen.

Här bor snigeln


Det verkar ju jäkligt genomtänkt det här
Verkar bli riktigt diskret, ska bli intressant att se hur det blir till slut
Verkar bli riktigt diskret, ska bli intressant att se hur det blir till slut
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836



