Turboladdad Offshorebåt, BMW M10. SM 2a 2011, numer såld!!!.
-
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 792
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
- Ort: sundsvall
Ikväll återmonterades oljetråget med ny packning ( tack RoGGaH ) efter det lilla missöde som skett. Efter lite montage av en mindre " eldosa" för att kunna ha kontroll vid provkörning startade jag återigen upp min "miniturbomotor".
Motorn hoppar igång otroligt lätt och låter riktigt kry. Nu sitter motorn bara i ett stativ och inga tryckrör är monterade så det har bara gasats på lätten. Motorn fick gå varm ( tills termostaten öppnade ) 2 ggr och mellan dessa kontrollerades läckage samt att jag efterdrog vissa bultar.
Nu blire att vänta lite drygt en vecka innan jag får komma med motorn till bromsbänken. Tiden tills dess kommer ägnas åt att fixa tryxkrör mm samt att fortsätta med själva båten.
KÄNNS OTROLIGT BRA ATT MORTORN LÅTER KRY EFTER ALLT SPECIAL SOM TILLVERKATS.
Jag filmade lite men det var så taskigt ljus så det var mest ljud på filmen, och ljudet blir inte så upphetsande i en mobilkamera. Kanske lägger jag ut den senare.
//Freddan.
Motorn hoppar igång otroligt lätt och låter riktigt kry. Nu sitter motorn bara i ett stativ och inga tryckrör är monterade så det har bara gasats på lätten. Motorn fick gå varm ( tills termostaten öppnade ) 2 ggr och mellan dessa kontrollerades läckage samt att jag efterdrog vissa bultar.
Nu blire att vänta lite drygt en vecka innan jag får komma med motorn till bromsbänken. Tiden tills dess kommer ägnas åt att fixa tryxkrör mm samt att fortsätta med själva båten.
KÄNNS OTROLIGT BRA ATT MORTORN LÅTER KRY EFTER ALLT SPECIAL SOM TILLVERKATS.
Jag filmade lite men det var så taskigt ljus så det var mest ljud på filmen, och ljudet blir inte så upphetsande i en mobilkamera. Kanske lägger jag ut den senare.
//Freddan.
Freddan
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
-
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 792
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
- Ort: sundsvall
Motorn kommer att bromsas här: http://www.junggrensmotorteknik.se/
Firman ligger nära ( 2 mil ) och jag har haft bra dialog med ägaren och allt känns helrätt att köra där
//Freddan
Firman ligger nära ( 2 mil ) och jag har haft bra dialog med ägaren och allt känns helrätt att köra där

//Freddan
Freddan
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
Jag har en vatten intercooler liggandes som inte längre passar i min bil om du fortfarande behöver en. Ser ut såhär men min har någon text på sig..

3" in och ut, ca 4" tjock
MEN den har en rörbit påsvetsad på ena gaveln neråt/uppåt efter att den dumpventil varit monterad där + en 1/8 gänga efter luft temps givaren.
450:- + frakt

3" in och ut, ca 4" tjock
MEN den har en rörbit påsvetsad på ena gaveln neråt/uppåt efter att den dumpventil varit monterad där + en 1/8 gänga efter luft temps givaren.
450:- + frakt
-
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 792
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
- Ort: sundsvall
Lite bilder från arbetet innan uppstart....
Den enkla "boxen" för att starta den med lite bättre kontroll än fastvirade kablar runt batteripolen. Skönt när man är ensam om ett fel uppstår att enkelt kunna slå av.

Lite bilder när vi lödde kontakten ti8ll Megasquiertet:


Den enkla "boxen" för att starta den med lite bättre kontroll än fastvirade kablar runt batteripolen. Skönt när man är ensam om ett fel uppstår att enkelt kunna slå av.

Lite bilder när vi lödde kontakten ti8ll Megasquiertet:


Freddan
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
-
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 792
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
- Ort: sundsvall
Flänsen på wastegateröret ( ut ur wastegaten ) slog sig såklart så den svarvades plan för att vara tät:


Freddan
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
-
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 792
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
- Ort: sundsvall
Åsså "blueprintade" jag kompressorkåpan lie när den ändå var lös.
Det var en rejäl "fas" eller kant vid inloppet:

Upp i svarven:

Åsså efteråt när "fasen" är betydligt mjukare och mer flödesriktig:

Det var en rejäl "fas" eller kant vid inloppet:

Upp i svarven:

Åsså efteråt när "fasen" är betydligt mjukare och mer flödesriktig:

Freddan
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
-
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 792
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
- Ort: sundsvall
En bild på "coredelen" tillbaka från balanseringen. Nu är den förhoppningsvis lite hållbarare......


Freddan
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
-
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 792
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
- Ort: sundsvall
Åsså en lite bild på "menyn" i megasqyirt där " backeliten" kollade allt innan uppstart.


Freddan
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
-
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 792
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
- Ort: sundsvall
Har köpt en annan vattenkyld IC nu ( tack Fredric ). Provtryckt denna och den var tät precis som utlovat. Har modifierat den för mitt bruk och bilder kommer på det.
Har även limmat kontakterna till MS för att vara vattentäta samt vibrationståligare.
Lite smågrejer beställt ( tex siliconslang ) för att kunna bygga tryckrör och sedan är jag banne mig HELT redo för bänken. ja det var den där generatorn då såklart.....
Håll tummarna att motorn håller och levererar skapligt med effekt.
//F.
Har även limmat kontakterna till MS för att vara vattentäta samt vibrationståligare.
Lite smågrejer beställt ( tex siliconslang ) för att kunna bygga tryckrör och sedan är jag banne mig HELT redo för bänken. ja det var den där generatorn då såklart.....

Håll tummarna att motorn håller och levererar skapligt med effekt.
//F.
Freddan
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
- * * * NXJ * * *
- Forumsberoende
- Inlägg: 2435
- Blev medlem: tis aug 30, 2005 9:49 pm
- Ort: Strängnäs (Född, uppväxt i Ume)
- Kontakt:
Har nog en generator du kan låna åtminstone så länge.
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
-
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 792
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
- Ort: sundsvall
Taskigt med uppdateringar och även bilder . MEN det händer grejer i smyg nu. Imorgon skall motorn iväg till http://www.junggrensmotorteknik.se/ .
Onsdag em kommer den alltså att spännas upp med allt vad det innebär ( all el, olja, kylning, tryckrör, IC avgas mm skall monteras ). Då konceptet inte suttit i båten tidigare kommer allt att få byggas TVÅ ggr. Ena uppsättningen till bänken och den andra till båten vid montering i den ( om motorn håller i bänken dvs ).
Sedan blir det körning på Söndag för att lära oss jobba i motorstyrningens system och menyer. Kanske hinner vi köra lite "på riktigt" på söndag åxå annars är nästa Onsdag bokat som " bromsdag". DÅ hoppas vi allt skall lira och att vi skall kunna tuna fram önskad effekt och register.
Håll tummarna nu mina vänner .
Nära nu..................
//F.
Onsdag em kommer den alltså att spännas upp med allt vad det innebär ( all el, olja, kylning, tryckrör, IC avgas mm skall monteras ). Då konceptet inte suttit i båten tidigare kommer allt att få byggas TVÅ ggr. Ena uppsättningen till bänken och den andra till båten vid montering i den ( om motorn håller i bänken dvs ).
Sedan blir det körning på Söndag för att lära oss jobba i motorstyrningens system och menyer. Kanske hinner vi köra lite "på riktigt" på söndag åxå annars är nästa Onsdag bokat som " bromsdag". DÅ hoppas vi allt skall lira och att vi skall kunna tuna fram önskad effekt och register.
Håll tummarna nu mina vänner .
Nära nu..................
//F.
Freddan
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294