Jag hörde att någon sa någon gång att det var ett effektivt
sätt att få oljan att skumma betydligt mindre och att den funkade
som en skvalp plåt så man slipper bygga om tråget.
Samt att veven slipper "slå" sig igenom massa olja.
Men den jag såg i det sammanhanget hade nog "plåtar"
på båda sidorna.
MEN att den dock bara kunde användas med olje smorda kolvar?
Är det rätt eller fel?
Någon som provat?
Om det funkar för motorer utan olje smorda kolvar så kommer jag göra
mig en egen garage version!
Menade inte at den kun kunde brukas til FK block. men en del cheva folk monterar ju munnstykken så iljan från toppen inte ska rinna ner på veven och "stjela" effekt från den. men en FK motor vil ju automatisk ha detta problemet (var det jag mente. lite dårlig i svenska )
Jag förstår era tankegångar.. min tanke var det som en "billig" lösning. Eftersom det inte kostar vansinniga summor i mina ögon.
Har tummen mitt i handen när det gäller svetsning i princip så bygga eget skulle bara förstöra tråget haha
Men jag förstår teorin om oljesprutet under kolven. Dock så borde den oljemängden som kommer uppifrån vara mindre motstånd för veven än den mängd som ligger i tråget och vispas upp.
Jag har funderat lite på just den här funktionen.
Veven slår ju aldrig i oljan som är i tråget, om den gör det så antingen svänger man riktigt hårt eller så har man för mycket olja. Och att den skulle skrapa av oljan från veven köper jag inte heller, för det är inte mycket olja kvar på en vev som roterar med 2000 varv eller mer.
Jag vet inte om jag har helt fel i mina tankar?
Hanky skrev:Jag har funderat lite på just den här funktionen.
Veven slår ju aldrig i oljan som är i tråget, om den gör det så antingen svänger man riktigt hårt eller så har man för mycket olja. Och att den skulle skrapa av oljan från veven köper jag inte heller, för det är inte mycket olja kvar på en vev som roterar med 2000 varv eller mer.
Jag vet inte om jag har helt fel i mina tankar?
Den fångar oljan när veven är på väg upp istället för att följa med längre och kastas runt i vevhuset. Används med fördel vid användande av Torrsump.
Okej men är det möjligt att det är skadligt för motorns smörjning i låt oss
säga en vanlig Volvo B20 motor?
Får tex inte kolvarna tillräcklig smörjning/kylning
Det måste ju ge någon form av positiv effekt då folk faktiskt använder en sådan. Det måste ju vara fastställt.
Annars så är det ju en väldigt billig och enkel detalj att tillföra när man ändå har motorn lös.
jag körde med sån skrap plåt innan på min b23et motor, vet inte om det gjorde nån skillnad lr inte men vart ju inte sämmre iaf,polarn hade cad ritningen o skar ut en åt mig i vattenskärmaskinen