B230, skvalplåt. Är den här något att ha?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
940 Guldboxen
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Ort: Enköping

B230, skvalplåt. Är den här något att ha?

Inlägg av 940 Guldboxen »

Hej!

Vad tror ni om denna skvalplåt? Någon nytta i min maskin? Hittade den på Mpre, är väl avsedd för rallybilar först o främst.

Bild


Siktar på 400hk


B230fk
531 portad av TTR, 38mm avgasventiler
O-ringat
Fk-kolvar
kkk k27 turbo
alu ic

m.m.[/img]
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit
The
Forumsberoende
Inlägg: 5102
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

det där är en oljeskrapa som ska "torka" bort olja från veven.

fast det kanske du förstod?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
940 Guldboxen
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Ort: Enköping

Inlägg av 940 Guldboxen »

The skrev:det där är en oljeskrapa som ska "torka" bort olja från veven.

fast det kanske du förstod?


Jo, men den bör väl göra också att oljan skummar mindre? Dock så bygger den ju bara på ena sidan ser jag.

Men jajo det är väl som du säger inte tänkt för det ändamålet.

Finns inga alternativ än att svetsa om skvalplåten i tråget då?


Mvh.
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Inlägg av Kristoffer Helle »

Den ska vell gjöra så det inte kommer så myket olja på veven och at oljan inte blir med veven rundt när man varvar högt?

Men med FK block som sprutar olja på kolven så blir det ju en del olja som kommer uansett
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
Nicklas.L.Jonsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: tor feb 25, 2010 4:44 pm
Ort: Finspång

Inlägg av Nicklas.L.Jonsson »

Jag hörde att någon sa någon gång att det var ett effektivt
sätt att få oljan att skumma betydligt mindre och att den funkade
som en skvalp plåt så man slipper bygga om tråget.
Samt att veven slipper "slå" sig igenom massa olja.
Men den jag såg i det sammanhanget hade nog "plåtar"
på båda sidorna.

MEN att den dock bara kunde användas med olje smorda kolvar?
Är det rätt eller fel?
Någon som provat?

Om det funkar för motorer utan olje smorda kolvar så kommer jag göra
mig en egen garage version!
Nicklas Jonsson
Kristoffer Helle
Forumsberoende
Inlägg: 1104
Blev medlem: mån jul 09, 2007 1:49 pm

Inlägg av Kristoffer Helle »

Menade inte at den kun kunde brukas til FK block. men en del cheva folk monterar ju munnstykken så iljan från toppen inte ska rinna ner på veven och "stjela" effekt från den. men en FK motor vil ju automatisk ha detta problemet (var det jag mente. lite dårlig i svenska :roll: )
Savarturbo-Monkeybiker
TheBlackWidow
940 Guldboxen
För mycket laddtryck
Inlägg: 334
Blev medlem: fre mar 05, 2010 10:56 pm
Ort: Enköping

Inlägg av 940 Guldboxen »

Jag förstår era tankegångar.. min tanke var det som en "billig" lösning. Eftersom det inte kostar vansinniga summor i mina ögon.

Har tummen mitt i handen när det gäller svetsning i princip så bygga eget skulle bara förstöra tråget haha :hihi:

Men jag förstår teorin om oljesprutet under kolven. Dock så borde den oljemängden som kommer uppifrån vara mindre motstånd för veven än den mängd som ligger i tråget och vispas upp.
Anders Morén

Tack till:

Kenny o fellsan för lackering!

Jonas på Bakaxeldelar.se för spons!




www.garaget.org/drift-is-the-shit
Användarvisningsbild
Hanky
För mycket laddtryck
Inlägg: 422
Blev medlem: tor dec 18, 2003 10:31 am
Ort: Vagnhärad

Inlägg av Hanky »

Jag har funderat lite på just den här funktionen.
Veven slår ju aldrig i oljan som är i tråget, om den gör det så antingen svänger man riktigt hårt eller så har man för mycket olja. Och att den skulle skrapa av oljan från veven köper jag inte heller, för det är inte mycket olja kvar på en vev som roterar med 2000 varv eller mer.
Jag vet inte om jag har helt fel i mina tankar?
Användarvisningsbild
Stener
Forumsberoende
Inlägg: 2194
Blev medlem: sön okt 21, 2007 9:07 am
Ort: Östersund

Inlägg av Stener »

Hanky skrev:för det är inte mycket olja kvar på en vev som roterar med 2000 varv eller mer.
Tycker det också verkar konstigt? Borde inte veven kasta av oljan?
Chevelle SS -65
J.K Nilsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 54
Blev medlem: fre dec 07, 2007 2:35 pm
Ort: Luleå

Inlägg av J.K Nilsson »

Hanky skrev:Jag har funderat lite på just den här funktionen.
Veven slår ju aldrig i oljan som är i tråget, om den gör det så antingen svänger man riktigt hårt eller så har man för mycket olja. Och att den skulle skrapa av oljan från veven köper jag inte heller, för det är inte mycket olja kvar på en vev som roterar med 2000 varv eller mer.
Jag vet inte om jag har helt fel i mina tankar?
Den fångar oljan när veven är på väg upp istället för att följa med längre och kastas runt i vevhuset. Används med fördel vid användande av Torrsump.

J.K Nilsson
Nicklas.L.Jonsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: tor feb 25, 2010 4:44 pm
Ort: Finspång

Inlägg av Nicklas.L.Jonsson »

Okej men är det möjligt att det är skadligt för motorns smörjning i låt oss
säga en vanlig Volvo B20 motor?
Får tex inte kolvarna tillräcklig smörjning/kylning :shock:

Det måste ju ge någon form av positiv effekt då folk faktiskt använder en sådan. Det måste ju vara fastställt.

Annars så är det ju en väldigt billig och enkel detalj att tillföra när man ändå har motorn lös.
Nicklas Jonsson
Nicklas.L.Jonsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: tor feb 25, 2010 4:44 pm
Ort: Finspång

Inlägg av Nicklas.L.Jonsson »

Nicklas.L.Jonsson skrev:Okej men är det möjligt att det är skadligt för motorns smörjning i låt oss
säga en vanlig Volvo B20 motor?
ingen som vet?
Nicklas Jonsson
Användarvisningsbild
900hasse
För mycket laddtryck
Inlägg: 136
Blev medlem: tis okt 23, 2007 11:51 am
Ort: Mariestad
Kontakt:

Inlägg av 900hasse »

Hej
Finns att köpa hos volvo också, kanske billigare där. Brorsan köpte en där, den täcker hela men vet inte om det är bättre.

Bilder: http://forum.svenska200klubben.se/viewt ... valppl%E5t

Mvh Hans
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

jag körde med sån skrap plåt innan på min b23et motor, vet inte om det gjorde nån skillnad lr inte men vart ju inte sämmre iaf,polarn hade cad ritningen o skar ut en åt mig i vattenskärmaskinen
Bild
Nicklas.L.Jonsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 28
Blev medlem: tor feb 25, 2010 4:44 pm
Ort: Finspång

Inlägg av Nicklas.L.Jonsson »

går den cad-ritningen att få tag på?
Nicklas Jonsson
Skriv svar