Hej! Som topic lyder så undrar jag när toppen är nollad till en M10 motor. Är det när styrningshålet för kamdrevet pekar neråt?
Tacksam för svar!
Hur nollar man en BMW M10 -topp?
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1929
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
Okej, alltså så skall det se ut åt det här hållet?:Jonas Ohlsson skrev:ja den ska linjera med kamaxelns centrum och vevaxelns centrum. och då ska vipporna liggan an mot nockarna på 4an ungefär lika mycket

Ber om ursäkt för den lite otydliga bilden men hoppas den går att tyda någorlunda.
Nr 1= "Klacken" som allt ska vara i linje med?
Nr 2= Ett av strecken som pekar mot klacken, när strecket pekar däråt samt när styrhålet för kamdrevet pekar neråt (3) så är både Insug & avgasventilen stängda på ettan.
Alltså så borde det vara nollat nu?
Tack på förhand.
Du har svaret redan, härifrån och BMWCS.
Alltså, kamnockarna på 1:an ska peka nedåt/utåt, nockarna på 4:an
ska peka uppåt/utåt. På 1:an ska ventilvipporna gå fria, på 4:an ska
de ligga mot lika mycket på båda.
1:ans och 4:ans kolv är alltid i topp tillsammans och nollningen där är
när märkningen för Övre Dödpunkt stämmer, antingen en pigg mot
remskivan eller i ett hål ovanför svänghjulet (beroende på årsmod).
Alltså, kamnockarna på 1:an ska peka nedåt/utåt, nockarna på 4:an
ska peka uppåt/utåt. På 1:an ska ventilvipporna gå fria, på 4:an ska
de ligga mot lika mycket på båda.
1:ans och 4:ans kolv är alltid i topp tillsammans och nollningen där är
när märkningen för Övre Dödpunkt stämmer, antingen en pigg mot
remskivan eller i ett hål ovanför svänghjulet (beroende på årsmod).