Hur nollar man en BMW M10 -topp?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Freppazz
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre sep 05, 2008 12:07 pm

Hur nollar man en BMW M10 -topp?

Inlägg av Freppazz »

Hej! Som topic lyder så undrar jag när toppen är nollad till en M10 motor. Är det när styrningshålet för kamdrevet pekar neråt?

Tacksam för svar!
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1929
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

ja den ska linjera med kamaxelns centrum och vevaxelns centrum. och då ska vipporna liggan an mot nockarna på 4an ungefär lika mycket
Bild
Freppazz
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre sep 05, 2008 12:07 pm

Inlägg av Freppazz »

Jonas Ohlsson skrev:ja den ska linjera med kamaxelns centrum och vevaxelns centrum. och då ska vipporna liggan an mot nockarna på 4an ungefär lika mycket
Okej, alltså så skall det se ut åt det här hållet?:

Bild
Ber om ursäkt för den lite otydliga bilden men hoppas den går att tyda någorlunda.

Nr 1= "Klacken" som allt ska vara i linje med?
Nr 2= Ett av strecken som pekar mot klacken, när strecket pekar däråt samt när styrhålet för kamdrevet pekar neråt (3) så är både Insug & avgasventilen stängda på ettan.
Alltså så borde det vara nollat nu?

Tack på förhand.
Freppazz
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre sep 05, 2008 12:07 pm

Inlägg av Freppazz »

Någon som kan bekräfta detta så att det inte blev nollat på fyrans istället?
Nollade med styrningshålet neråt som på bilden..

Tack på förhand!
Användarvisningsbild
Tobbe
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: tis okt 14, 2008 7:41 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Tobbe »

Är det din motor på bilden? Kolla om 1ans cylinder är i topp nu när den är "nollad"
Freppazz
För mycket laddtryck
Inlägg: 196
Blev medlem: fre sep 05, 2008 12:07 pm

Inlägg av Freppazz »

Tobbe skrev:Är det din motor på bilden? Kolla om 1ans cylinder är i topp nu när den är "nollad"
Nja det är bara toppen på bilden (dålig bild dock, beklagar det) Jojo men ettan och fyran är ju "nollade" samtidigt.
Kgk
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 68
Blev medlem: ons sep 09, 2009 10:27 pm

Inlägg av Kgk »

Du har svaret redan, härifrån och BMWCS.
Alltså, kamnockarna på 1:an ska peka nedåt/utåt, nockarna på 4:an
ska peka uppåt/utåt. På 1:an ska ventilvipporna gå fria, på 4:an ska
de ligga mot lika mycket på båda.
1:ans och 4:ans kolv är alltid i topp tillsammans och nollningen där är
när märkningen för Övre Dödpunkt stämmer, antingen en pigg mot
remskivan eller i ett hål ovanför svänghjulet (beroende på årsmod).
Skriv svar