
Turboladdad Offshorebåt, BMW M10. SM 2a 2011, numer såld!!!.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
varvtals begränsning modell MSD är kasst för alla motorer. max varvtal regleras alltid bäst med att stänga av spridarna men det går ju inte på en holley förgasare.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 792
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
- Ort: sundsvall
Okej gott folk. Då vare dags för en liten rapport efter Söndagens lilla körning i bänken
.
Jonas back ( Backeliten ), jag och Tommy ( Jungrens motorteknik ) startade ca 17 på söndagen. Jonas och Tommy gick igenom MS och jag monterade generator och fixade slangar till Intercoolern mm. Sedan vare dags att börja jobba lite smått med bänken och i MSét.
Körde "safe" upp till 4500 rpm för att "känna på grejerna" och se hur den reagerade på tändning och soppa justeringar. Motorn låter kry och håller fortfarande ihop. Efterdrog toppen och sedan körde vi ETT pull upp till ca 6000rpm för att se hur den skulle "ta sig". Vi justerade alltså inget och körde väldigt safe på ladd, tändning och lambda. Detta visade sig även på avgastempen.
En felande bränsletrycksregulator ( på tok för lågt bränsletryck gjorde att vi bottnade spridarna alldeles för tidigt ) så vi nöjde oss med ETT pull för klockan var redan 22
.
Resultatet:
6000rpm och ett bar=211 hkr
Blir väldigt intressant att se fortsättningen med lite mer varv, ladd, tändning och leanare bränsle
.
//Freddan.

Jonas back ( Backeliten ), jag och Tommy ( Jungrens motorteknik ) startade ca 17 på söndagen. Jonas och Tommy gick igenom MS och jag monterade generator och fixade slangar till Intercoolern mm. Sedan vare dags att börja jobba lite smått med bänken och i MSét.
Körde "safe" upp till 4500 rpm för att "känna på grejerna" och se hur den reagerade på tändning och soppa justeringar. Motorn låter kry och håller fortfarande ihop. Efterdrog toppen och sedan körde vi ETT pull upp till ca 6000rpm för att se hur den skulle "ta sig". Vi justerade alltså inget och körde väldigt safe på ladd, tändning och lambda. Detta visade sig även på avgastempen.
En felande bränsletrycksregulator ( på tok för lågt bränsletryck gjorde att vi bottnade spridarna alldeles för tidigt ) så vi nöjde oss med ETT pull för klockan var redan 22

Resultatet:
6000rpm och ett bar=211 hkr

Blir väldigt intressant att se fortsättningen med lite mer varv, ladd, tändning och leanare bränsle

//Freddan.
Freddan
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
-
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 1929
- Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
- Ort: Umeå
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Det blir det fint drag i vettu.
Men till det intressanta, tar den sig där du vill?
Kommer den tidigt i ladd?
Följer det hela med spänning
Men till det intressanta, tar den sig där du vill?
Kommer den tidigt i ladd?
Följer det hela med spänning

Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
-
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 792
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
- Ort: sundsvall
Vi har i detta läget knappt jobbat alls med "tuningen" utan mest kollat att allt lirar med trygga inställningar. Så att säga gasat "safe" genom registret.
Utan att ha fulla belägg ( vi har inte tagit ut så säkra punkter och analyserat ) för siffrorna så känns det ungfär såhär ang när den kommer igång.
Vid 2000 rpm så blr det "0" i manifoldpressure. Vid 2500 rpm ser man positivt ladd och vid 3000 varv så får man igång turbon ordentligt. Det är alltså vid ca 2,5-3000 varv som man märker att motorn byter karaktär från en snäll sugmaskin till en elakt tjutande turbomaskin.
Troligt men inte säkert kan man få igång grejjan tidigare med tuning och justering av kamaxeln. Vi får helt enkelt testa mer vid nästa tillfälle.
En annan grej som ser bra ut änsålänge är mottrycket. Vid 6000 rpm och 1 bars ladd var avgasmottrycket 0,6 bar.
Framtiden får visa vart vi hamnar men jag har goda förhoppningar.
Vill redan nu tacka några personer.
Sundvalls motor- för motorjobb såsom borrning mm.
Junggrensmotorteknik- Bänkning samt småfix.
Kristan englund-tekninsk support och stöd i elekroniska djungeln.
Gunnar Olderin-Klasscoach och bollplank.
Jonas Back-MS guru och fixare.
Jens Gustavsson-rådgivning och tipsare.
RoGGaH-Motornords klippa som fixat och lånat ut delar.
Magnus Berglund-Turbohjälp samt den som ALLTID ställt upp.
Peppe-god vän och stöd i klassen.
Finns många fler som hjälpt till med tips mm och ni som känner att ni bidragit får självklart åxå ett stort TACK.
//Freddan.
Utan att ha fulla belägg ( vi har inte tagit ut så säkra punkter och analyserat ) för siffrorna så känns det ungfär såhär ang när den kommer igång.
Vid 2000 rpm så blr det "0" i manifoldpressure. Vid 2500 rpm ser man positivt ladd och vid 3000 varv så får man igång turbon ordentligt. Det är alltså vid ca 2,5-3000 varv som man märker att motorn byter karaktär från en snäll sugmaskin till en elakt tjutande turbomaskin.
Troligt men inte säkert kan man få igång grejjan tidigare med tuning och justering av kamaxeln. Vi får helt enkelt testa mer vid nästa tillfälle.
En annan grej som ser bra ut änsålänge är mottrycket. Vid 6000 rpm och 1 bars ladd var avgasmottrycket 0,6 bar.
Framtiden får visa vart vi hamnar men jag har goda förhoppningar.
Vill redan nu tacka några personer.
Sundvalls motor- för motorjobb såsom borrning mm.
Junggrensmotorteknik- Bänkning samt småfix.
Kristan englund-tekninsk support och stöd i elekroniska djungeln.
Gunnar Olderin-Klasscoach och bollplank.
Jonas Back-MS guru och fixare.
Jens Gustavsson-rådgivning och tipsare.
RoGGaH-Motornords klippa som fixat och lånat ut delar.
Magnus Berglund-Turbohjälp samt den som ALLTID ställt upp.
Peppe-god vän och stöd i klassen.
Finns många fler som hjälpt till med tips mm och ni som känner att ni bidragit får självklart åxå ett stort TACK.
//Freddan.
Freddan
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21725
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
från sida 1 i denna tråd.
hur ser vridmomentet ut nu vid 2500rpm?
bilden ovanför är min simulerade motor med standard kam vs en "peppe prototyp B14" som skulle varva 8000+rpm.
det simulerigen demonstrerar tydligt är att vridet före laddtrycket börjar påvärka skiljer väldigt mycket och va viktigt på denna motor för att komma upp i plan lätt.
vi har sett vid test i min bänk nu i vinter också att det är väldigt lätt att "trimma bort" en hel del av vridet med en vass kam före turbon börjar ladda. ofta spelar det mindre roll men just i detta fall så är det viktigt att ha kvar.
om ni hamnar allt för långt från min beräkning så skulle jag prova en snällare original kam. ni kommer ändå att nå max effekt målet (250) hk men det behövs bara lite mer tryck.
tror jag räknade på 1.4 bar i denna simulering? (har den i datorn)
lycka till med bromsningen/ jens
Jens Gustavsson skrev:hej kul du har gjort en tråd.
jag skulle vilja tillägga att jag har varit med och räknat på denna motor som ska ge ca 250hk med maximalt botten vrid för att få upp båten i plan.
detta är en stor kompromiss som begränsar allt ovanför 5500rpm, men ger bra botten vrid så man kommer upp i plan lätt.
hadde jag byggt denna motor själv så hadde jag gått runt problemet istället för att kompromissa men sliper pv tycker att 250hk räcker också.
(jag hadde satsat på en kopling och en varvregulator i starten, enkelt och kompromiss löst!)
B14 turbo motorn jag räknade på till peppes båt skulle ge mer effekt efter 3500rpm och ge ca 150-200hk mer på nästan samma laddtryck på högre rpm.
skilnaden mellan botten vrids motorn och den trimmade motorn.
man ser att kompromissen tappar andningen totalt efter 5500rpm men hur effekten nästan är den dubbla vid 2500rpm på den snälla.
hur ser vridmomentet ut nu vid 2500rpm?
bilden ovanför är min simulerade motor med standard kam vs en "peppe prototyp B14" som skulle varva 8000+rpm.
det simulerigen demonstrerar tydligt är att vridet före laddtrycket börjar påvärka skiljer väldigt mycket och va viktigt på denna motor för att komma upp i plan lätt.
vi har sett vid test i min bänk nu i vinter också att det är väldigt lätt att "trimma bort" en hel del av vridet med en vass kam före turbon börjar ladda. ofta spelar det mindre roll men just i detta fall så är det viktigt att ha kvar.
om ni hamnar allt för långt från min beräkning så skulle jag prova en snällare original kam. ni kommer ändå att nå max effekt målet (250) hk men det behövs bara lite mer tryck.
tror jag räknade på 1.4 bar i denna simulering? (har den i datorn)
lycka till med bromsningen/ jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Skärgårds-trimmare
- Inlägg: 792
- Blev medlem: lör sep 01, 2007 9:18 am
- Ort: sundsvall
Om inget oväntat händer så kör vi mer bromsning imorgon
. Då skall bränsletrycksproblemet vara löst samt att vi hoppas kunna strypa kylningen för att få åtminstone liiiite motortemp.
Vi blir 4 dårar i cellen. Jag ( överste dåren själv ), Jonas Back ( MS-gud ), Gunnar Olderin ( klasscoach ) samt Tommy ( Junggrens motorteknik ). Hoppas att dagen slutar med en hel motor, 250+ hk samt 4 glada gubbar
.
//Freddan.

Vi blir 4 dårar i cellen. Jag ( överste dåren själv ), Jonas Back ( MS-gud ), Gunnar Olderin ( klasscoach ) samt Tommy ( Junggrens motorteknik ). Hoppas att dagen slutar med en hel motor, 250+ hk samt 4 glada gubbar

//Freddan.
Freddan
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
Turbo-båt : http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=29294
Låter kanon Freddan 
Bra att det löste sig med btr,n

Bra att det löste sig med btr,n
MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
Skriv om du hittar nåt artikelnummer eller vad de kan heta, praktiskt av just de anledningarna du skriversleeper pv skrev:Jol: Hylsorna du ser använde jag som förlängare och "uppsamlare" av alla kardeler från kablarna jag skulle löda. Jag använde lite grövre kablar så det blev trångt med alla skalade kablar och kardeler. Dessa hylsor gjorde det enklare att hålla isär och sedan isolera alla kablar med krympslang. Vet inte var hylsorna går att köpa eller vad eg användningsområdet är, dessa var "fynd" i stora el lagret.....
//Freddan.
Peter Strandberg
Alfa kombi
Alfa kombi
Lycka till i dag nu då



MonteCarlo 2l BMW S14 7,79 @ 283kmh
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
1602 S14 Turbo 9.29@402m 5.96/197kmh@201m
Sponsorer:
MotorNord
SMT AB,
FLD Växellådor och drevsatser.
Rk-Verktyg Sundsvall
http://www.motornord.se
ÅF i norden för Link insprutningsystem
Dynapack 2 och 4WD chassidyno 1200whp 2WD 1600whp 4WD
Mappar alla eftermarknads styrsystem
- Pimplaren
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis aug 28, 2007 8:39 pm
- Ort: Stockholm/Norrort
m10!! 

BMW m5 turbo,
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575
MVH Oliver von Bjuhr
Mål: Bottna BW s372 1.00A/R på bf98 och rockig s38 =)
http://www.garaget.org/?car=225575
MVH Oliver von Bjuhr