Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Göte
För mycket laddtryck
Inlägg: 467
Blev medlem: tor sep 09, 2004 6:29 pm
Ort: Nybro

Inlägg av Göte »

Det där ser ut som en barnlek vi kör 2m axlar på jobbet med dia 200mm.

Nu vet jag inte vilka toleranser och rundhets krav du skall hålla men jag hade kört den grovt klart, sen spänt den mellan två drivna dubbar, vi har gjort tester och svarva på tusendelen och 0 i orundhet och 0 i kast mellan svaravde lägen.

Ett tips men du löser det säkert:)
Ingenting är omöjligt,
det omöjliga tar bara
lite längre tid...
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Göte skrev:Det där ser ut som en barnlek vi kör 2m axlar på jobbet med dia 200mm.

Nu vet jag inte vilka toleranser och rundhets krav du skall hålla men jag hade kört den grovt klart, sen spänt den mellan två drivna dubbar, vi har gjort tester och svarva på tusendelen och 0 i orundhet och 0 i kast mellan svaravde lägen.

Ett tips men du löser det säkert:)
Allt är en barnlek för den som kan :)
Vi svarvar axlar på 3000mm och dia 100mm i SS2387 i manuell svarv på dagarna :) Toleranserna är frikostigt +0/-0.02 :)
Det enda som är besvärligt här är att detaljen är excentrisk redan från början och det blir lite slagigt.
Har inga drivna dubbar, men löser det nog ändå hoppas jag.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild

En liten bonusbild på en annan wankel jag håller på med ibland :)
10CC luftkyld modellmotor
Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Hanky
För mycket laddtryck
Inlägg: 422
Blev medlem: tor dec 18, 2003 10:31 am
Ort: Vagnhärad

Inlägg av Hanky »

Göte skrev:Det där ser ut som en barnlek vi kör 2m axlar på jobbet med dia 200mm.

Nu vet jag inte vilka toleranser och rundhets krav du skall hålla men jag hade kört den grovt klart, sen spänt den mellan två drivna dubbar, vi har gjort tester och svarva på tusendelen och 0 i orundhet och 0 i kast mellan svaravde lägen.

Ett tips men du löser det säkert:)
Bara för att vara lite dryg :D
Så länge inte biten rör sig när man svarvar så blir den rund, och utan kast. :thumbright:
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Hanky skrev: Bara för att vara lite dryg :D
Så länge inte biten rör sig när man svarvar så blir den rund, och utan kast. :thumbright:
Svårt att svarva om den inte rör sig :thumbright:

Ännu drygare :D
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Två teasers... kommer mer senare!

Bild
Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
peppe
Skärgårds-trimmare
Inlägg: 5059
Blev medlem: mån aug 16, 2004 11:06 pm
Ort: Umeå / Skärgården
Kontakt:

Inlägg av peppe »

Spännande :thumbright:
Användarvisningsbild
Erik N
För mycket laddtryck
Inlägg: 330
Blev medlem: fre okt 21, 2005 1:12 pm
Ort: Piteå

Inlägg av Erik N »

riktigt fränt :thumbright:
Svetsar och skruvar i det mesta

Erik Norrman Piteå
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Nu är mittendelen klar för slipning!
Äntligen! Nu kan man sova gott inatt. Bara resten kvar nu, men det svåra är gjort!

Kommer en liten film senare oxå :)

Bild
Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Någon moderator kanske kan hjälpa mig att lägga in filmen direkt i tråden istället för en tråkig länk :)

Här är delar av helgens arbete!

http://www.youtube.com/watch?v=aTiGFqly-CI
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Mattias J
Forumsberoende
Inlägg: 1672
Blev medlem: sön okt 28, 2007 9:23 pm

Inlägg av Mattias J »

riktigt kul att se din framfart, fortsätt så :thumbright:



Mvh
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
1800
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån okt 16, 2006 12:44 pm
Ort: Kiruna

Inlägg av 1800 »

Tegheim skrev: En liten bonusbild på en annan wankel jag håller på med ibland :)
10CC luftkyld modellmotor
Bild
oj, häftig!

Har du någon koll på vad en 13b wankel väger?
Användarvisningsbild
Mickexpress
För mycket laddtryck
Inlägg: 267
Blev medlem: fre feb 17, 2006 6:11 pm

Inlägg av Mickexpress »

Ser ju grymt bra ut..
subw000fer
Forumsberoende
Inlägg: 1304
Blev medlem: sön mar 29, 2009 8:26 pm
Ort: Norrtälje
Kontakt:

Inlägg av subw000fer »

Awsome :D :thumbright:
Robin A
The 242 is no more..
Banbil: Audi A8 Turbo Quattro
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

fränt! ser ju hur bra ut som hellst även om man inte har koll på wankel för 5 öre.. hoppas det funkar som du tänkt dig.

börjar bli jävligt sugen på att skruva nu jag oxå men har en hel del arbete kvar innan man kan sätta igång med det, men det går väll iaf sakta framåt med tiden..

har du räknat med att få kärran körbar iår? du verkar jobba på bra! :thumbright:

instämmer på att det är awEsome (drygast) att du orkar när du precis byggt klart verksta'n
Skriv svar