Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Inlägg av Mattias Hahlin »

Instämmer med föregående, grymt häftigt! :thumbright:
Kul och annorlunda maskinarbete också! Du kanske kan förklara lite kort hur man kopplar ihop två 13b motorer? Är det en adapter mellan de två vevaxlarna du bygger eller hur funkar hela wankelhistorien??

Kör hårt!
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Mattias Hahlin skrev:Instämmer med föregående, grymt häftigt! :thumbright:
Kul och annorlunda maskinarbete också! Du kanske kan förklara lite kort hur man kopplar ihop två 13b motorer? Är det en adapter mellan de två vevaxlarna du bygger eller hur funkar hela wankelhistorien??

Kör hårt!
Nej nej nej :)
Jag kopplar inte ihop några motorer, utan använder mig utav 4st rotorhus från 13B, och även 3st mittgavlar till 13B, samt 1st front, och 1st bak. Sedan svarvar jag ju då denna vevaxeln i fullängd som ett 4rotors motor :)
Så det är bara en vevaxel. Och eftersom det inte finns sådana mer än borta i Nya Zeeland exempevis, så får man göra den själv. För den kostar närmare 36k att köpa.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

jävligt häftigt projekt :)

bara en fundering,men hur fäster man svänghjulet i axeln? tycker den ser tunn ut lr e det bara en synvilla?? kanske inte har mycket till svänghjul på en wankel iaf??

mvh Bjäle
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Bjale_Racing skrev:jävligt häftigt projekt :)

bara en fundering,men hur fäster man svänghjulet i axeln? tycker den ser tunn ut lr e det bara en synvilla?? kanske inte har mycket till svänghjul på en wankel iaf??

mvh Bjäle
Man sätter en motvikt på splines och mutter. Sedan skruvar man fast svänghjulet i motvikten. I mitt fall är det en 184mm 3skivig Tilton-koppling som ska användas, så svänghjulet blir inte stort alls.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

aha ok ,ja det låter ju vettigt, du ser va lite man kan om wankel motorer :)


mvh
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Bjale_Racing skrev:aha ok ,ja det låter ju vettigt, du ser va lite man kan om wankel motorer :)
Ja, så sitter det original på 20Bn tex. Men även många andra bilar har väl bultade svänghjul o en splines-fläns har jag för mig? BMW och Audi har jag för mig har så iaf :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Kurre86
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 69
Blev medlem: fre dec 04, 2009 9:53 am
Ort: Strängnäs
Kontakt:

Inlägg av Kurre86 »

Man måste bara älska sådana här vansinnesprojekt! Skitballt! :thumbright:
Karl Buchka
Forumsberoende
Inlägg: 556
Blev medlem: tis apr 01, 2008 4:39 am
Ort: Los Angeles, USA

Inlägg av Karl Buchka »

Riktigt coolt. Hade själv tänkt skarva två 13B axlar, men har man rätt maskiner så har man. :thumbright:
'82 242 med räserstuk, '83 242 med gatstuk
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Karl Buchka skrev:Riktigt coolt. Hade själv tänkt skarva två 13B axlar, men har man rätt maskiner så har man. :thumbright:
Det är ju bara en "vanlig" svarv och en jävla massa tid och funderingar :) Jag tror att många fler där ute skulle klara detta utan bekymmer om man vågade pröva. Har sett massor av projekt där människor visar sig sju resor värre än jag någonsin kommer bli :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
TheWho
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: tor jul 31, 2008 12:17 pm
Ort: Åland

Inlägg av TheWho »

Har du mer info/bilder på lillmotorn? :D
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

TheWho skrev:Har du mer info/bilder på lillmotorn? :D
Har tyvärr inte gjort mer prylar till den, men jag har en komplett ritning på den och det är från ett tyskt modell-företag från början på en gammal ritning.
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Tar semester från bilen nån dag till, sen i påsk ska de produceras hoppas jag. Får inte bli för mycke spetsad påskmust för min del iaf!

Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Mattias Hahlin
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 277
Blev medlem: tor jul 08, 2004 6:47 pm
Ort: Rättvik

Inlägg av Mattias Hahlin »

Tegheim skrev:Tar semester från bilen nån dag till, sen i påsk ska de produceras hoppas jag. Får inte bli för mycke spetsad påskmust för min del iaf!

Bild
Aha! då förstår jag, såg ju bara två "nockar" på veven men de andra två är lösa bultbara nockar eller har jag fel? Lycka till i Påsken å ha så kul på Elmia. :thumbright:
Mvh Mattias

Volvo 142 GTR
Camaro -69 SS/RS

www.facebook.com/hahlinengineering

Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Mattias Hahlin skrev: Aha! då förstår jag, såg ju bara två "nockar" på veven men de andra två är lösa bultbara nockar eller har jag fel? Lycka till i Påsken å ha så kul på Elmia. :thumbright:
Jepp, man skjuter på de två lösa nockarna med kilspår och kona. Sen hålls de fast med axiallager och balansvikter.

Såhär kan det se ut när man ska mäta och kontrollera lite mått på en 20B-vev :)
Bild

Har bara grovsvarvat ner bägge ändarna till 46mm. Ska långborras och göras oljehål innan jag går vidare.
Bild
Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
martinssoN
Forumsberoende
Inlägg: 733
Blev medlem: lör maj 13, 2006 2:49 pm
Ort: Örebro

Inlägg av martinssoN »

Trevligt kunnande :) wankel är riktigt fränt. synd det är så få tillverkare som verkar gilla wankel. Vad tror du det beror på? Är dom mer omständiga att bygga än en otto motor eller saknar dom flesta kunskap?


Mvh ! :)
Smurfen skrev:
Tror de som hatar det tyska stuket gör det för att de inte kan köra låga bilar. Det är en konst..
Skriv svar