Instämmer med föregående, grymt häftigt!
Kul och annorlunda maskinarbete också! Du kanske kan förklara lite kort hur man kopplar ihop två 13b motorer? Är det en adapter mellan de två vevaxlarna du bygger eller hur funkar hela wankelhistorien??
Mattias Hahlin skrev:Instämmer med föregående, grymt häftigt!
Kul och annorlunda maskinarbete också! Du kanske kan förklara lite kort hur man kopplar ihop två 13b motorer? Är det en adapter mellan de två vevaxlarna du bygger eller hur funkar hela wankelhistorien??
Kör hårt!
Nej nej nej
Jag kopplar inte ihop några motorer, utan använder mig utav 4st rotorhus från 13B, och även 3st mittgavlar till 13B, samt 1st front, och 1st bak. Sedan svarvar jag ju då denna vevaxeln i fullängd som ett 4rotors motor
Så det är bara en vevaxel. Och eftersom det inte finns sådana mer än borta i Nya Zeeland exempevis, så får man göra den själv. För den kostar närmare 36k att köpa.
bara en fundering,men hur fäster man svänghjulet i axeln? tycker den ser tunn ut lr e det bara en synvilla?? kanske inte har mycket till svänghjul på en wankel iaf??
bara en fundering,men hur fäster man svänghjulet i axeln? tycker den ser tunn ut lr e det bara en synvilla?? kanske inte har mycket till svänghjul på en wankel iaf??
mvh Bjäle
Man sätter en motvikt på splines och mutter. Sedan skruvar man fast svänghjulet i motvikten. I mitt fall är det en 184mm 3skivig Tilton-koppling som ska användas, så svänghjulet blir inte stort alls.
Bjale_Racing skrev:aha ok ,ja det låter ju vettigt, du ser va lite man kan om wankel motorer
Ja, så sitter det original på 20Bn tex. Men även många andra bilar har väl bultade svänghjul o en splines-fläns har jag för mig? BMW och Audi har jag för mig har så iaf
Karl Buchka skrev:Riktigt coolt. Hade själv tänkt skarva två 13B axlar, men har man rätt maskiner så har man.
Det är ju bara en "vanlig" svarv och en jävla massa tid och funderingar Jag tror att många fler där ute skulle klara detta utan bekymmer om man vågade pröva. Har sett massor av projekt där människor visar sig sju resor värre än jag någonsin kommer bli
TheWho skrev:Har du mer info/bilder på lillmotorn?
Har tyvärr inte gjort mer prylar till den, men jag har en komplett ritning på den och det är från ett tyskt modell-företag från början på en gammal ritning.
Tegheim skrev:Tar semester från bilen nån dag till, sen i påsk ska de produceras hoppas jag. Får inte bli för mycke spetsad påskmust för min del iaf!
Aha! då förstår jag, såg ju bara två "nockar" på veven men de andra två är lösa bultbara nockar eller har jag fel? Lycka till i Påsken å ha så kul på Elmia.
Mattias Hahlin skrev:
Aha! då förstår jag, såg ju bara två "nockar" på veven men de andra två är lösa bultbara nockar eller har jag fel? Lycka till i Påsken å ha så kul på Elmia.
Jepp, man skjuter på de två lösa nockarna med kilspår och kona. Sen hålls de fast med axiallager och balansvikter.
Såhär kan det se ut när man ska mäta och kontrollera lite mått på en 20B-vev
Har bara grovsvarvat ner bägge ändarna till 46mm. Ska långborras och göras oljehål innan jag går vidare.
Trevligt kunnande wankel är riktigt fränt. synd det är så få tillverkare som verkar gilla wankel. Vad tror du det beror på? Är dom mer omständiga att bygga än en otto motor eller saknar dom flesta kunskap?
Mvh !
Smurfen skrev:
Tror de som hatar det tyska stuket gör det för att de inte kan köra låga bilar. Det är en konst..