Rogges 142 -73 [Rostlagning och motorrenovering påbörjad]

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Rogges 142 -73 [Rostlagning och motorrenovering påbörjad]

Inlägg av Rogge »

jag tänkte att jag skulle väl kunna lägga ut en tråd om vad jag sysslar med på kvällarna

det är så att jag hade tänkt byta ut min sletna oljedrickande och läckande b20 mot en renoverad jag har i garaget, den är dock inte ihopsatt än, då jag inte har orkat (läs: har råd) att köpa packningar o packboxar, samt att jag behöver en ny styrning till toppen, ska fixa lite mer med den oxå..

vad är det för kul med denna motor som ska i då? jo, det ska jag säga att det är en vanlig b20 med F-kam och portad topp hittills, det som komma skall är att jag ska lätta lyftarna och svänghjulet ca 1,5 kg, skaffa dubbla SU och eventuellt plana toppen, det är väl så den kommer se ut,

toppen har jag portat själv bara för att testa, fick dock ett tips av en kille idag, han hade köpt E-motorns grenrörs packning och lagt den på och ristat av för hålen sen portat efter det, ska nog testa det!

kraftigare generator kommer oxå leta sig dit från en b230A, samt även startmotorn från den..

men nu är det så att idag när jag körde hem från min praktik, så var det blött, och jag skulle sladda lite, det gick att sladda men sen började bilen gunga när man gasade och släppte gasen, det har den gjort innan och jag trodde det var dåliga bussningar, men den lät väldigt illa oxå, så jag stannade till och kollade under för att kunna se om det var något fel, jag såg inget och rulade vidare hem i sakta mak..

väl hemma så körde jag in bilen i garaget, och löft upp bakänden på den och la mej under och kollade, snurrade lite på hjulen och såg att vänster bakhjul inte snurrade, jippi trasig bakaxel, men sen såg jag att kardanen snurrade, så jag höll fast den och snurrade igen, jippi inte trasig bakaxel :D

men jag kollade runt lite och såg var jag tror att oljudet kommer ifrån, länkarms infästningen i karossen på högersidan är lite dålig, eller mycket dålig för att vara korrekt, momentstaget är helt löst, och länkarmen håller på att lossna, detta på grund av rost, kul.. NOT! så imorn kommer jag att låna min mors bil till praktiken och sen ska jag låna ihop lite verktyg för att kunna lossa länkarmen för att svetsa ihop fästet... sen är det massa annan rost som ska lagas och växellådan ska nog få sig en översyn då ettans växel är lite trög att få i..

det är väl vad jag har att berätta..
Senast redigerad av Rogge den lör mar 25, 2006 8:52 am, redigerad totalt 3 gång.
Jag har inte gjort sönder den, bara modifierat den utanför toleransområdet..
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

blev klar med rostlagningen idag, men det blev inget bra,

kapade loss fästet helt, vilket var ganska snabbt gjort då det var så gott som loss innan, slipade det plåtrent där kjg kom åt och la igen 2 rosthål på det, sen så svetsade jag fast 2 st "fästplåtar" som skulle svetsas i karossen, så jag monterade fästet på länkarmen och löft upp den med domkraften och svetsade,

men sen när jag var klar efter många om och men så satt det där och jag började montera ihop bilen igen, hade lossat både fjäder och stötdämpare för att kunna vinkla ner länkarmen så den inte var ivägen när jag skulle kapa bort rosten runikring, jag är så gott som klar endast momentstaget kvar, trycker upp det igen det fick sitta kvar i bakaxeln för jag orkade inte ta bort det helt, och jag hade svetsat på en ny mutter på insidan av balken då den gamla var väck, tyckte M12 skulle räck, det gjorde det, men när jag skulle ha i bulten så tod det stopp, jag hade monterat fästet en halv jävla centimeter för långt bak, så momentarmen räckte inte fram, SUCK!! :evil:

så imorn lånar jag morsans bil igen och kör till skolan, sen på onsdag kommer jag att åka till en kompis jobb (lastbilsverkstad) och lyfta upp bilen kapa bort ALLT som är ivägen eller dåligt och lägga på ny 3mm eller 5mm plåt och sen svetsa fast fästet på den plåten, och sen SKA det hålla! gör det inte det så blir jag väldigt frustrerad och slänger bilen i första bästa sjö jag hittar, kanske
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

lagningen blev klar i ondags, fixade det på kompisens jobb, byggde en egen balk av 3mm plåt, och svetsade fästet i den, blev skitbra!

sen så när det gäller mej så kan jag aldrig hålla mej när det är nån ting jag vill göra, så nu har jag börjat spackla på bilen, lägga igen lite listhål o så, så den ser fördjävlig ut nu,

var hittar man 1-polgia lamphållare? iom att jag inte hittar 240 pos. ljus insatser nån stans så det får bli till o borra ett hål i strålkastarn så man bli av med skärmblinkersen..

ska ta o låna en kamera oxå så ni kan få se lite bilder på den hur den ser ut nu..
Senast redigerad av Rogge den sön okt 02, 2005 4:30 pm, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

så.. då har man haft lite skoj med bilen igen, har spacklat lite mer, slipat, fixat rost runt rutlisten, osv osv..

har till och med fått ihop en liten skara bilder

Bild
Fin tröskel, hembyggd bara för att slippa ha nått hål där, men ekonomiplåt är inköpt, saknar dock gas till svetsen =( så det får dröja ett tag innan det blir bra där..

Bild
Nya högtalare har inköpts och monterats, 2 st 70Wattare köpta på AD center..låter faktiskt riktigt bra!

Bild
flyttade varvräknaren idag, då jag inte ville ha den på instrument panelen längre.. så den får sitta där nu.. stereon satt där innan men som synes sitter den längre upp nu..

Bild
här har en gammal högtalare suttit, men då den varken funkade eler va inkopplad så åkte den väck idag, la igen hålet med tejp, industristyle

Bild
jaha, såhär se den ut nu, omlack ska förhoppningsvis ske V44 så jag har lov i skolan, färgvalet hamnar på antingen vit eller mörkblå, sen svarta detaljer, blir nog snyggt

kommentera nu.. känns så fattigt o sitta o svara på sina egna inlägg :(
Mats A
Camaro American Muscle

Inlägg av Mats A »

Rost ja det känner man igen , har själv haft en likadan 140 ,samma färg och allt . rost lagades där också .suck gillar inte rost . Tror på vit med svarta lister , blir kul att se den lackad sen vad den än blir för färg .
Lycka till!
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

Tackar!

jo vitt o svart blir nog snyggt ihop, men jag får se vad det blir för färg, köpte en burk vit på ÖB, men så påpekade morsans kille (lackerare) att han kunde fixa 2 komponents färg gratis, så den burken kommer lämnas tillbaka.. så jag måste kolla upp färgprover nån gång..
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Skaffa en bra 2k-slipgrund/filler/primer som hör till samma system som den där 2k-lacken du fick. En dunk thinner skadar inte heller för att tvätta av detaljerna med heller..
Man kan gå väldigt långt med sånt här, det är frågan vilken kvalitet man är ute efter.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

jag har inte fått färgen än,
men jag tror det blir som så att jag slipar ner den gröna färgen så den blir matt o all klarlack e väck, sen på med ett eller två lager grundfärg, som täcker, och sen färgen, grundlack för att det gröna inte ska kunna lysa igenom lika lätt..

jaja långt kvar än, 4 veckor hinner man långt på..

lackeringen kommer ske på en kompis pappas jobb, men riktig lackbox o ugn osv.. får väl ta lite hjälp där då.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Ja ett riktigt ställe att göra slutjobbet på är inte fel. Rätt belysning är A och O om man vill ha bra resultat.

Om jag var du skulle jag slipa och spackla efter första lagret primer, sen lägga ett till lager primer och slipa till det värsta efter spacklingen och sen gå vidare med ett slutligt lager innan själva färgen, det är här all tid går.
Och ja, utan primer kan det slå igenom rätt hårt. Speciellt om du väljer en mörk lack.

Du kan få några överraskningar också, så som resningar och dylikt om du inte tvättar noga, eller om du helt enkelt har otur med att lacken du ska köra med inte går ihop med det som ligger på bilen. Jag menar att det kan vara värt att göra en "torrkörning" först.
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

ja underarbetet får ta den tid det tar, resultatet är inte så noga, men den ska ju vara så snygg som möjligt ändå..

torrkörning? lägga på lacken o se vad som händer? typ..

F.ö kommer jag köpa en M46 låda imorn, 350:- för lådan och kardanen =)

sen blir det byta växellådan nån gång då min börjar bli trött nu.. får se hur det blir.. när den kommer på plats, måste lösa kardan problem, bygga växelådsbalk och vrida sprängkåpan så lådan kommer rakt..

snackade precis med killen vars lackbox jag ska lacka i, det går inte =( dom har bytt ägare.. :evil:
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Med torrkörning menar jag att du gör alla moment du ska göra på hela karossen, fast bara på mitten av t.ex. en dörr eller bakluckan.

Det går att ordna rätt bra lackbox själv också, men ta hand om dig - att andas ren luft är det viktigaste. I andra hand kommer bra ljus och fritt från damm.
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

aha! då har man lärt sig det idag då =)

ska höra med morsans kille om man inte kan va på hans jobb eller om han kan göra det.. annars så får man bygga på logen det räcker väl med ett par brädor som håller upp plasten för att slippa få dam, sen kan man ju alltid låna munskydd o sånt..
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Du kan alltid vattna ner golvet för att binda dammet bättre, och använd andningsskydd med kolfilter helst.
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

tja, det löser sig.. får se om det inte blir roller ändå, lutar lite åt det just nu.. har ingen bra kompressor för att lacka heller så...
Användarvisningsbild
Rogge
Forumsberoende

Inlägg av Rogge »

skulle sänka bilen idag! kapa fjädrarna fram, den lutar bakåt, inte snyggt, helre framåtlut, så jag skulle kapa, det är ju som bekantr lite trångt på 140is o komma åt, så jag skulle lossa fjädrarna, började på höger sidan..

av med hjulet,

fin slitbild, hjulet står rakt!
Bild

jaja, snart dags för vinterdäck ändå så.. :D

lossa dämparen och rengöra den lite, ser då ett tecken på att det sitter högkvalitets dämpare på den, synd kanske dåligt, men ni får gissa vad det står..
Bild

sen pilla lite mer, fick loss fjädern efter mycket om och men..
Fjäder + lite verktyg
Bild

sen kapa lite i fjädern tog ungefär 1,5-1,75 varv, tyckte det blev varmt om benet. byxorna brann! :shock:
hål i byxorna, skon har fått sig en liten dusch med gnistor den med..
Bild

sen fick jag ihop det på den sidan, skulle börja på den andra sidan, lossa kränghämmarn gick bra, sen skulle jag lossa styrarmen, gick inte lika bra, sindelleden lossnade, muttern har kärvat fast, kan inget göra åt det, varken dra åt eller lossa muttern, har spindeln har oxå satt sig jävligt fint, så där står jag idag, nu, allmänt trött på skiten, :evil:

som jag ser det har jag 2 val, antingen fixa en mutterspräckare, eller kapa loss och köpa nytt stag, ska jag kapa så måste jag vara på mekonomen på måndag, beställa för de lär inte ha hemma, och sen hämta ut på tisdag och meka vidare, kan inte låna morsans bil då hon jobbar = PROBLEM!!
Skriv svar