Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 916
- Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
- Ort: surahammar
Som sagt så drar wanklarna lite mer soppa pga av kylningsproblem då hela förbränningsprocessen aldrig vilar som en 4-taktare. Här tänder det hela tiden.
Samtidigt är det svårt att få den "idiotsäker" eftersom den kräver mycket omsorg och service för att hålla tätt.
En annan nackdel är att den från fabrik dricker olja, då den tar av motor-oljan och smörjer i förbränningsrummet.
Men allt detta negativt måste ha en framsida oxå.
Vibrationsfritt, högvarvigt, ljudet och sen är det kul att vara lite annorlunda
Samtidigt är det svårt att få den "idiotsäker" eftersom den kräver mycket omsorg och service för att hålla tätt.
En annan nackdel är att den från fabrik dricker olja, då den tar av motor-oljan och smörjer i förbränningsrummet.
Men allt detta negativt måste ha en framsida oxå.
Vibrationsfritt, högvarvigt, ljudet och sen är det kul att vara lite annorlunda

Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

- MotorKnyttet
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 239
- Blev medlem: fre jan 05, 2007 4:32 pm
- Ort: Gotland
Hallå!
Hur går det för dig?
Sitter å biter på naglarna så att det börjar smaka armbåge i väntan på nästa uppdatering.
Riktigt riktigt fint bygge över lag, och med något så exotiskt som en 26B 4-skivig Wankelsmälla i pannrummet.... Uhhhh... De har man ju bara drömt om, men inte nog med de, nänä, då går byggherren å börjar snickra ihop en 4-skivig snurra på EGEN hand.
Asså... De.. De..
Helt otroligt läckert!
Hatten av och djupa hovbockningar för ett synnerligen avancerat bygge.
Mvh// Tobbe P

Hur går det för dig?
Sitter å biter på naglarna så att det börjar smaka armbåge i väntan på nästa uppdatering.

Riktigt riktigt fint bygge över lag, och med något så exotiskt som en 26B 4-skivig Wankelsmälla i pannrummet.... Uhhhh... De har man ju bara drömt om, men inte nog med de, nänä, då går byggherren å börjar snickra ihop en 4-skivig snurra på EGEN hand.




Hatten av och djupa hovbockningar för ett synnerligen avancerat bygge.



Mvh// Tobbe P
Haha, ja? Nåt ska man ju göraMotorKnyttet skrev:Hallå!![]()
Hur går det för dig?
Sitter å biter på naglarna så att det börjar smaka armbåge i väntan på nästa uppdatering.![]()
Riktigt riktigt fint bygge över lag, och med något så exotiskt som en 26B 4-skivig Wankelsmälla i pannrummet.... Uhhhh... De har man ju bara drömt om, men inte nog med de, nänä, då går byggherren å börjar snickra ihop en 4-skivig snurra på EGEN hand.Asså... De.. De..
![]()
Helt otroligt läckert!
![]()
Hatten av och djupa hovbockningar för ett synnerligen avancerat bygge.![]()
![]()
![]()
Mvh// Tobbe P

Har precis kommit till verkstaden nu, sitter med de sista CADen inför svarvning av de två lösa Vev-lobarna


Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Ja, uppdateringar väntar vi på
Pratade lite med Lasse Wankel på elmia, de hade med sig bla. en sådan maskin som du håller på med.
Fast då med köpt vev.
Men de hade ingen isärplockad, så man fattade inget då heller
Väntar bara på att det ska dyka upp lite bilder på delarna med förklaring vad det är för något här i tråden..

Pratade lite med Lasse Wankel på elmia, de hade med sig bla. en sådan maskin som du håller på med.
Fast då med köpt vev.
Men de hade ingen isärplockad, så man fattade inget då heller

Väntar bara på att det ska dyka upp lite bilder på delarna med förklaring vad det är för något här i tråden..
Heavy metal bmw:n
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=29836
Ja, det var Jan-Tores motor som han köpte i Nya Zeeland som ett kit, och sedan plockade ett engelskt företag ihop den. Så "tyvärr" har inga svenska motorbyggare sett insidan på den heller.j björk skrev:Ja, uppdateringar väntar vi på![]()
Pratade lite med Lasse Wankel på elmia, de hade med sig bla. en sådan maskin som du håller på med.
Fast då med köpt vev.
Men de hade ingen isärplockad, så man fattade inget då heller![]()
Väntar bara på att det ska dyka upp lite bilder på delarna med förklaring vad det är för något här i tråden..
Jag hoppas verkligen att jag har förstått de hela rätt, så jag kan visa er andra

Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Har påbörjat de två lösa vevslängarna. Och för att spara material så är både centrum och vevslängen excentrisk i förhållande till ämnet 







Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658





Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Citerar mig själv från "Materialval i Billet-vevaxel"-tråden:
Är det gavlarna eller rotorerna som inte går att få över vevslängen när man monterar? Eller tätningarna som blir knas...?
Wankelviruset bet mig nån gång på 80-talet när jag läste en artikel i Wheels...
Störtskönt bygge... inte bara motorn!
*paus*
Nu... när jag står här å skriver med en Talisker i ena näven så tror jag att poletten har trillat ner... men förklara gärna ändå!
Det är varken rotorn eller gaveln utan den där biten inne i rotorn (vaffan den nu heter) som inte går att vika runt när man ska förbi slängen... faan vilken bra förklaring det blev...
Har inte riktigt fått grepp om varför det inte går att göra den i ett stycke...fugazi skrev:Blir lite fundersam dära....Tegheim skrev: Ja, de är lösa och sitter på kona och kilspår.
Vad håller kilen för momentmässigt?
Går det inte att göra den i ett stycke? (Antar att det inte är så, men varför?)
Är det gavlarna eller rotorerna som inte går att få över vevslängen när man monterar? Eller tätningarna som blir knas...?
Wankelviruset bet mig nån gång på 80-talet när jag läste en artikel i Wheels...
Störtskönt bygge... inte bara motorn!
*paus*
Nu... när jag står här å skriver med en Talisker i ena näven så tror jag att poletten har trillat ner... men förklara gärna ändå!

Det är varken rotorn eller gaveln utan den där biten inne i rotorn (vaffan den nu heter) som inte går att vika runt när man ska förbi slängen... faan vilken bra förklaring det blev...

Det är en Matsuura Fräs. Ska borras oljehålGustav skrev:Snyggt jobbat som vanligt!![]()
Vad är biten uppspänd i för maskin på sista bilden då?

Kolla på denna videon så kanske du ser problemet. Iom att mittgavlarna endast är 76mm i hålet, och veven är 74mm i vev-kastet så går det inte att vinkla tillräckligt. Jag tror du fattar när du kollar videonfugazi skrev:Har inte riktigt fått grepp om varför det inte går att göra den i ett stycke...
Är det gavlarna eller rotorerna som inte går att få över vevslängen när man monterar? Eller tätningarna som blir knas...?

http://www.youtube.com/watch?v=1AxHx3x9HV0
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658







Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658

Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
