Volvo 142 - 4-skivig Wankelmotor - På egna hjul!

Projektrådar med information och bilder om olika byggen
stefan j fd cab
Forumsberoende
Inlägg: 916
Blev medlem: fre jul 22, 2005 12:39 pm
Ort: surahammar

Inlägg av stefan j fd cab »

vad jag förstått så drar dom rejält med sås
hållbarheten är inte heller densamma som hos en kolvmotor
tillverkningsmässigt så är dom enklare att montera - färre delar
såja bytt användarnamn från cab till mitt riktiga namn
tyvärr gick det inte att byta ansikte
Användarvisningsbild
Elffors
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: lör nov 14, 2009 10:49 am
Ort: Trollhättan

Inlägg av Elffors »

Riktigt trevligt med fler RIKTIGA verkstadsnördar som vet hur man slår ihjäl en helg på bästa sätt :hihi:

Imponerande svarvning iaf!

Hade du möjlighet att avspänningsglödga efter grovningen?
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Som sagt så drar wanklarna lite mer soppa pga av kylningsproblem då hela förbränningsprocessen aldrig vilar som en 4-taktare. Här tänder det hela tiden.
Samtidigt är det svårt att få den "idiotsäker" eftersom den kräver mycket omsorg och service för att hålla tätt.
En annan nackdel är att den från fabrik dricker olja, då den tar av motor-oljan och smörjer i förbränningsrummet.

Men allt detta negativt måste ha en framsida oxå.
Vibrationsfritt, högvarvigt, ljudet och sen är det kul att vara lite annorlunda :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
MotorKnyttet
För mycket laddtryck
Inlägg: 239
Blev medlem: fre jan 05, 2007 4:32 pm
Ort: Gotland

Inlägg av MotorKnyttet »

Hallå! :D
Hur går det för dig?

Sitter å biter på naglarna så att det börjar smaka armbåge i väntan på nästa uppdatering. :hihi:

Riktigt riktigt fint bygge över lag, och med något så exotiskt som en 26B 4-skivig Wankelsmälla i pannrummet.... Uhhhh... De har man ju bara drömt om, men inte nog med de, nänä, då går byggherren å börjar snickra ihop en 4-skivig snurra på EGEN hand. :shock: Asså... De.. De.. :shock: :shock: Helt otroligt läckert! :thumbright:

Hatten av och djupa hovbockningar för ett synnerligen avancerat bygge. :thumbright: :thumbright: :thumbright:

Mvh// Tobbe P
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

MotorKnyttet skrev:Hallå! :D
Hur går det för dig?

Sitter å biter på naglarna så att det börjar smaka armbåge i väntan på nästa uppdatering. :hihi:

Riktigt riktigt fint bygge över lag, och med något så exotiskt som en 26B 4-skivig Wankelsmälla i pannrummet.... Uhhhh... De har man ju bara drömt om, men inte nog med de, nänä, då går byggherren å börjar snickra ihop en 4-skivig snurra på EGEN hand. :shock: Asså... De.. De.. :shock: :shock: Helt otroligt läckert! :thumbright:

Hatten av och djupa hovbockningar för ett synnerligen avancerat bygge. :thumbright: :thumbright: :thumbright:

Mvh// Tobbe P
Haha, ja? Nåt ska man ju göra :)

Har precis kommit till verkstaden nu, sitter med de sista CADen inför svarvning av de två lösa Vev-lobarna :D Kanske kommer bilder ikväll om man har tur? :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
TheWho
Lite mer laddtryck
Inlägg: 32
Blev medlem: tor jul 31, 2008 12:17 pm
Ort: Åland

Inlägg av TheWho »

jaa, de väntar vi på :wink:
j björk
Forumsberoende
Inlägg: 6113
Blev medlem: tis aug 16, 2005 1:51 pm
Ort: Linköping

Inlägg av j björk »

Ja, uppdateringar väntar vi på :thumbright:

Pratade lite med Lasse Wankel på elmia, de hade med sig bla. en sådan maskin som du håller på med.
Fast då med köpt vev.

Men de hade ingen isärplockad, så man fattade inget då heller :wink:

Väntar bara på att det ska dyka upp lite bilder på delarna med förklaring vad det är för något här i tråden..
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

j björk skrev:Ja, uppdateringar väntar vi på :thumbright:

Pratade lite med Lasse Wankel på elmia, de hade med sig bla. en sådan maskin som du håller på med.
Fast då med köpt vev.

Men de hade ingen isärplockad, så man fattade inget då heller :wink:

Väntar bara på att det ska dyka upp lite bilder på delarna med förklaring vad det är för något här i tråden..
Ja, det var Jan-Tores motor som han köpte i Nya Zeeland som ett kit, och sedan plockade ett engelskt företag ihop den. Så "tyvärr" har inga svenska motorbyggare sett insidan på den heller.

Jag hoppas verkligen att jag har förstått de hela rätt, så jag kan visa er andra :)
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Har påbörjat de två lösa vevslängarna. Och för att spara material så är både centrum och vevslängen excentrisk i förhållande till ämnet :)

Bild
Bild
Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Bild
Bild
Bild
Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Användarvisningsbild
Gustav
No turbo shit - Just real power!
Inlägg: 1478
Blev medlem: sön jun 27, 2004 10:40 am
Ort: Överboda, Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gustav »

Snyggt jobbat som vanligt! :)

Vad är biten uppspänd i för maskin på sista bilden då?
Gustav Sundberg
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1538
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Inlägg av fugazi »

Citerar mig själv från "Materialval i Billet-vevaxel"-tråden:
fugazi skrev:
Tegheim skrev: Ja, de är lösa och sitter på kona och kilspår.
Blir lite fundersam dära....
Vad håller kilen för momentmässigt?
Går det inte att göra den i ett stycke? (Antar att det inte är så, men varför?)
Har inte riktigt fått grepp om varför det inte går att göra den i ett stycke...
Är det gavlarna eller rotorerna som inte går att få över vevslängen när man monterar? Eller tätningarna som blir knas...?

Wankelviruset bet mig nån gång på 80-talet när jag läste en artikel i Wheels...
Störtskönt bygge... inte bara motorn!


*paus*



Nu... när jag står här å skriver med en Talisker i ena näven så tror jag att poletten har trillat ner... men förklara gärna ändå! :doh:
Det är varken rotorn eller gaveln utan den där biten inne i rotorn (vaffan den nu heter) som inte går att vika runt när man ska förbi slängen... faan vilken bra förklaring det blev... :roll:
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Gustav skrev:Snyggt jobbat som vanligt! :)

Vad är biten uppspänd i för maskin på sista bilden då?
Det är en Matsuura Fräs. Ska borras oljehål :)
fugazi skrev:Har inte riktigt fått grepp om varför det inte går att göra den i ett stycke...
Är det gavlarna eller rotorerna som inte går att få över vevslängen när man monterar? Eller tätningarna som blir knas...?
Kolla på denna videon så kanske du ser problemet. Iom att mittgavlarna endast är 76mm i hålet, och veven är 74mm i vev-kastet så går det inte att vinkla tillräckligt. Jag tror du fattar när du kollar videon :)

http://www.youtube.com/watch?v=1AxHx3x9HV0
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
fugazi
Forumsberoende
Inlägg: 1538
Blev medlem: mån sep 07, 2009 12:58 pm
Ort: Vällingby

Inlägg av fugazi »

Jupp... då blir det ju "solklart" när man ser styrningarna och att man får lyfta axeln lite för att få på gaveln... 8)
Tegheim
Forumsberoende
Inlägg: 887
Blev medlem: tor okt 20, 2005 6:25 pm

Inlägg av Tegheim »

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Mooseville Performance
Volvo 142 och hembyggd 4-rotor
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=5658
Bild
Skriv svar